    From: "Wojciech" <a...@d...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zlamanie warunkow umowy, zaleganie z wyplata
    Date: Tue, 19 Aug 2003 22:39:38 +0200

    On Mon, 18 Aug 2003 22:39:38 +0200, Kania wrote:

    > W umowie jest zdanie, ktore mowi, ze odbior materialow moze odbyc sie
    > dopiero po odebraniu serwisu, czyli oficjalnie serwis zostal odebrany.

    ok,
    czyli z tego by wynikało, że od strony cywilistycznej dzieło zostało
    wykonane, odebrane, powstało roszczenie o zapłatę wynagrodzenia a
    zamawiający znajduje się w zwłoce.

    > Prawa do licencji nabiera się po zapłaceniu za nia...

    Ok,
    czyli od strony prawa zobowiązań mniej więcej wiemy na czym stoimy i w
    zasadzie można spokojnie przejść do przeanalizowania sprawy w aspekcie
    praw autorskich (i związaną z tym sankcją karną).

    Nie jestem karnistą ale myślę, że możemy sobie z
    grubsza przeanalizować art 115 ust 3 prawa autorskiego.

    Przepis ten mówi, że "kto w celu osiągnięcia korzyści majątkowej w
    inny sposób niż określony ust. 1 lub 2 narusza cudze prawa autorskie
    lub prawa pokrewne określone w art. 16, art 17, art. 18 [...]
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności
    do roku"
    (brzmienie przepisu według stanu prawnego sprzed roku, niestety
    nie mam w domu tekstu aktualnego, trzeba będzie sprawdzić, czy nic się
    nie zmieniło)

    tak czy inaczej, żeby doszło do przestępstwa muszą być spełnione
    następujące przesłanki:
    1) dzieło, które zostało wykonane musi być utworem w rozumieniu prawa
    autorskiego,
    2) ktoś
    3) w celu osiągnięcia korzyści majątkowej,
    4) musi naruszyć twoje prawa autorskie - w naszym przypadku będzie to
    naruszenie prawa do:
    a) nienaruszalności treści i formy utworu (Art 16
    pkt 3 pr. aut.) oraz
    b) wynagrodzenia za korzystanie z utworu (art 17 pr. aut.)

    no i teraz trzeba się zastanowić, czy wszystkie te przesłanki są
    spełnione, najważniejsze jest rozstrzygnięcie, czy mamy do czynienia z
    utworem. Jeżeli wykonanie serwisu było zwykłą "rzemieślniczą"
    robotą i nie było "przejawem działalności twórczej o indywidualnym
    charakterze", to trudno jest mówić o powstaniu praw autorskich.

    Natomiast jeżeli się okaze, że wszystkie przesłanki zostały
    spełnione, to w zasadzie można się posłużyć prawem karnym i złożyć
    wniosek o wszczęcie postępowania karnego (przestępstwo z art 115 prawa
    autorskiego jest ścigane na wniosek - art. 122 z czwóreczką w indeksie
    górnym).

    No i jeżeli policja będzie coś z tego czaiła a gość się
    przestraszy, to rzeczywiście jest szansa na to, że będzie chciał
    załatwić jak najszybciej sprawę w sposób ugodowy. Natomiast jeżeli
    się nie przestraszy, to trzeba będzie tak czy inaczej dochodzić
    roszczenia w procesie cywilnym.

    Osobiście nie cierpię postępowań karnych,
    natomiast przyznaję rację koledze, że postępowanie karne może
    wymusić u gościa jakieś ugodowe podejście do rzeczy.

    --
    Wojciech