  • 1. Data: 2005-04-21 14:16:32
    Temat: zakaz podejmowania jakiekolwiek pracy
    Od: "gostek" <g...@w...pl>

    Probowalem o to podpytac na grupie pl.praca.dyskusje i choc temat wzbudzil
    zainteresowanie - brak odpowiedzi.

    Stad pozwalam sobie przeniesc watek tu. Dostalem do podpisania umowe o
    prace. W jednym z jej punktow jest nastepujacy zapis:

    "Pracownik zobowiazuje sie do nie podejmowania w trakcie stosunku pracy
    jakiegokolwiek innego zatrudnienia (umowa o prace, umowa zlecenie, umowa o
    dzielo, wlasna dzialalnosc gospodarcza i inne formy). Zobowiazanie to
    obejmuje zarowno dzialalnosc zarobkowa jak i niezarobkowa."

    I masz babko placek. Pomijajac juz to ze ten punkt jest napisany lekko
    dziwnie, mam pytanie - na ile taki zakaz zobowiazuje. Zupelnie rozumiem
    zakaz podejmowania pracy w firmie konkurencyjnej, ale taka dziwna klauzla,
    czy ma jakas moc prawna, czy to tylko straszak.W koncu jakos to ogranicza
    np. moje zycie prywante. Dodatkowo nie wiaze sie z zadnym odszkodowaniem.

    Porad prawnych dotyczacych umow o zakazie konkurencji (w trakcie pracy i po)
    jest mnostwo. Ten temat wielokrotnie pojawial sie na grupach. Ale co z takim
    bezwglednym zakazem podejmowania jakiejkolwiek pracy (oczywiscie mowimy tu o
    jakis drobnych zajeciach, bo np. drugi etat to wiadomo ze nie wchodzi w
    gre).

  • 2. Data: 2005-04-21 17:12:32
    Temat: Re: zakaz podejmowania jakiekolwiek pracy
    Od: stern <s...@f...i.d.p.l>

    gostek napisał(a):

> [...]
    > jakis drobnych zajeciach, bo np. drugi etat to wiadomo ze nie wchodzi w

    imho drugi etat wchodzi w gre.

    co do reszty - tu sie naprodukowalem:
    http://bdp.e-wro.com/articles.php?lng=pl&pg=6 :)

    pozdr.

    m.

    --
    http://bdp.e-wro.com
    GG: 4494911

  • 3. Data: 2005-04-21 22:54:56
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:d48cbt$ohf$1@nemesis.news.tpi.pl gostek
    <g...@w...pl> pisze:

    > Probowalem o to podpytac na grupie pl.praca.dyskusje i choc temat wzbudzil
    > zainteresowanie - brak odpowiedzi.
    Kłamiesz. Otrzymałeś odpowiedzi. Wśród nich także takie, które zawierały
    konkrety. Nie pisz więc, że spotkał cię brak odpowiedzi. Po prostu cię nie
    zadowoliły lub ich nie zrozumiałeś.

    --
    Jotte

  • 4. Data: 2005-04-22 08:04:04
    Od: "gostek" <g...@w...pl>

    > Kłamiesz. Otrzymałeś odpowiedzi. Wśród nich także takie, które zawierały
    > konkrety. Nie pisz więc, że spotkał cię brak odpowiedzi. Po prostu cię nie
    > zadowoliły lub ich nie zrozumiałeś.

    ciekawe dlaczego zarzucasz mi klamstwo

    jesli przejrzec odpowiedzi z grupy pl.praca.dyskusje to wiekszosc sa to
    luzne uwagi dotyczace tego typu pracodawcow (i pewnie czesciowo sluszne)

    jest kilka przypuszczen zblizajacych sie do kwestii prawnych, ale dobrze
    przygotowanej odpowiedzi brak

  • 5. Data: 2005-04-22 08:08:46
    Od: "gostek" <g...@w...pl>

    > imho drugi etat wchodzi w gre.
    >
    > co do reszty - tu sie naprodukowalem:
    > http://bdp.e-wro.com/articles.php?lng=pl&pg=6 :)

    ok i wlasnie o taka odpowiedz mi chodzilo - nie pomyslalem o konstytucji

    oczywiscie wiadomo, ze zawsze rozni prawnicy moga miec inne podejscie do
    tych kwestii, ale bez dwoch zdan jest to solidnie umotywowana odpowiedz

  • 6. Data: 2005-04-22 08:16:29
    Od: " b" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    gostek <g...@w...pl> napisał(a):

    > ok i wlasnie o taka odpowiedz mi chodzilo - nie pomyslalem o konstytucji
    >
    > oczywiscie wiadomo, ze zawsze rozni prawnicy moga miec inne podejscie do
    > tych kwestii, ale bez dwoch zdan jest to solidnie umotywowana odpowiedz

    A ja myślę, że ta odpowiedź nic nie daje. Czytając wprost: "Każdemu zapewnia
    się wolność wyboru i wykonywania zawodu oraz wyboru miejsca pracy. Wyjątki
    określa ustawa" interpretuję to sobie w ten sposób, że nie można mnie zmusić
    do pracy w określonym miejscu na określonym stanowisku czy w określonym
    zawodzie. Nie można mi tego nakazać. Tak samo jak Ciebie nie można zmusić do
    podpisania umowy o pracę zawierającej takie klauzule. Ale IMHO nie są one
    absolutnie niedozwolone ani nie łamią konstytucji, bo skoro Ci nie
    odpowiadają - szukaj innej roboty - nikt Cię nie zmusza. Natomiast pracodawca
    może mieć jakiś cel w tym, aby pracownicy nie zjamowali się jakąkolwiek inną
    pracą.

    pozdrawiam

    b.

  • 7. Data: 2005-04-22 08:29:51
    Od: "gostek" <g...@w...pl>

> [...]
    pracodawca
    > może mieć jakiś cel w tym, aby pracownicy nie zjamowali się jakąkolwiek

    oczywiscie moze miec cel np. by pracownik nie przychodzil zmeczony do
    pracy - ale wydaje mi sie, ze ten cel powinien kontrolowac inaczej niz
    poprzez taki zapis w umowie

    czy ktos zetknal sie z jakims orzecznictwem w takiej sprawie - calkowitego
    zakazu podejmowania innej pracy?

  • 8. Data: 2005-04-22 08:37:14
    Od: " b" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    gostek <g...@w...pl> napisał(a):

    > oczywiscie moze miec cel np. by pracownik nie przychodzil zmeczony do
    > pracy - ale wydaje mi sie, ze ten cel powinien kontrolowac inaczej niz
    > poprzez taki zapis w umowie

    Ale przez zapis w umowie ma najłatwiej. Jak miałby badać, czy jesteś zmeczony
    czy nie, czy też np. odbierane telefony w czasie pracy dotyczą obowiązków
    zawodowych czy prywatnej działalności??

    > czy ktos zetknal sie z jakims orzecznictwem w takiej sprawie - calkowitego
    > zakazu podejmowania innej pracy?

    Z tym akurat nie - ale znalazłem orzeczenie co prawda jedyni li Sądu
    Apelacyjnego, które jednakowoż potwierdza nieco tok mojego rozumowania.
    Wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi
    z dnia 20 marca 1998 r.
    I ACa 136/98

    z uzasadnienia:
    Zgodnie zaś z przepisami Kodeksu pracy, każdy ma prawo do swobodnie wybranej
    pracy, a nawiązanie stosunku pracy, bez względu na jego podstawę prawną
    wymaga zgodnego oświadczenia woli pracodawcy i pracownika (art. 10 § 1 kp i
    art. 11 kp).

    "Dobrowolność pracy oparta na zgodnych oświadczeniach woli zakładu pracy i
    pracownika, obejmuje po stronie pracownika swobodę wyboru zawodu i zakładu
    pracy. Wolność pracy polega także na niedopuszczalności zmuszania pracownika
    do pozostania w zatrudnieniu. Niedopuszczalne jest również, aby strony
    kształtując stosunek zobowiązaniowy, zawierały w umowie postanowienia
    naruszające prawa ich pracowników." - taka własnie interpretacja zapisu
    konstytucji mi chodziła po głowie.

    "W tej sytuacji stwierdzić należy, że sprzeczne z zasadami współżycia
    społecznego oraz kolidujące z zasadą wolności pracy, i tym samym za
    naruszające prawo osób fizycznych do wyboru miejsca pracy i charakteru
    zatrudnienia jest stosowanie w umowie dwóch podmiotów gospodarczych
    ograniczeń polegających na nakładaniu na tę ze stron, która zatrudni
    pracownika drugiej strony, obowiązku zapłaty kary umownej (art. 353[1] kc i
    art. 10 § 1 kp)" - bo o to w wyroku chodziło.

    pozdrawiam

  • 9. Data: 2005-04-22 09:04:25
    Od: "gostek" <g...@w...pl>

> [...]
    > kształtując stosunek zobowiązaniowy, zawierały w umowie postanowienia
    > naruszające prawa ich pracowników." - taka własnie interpretacja zapisu

    mam watpliwosci czy wiele to wnosi to postawionej kwestii - tutaj to
    wyjasnienie dotyczylo zgola odmiennej sprawy, stad niejako sad nie
    zastanawial sie czy wolno pracownikowi, czy nie w trakcie pracy podejmowac
    inne zatrudnienie i ewentualnie jakie ograniczenia powinny byc przestrzegane

  • 10. Data: 2005-04-22 09:16:33
    Od: " b" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    gostek <g...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > inne zatrudnienie i ewentualnie jakie ograniczenia powinny byc przestrzegane

    Z jednej strony racja - sprawa dotyczyła zupełnie innej kwestii, z drugiej
    jednak taka wykłądnia konstytucyjnego zapisu o wolności wyboru i wykonywania
    zawodu oraz miejsca pracy wydaje mi się właściwa. Niedopuszczalne jest
    ograniczanie CI czegokolwiek po ustaniu stosunku pracy (wyjątki przewidziane
    w ustawie), czyli np. zakaz jakiejkolwiek pracy przez np.3 miesiące po
    zwolnieniu, czy też zmuszanie do podjęcia jakiejś pracy - natomiast w czasie
    trwania stosunku pracy warunki umowy kształtować można sobie mocno dowolnie.

    Generalnie chodziło mi o wskazanie, że podawany przez któregoś z przedmówców
    zapis z konstytucji nie będzie miał w przypadku Twojej umowy żadnego
    znaczenia bo dotyczy czego innego. Tymże bardziej, że nawet komentarz do
    przepisu na wskazanej stronie jest dla mnie niespójny. Choćby zdanie
    ostatnie "Oczywiście w każdym przypadku dodatkowa działalność nie może
    kolidować z pracą wykonywaną przez pracownika na rzecz pracodawcy".

    Z łatwością dowiodę, że można tak skonstruować warunki stanowiska pracy
    (choćby na papierze), że jakakolwiek doatkowa działalność będzie kolidowała.
    Choćby tak modna "pełna dyspozycyjność" pracownika.

    b.