  • 1. Data: 2004-11-05 16:19:29
    Temat: zaliczka/zadatek
    Od: Andrzej Solich <a...@n...pl>

    Witam,

    Po złożeniu zamówienia na samochód, okazuje się, że warunki kredytu i
    ubezpieczenia stają się nagle niekorzystne. Pomimo wstępnych ustaleń,
    w tej chwili zarówno oprocentowanie, prowizja od kredytu jak i kwota
    ubezpieczenia AC+OC+NW jest wyższa. Jakiś miesiąc czy dwa próbowałem
    kontaktować się ze wskazaną osobą, reprezentantem Banku, prosząc o
    szczegóły zawarcia umowy kredytowej. Dowiedziałem się, że na takie
    tematy podejmują rozmowy po złożeniu wniosku, który to wniosek składa
    oczywiście dealer. Tym samym uzgodnienie szczegółów kredytu, jak
    również kwoty ubezpieczenia, w myśl dealera następuje po złożeniu
    zamówienia. Moim zdaniem to nieuczciwe, i w związku z tym jestem nawet
    gotów z zakupu zrezygnować (w tym konkretnym salonie, nie samochodu!
    który kupię najpewniej gdzie indziej).

    Pozostaje kwestia zaliczki/zadatku. Wynosi ona 500 zł, w sumie
    niewiele, jednak - gdyby okazało się to koniecznym, chciałbym je
    odzyskać. Na zamówieniu widnieje: "Wpłatę _zadatku_ w wysokości 500 zł
    dokonano w <tu nazwa dealera>", na KP jednak jest już wpisane
    "_Zaliczka_ (!) na samochód <tu marka i model>". Czy w związku z
    powyższym wpłaconą kwotę traktować można jako zaliczkę czy zadatek,
    i w związku z tym, czy można żądać jej zwrotu?

    Chciałbym zaznaczyć, że nie chcę rezygnować z zakupu. Kontaktowałem
    się w tej sprawie z innym dealerem, u którego otrzymałem wcześniej
    propozycje kredytu i ubezpieczenia. Tę propozycję przedstawiłem u
    sprzedawcy, u którego złożyłem zamówienie, z zastrzeżeniem, aby raty
    kredytu jak i ubezpieczenie nie odbiegały znacząco od przedstawionych.
    Aktualnie po przedstawieniu oferty kredytowej okazuje się, że
    niekorzyść sięga kwoty nawet 4,5 tys. zł. Nie mogę zaakceptować takiej
    umowy.

    Czy żądając zwrotu wpłaconych 500 zł i rezygnując z zakupu mam szansę
    wpłynąć na otrzymanie korzystniejszej umowy kredytowej i
    ubezpieczniena? Czy sprzedawca musi mi zwrócić wpłaconą kwotę (zgodnie
    z opisem na KP, iż została wpłacona "zaliczka")?

    Pozdrawiam
    AS

  • 2. Data: 2004-11-05 16:51:15
    Temat: Re: zaliczka/zadatek
    Od: piotrs<p...@o...pl>

    Kwestia zaliczki, zadatku.
    (394 KC) Jest on dawany przy zawieraniu umowy.
    Teraz chcesz od umowy odstąpić - nie ma znaczenia że u innego
    dealera i tak auto kupisz, odstępując od umowy gdy dany był zadatek,
    nie nabywasz roszczenia o jego zwrot. Czyli nie widzę szans
    bezprocesowo odzyskania 500 zł.
    Bo, teoretyzując, w sądzie może udałoby się zwrot uzyskać
    357 prim KC lub niedozwolone klauzule umowne

    Uzależnianie uzyskania informacji o warunkach kredytowania od
    złożenia, de facto, wniosku o ten kredyt, stanowi niedozwoloną
    klauzulę, i kłania sie UOKIK.

    -> http://usenet.pomocprawna.info