  • Data: 2006-02-07 09:01:22
    Temat: Re: zaządali DO za sanki
    Od: "Fil" <f...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:ds826m$f3e$2@inews.gazeta.pl...

    > Jak dla mnie zatrzymanie byłoby dopiero w momencie gdyby odmówił
    oddania...

    > KG

    Nie mamy tu do czynienia z czynnoscia zatrzymania. Przy zatrzymaniu, mamy
    aspekt dokonany, ktory w wyniku wlasciwie przeprowadzonej wykladni jezykowej
    oznajmi nam, ze chodzi o taka sytuacje, gdy ktos zatrzymuje DO bez zamiaru
    jego oddania. Tego zamiaru tutaj brak. Zatem, przypominajac, ze w prawie
    represyjnym, nalezy uzywac wykladni jezykowej, ktorej wynikiem jest wykladna
    literalnej. Wykladnia rozszerzajaca jest niedozwolona.

    Dodam jeszcze fragment ze slownika jezyka polskiego:
    zatrzymac:
    5. <zachować coś dla siebie, dla kogoś; nie oddać, nie zwrócić czegoś>
    Zatrzymać sobie czyjąś książkę.
    Zatrzymać dla kogoś pokój, miejsce.

    Odnoszac sie do kolezanki Marty, apeluje, by nie utozsamiac wykladni z
    czynnoscia podania przepisu. Bo wykladnia nie polega na podaniu przepisu, a
    wrecz odwrotnie - przepis prawa polega na podaniu wykladni - regula nr 1:
    KAZDY PRZEPIS NALEZY PODDAC WYKLADNI
    Stad uwazam, ze sprawie daleko do ewidentnosci.
    I jezeli juz czyjes zachowanie jest naganne, to tego kto tak swobodnie
    dysponuje swym DO.

    To tak w skrocie. Bo o wykladni, teorii prawa i jego filozofii, to moglbym
    gadac i gadac i gadac... :)

    Pozdr.,

    F.
    www.doradcyprawni.com