    From: " b" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zakaz podejmowania jakiekolwiek pracy
    Date: Fri, 22 Apr 2005 08:37:14 +0000 (UTC)

    gostek <g...@w...pl> napisał(a):

    > oczywiscie moze miec cel np. by pracownik nie przychodzil zmeczony do
    > pracy - ale wydaje mi sie, ze ten cel powinien kontrolowac inaczej niz
    > poprzez taki zapis w umowie

    Ale przez zapis w umowie ma najłatwiej. Jak miałby badać, czy jesteś zmeczony
    czy nie, czy też np. odbierane telefony w czasie pracy dotyczą obowiązków
    zawodowych czy prywatnej działalności??

    > czy ktos zetknal sie z jakims orzecznictwem w takiej sprawie - calkowitego
    > zakazu podejmowania innej pracy?

    Z tym akurat nie - ale znalazłem orzeczenie co prawda jedyni li Sądu
    Apelacyjnego, które jednakowoż potwierdza nieco tok mojego rozumowania.
    Wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi
    z dnia 20 marca 1998 r.
    I ACa 136/98

    z uzasadnienia:
    Zgodnie zaś z przepisami Kodeksu pracy, każdy ma prawo do swobodnie wybranej
    pracy, a nawiązanie stosunku pracy, bez względu na jego podstawę prawną
    wymaga zgodnego oświadczenia woli pracodawcy i pracownika (art. 10 § 1 kp i
    art. 11 kp).

    "Dobrowolność pracy oparta na zgodnych oświadczeniach woli zakładu pracy i
    pracownika, obejmuje po stronie pracownika swobodę wyboru zawodu i zakładu
    pracy. Wolność pracy polega także na niedopuszczalności zmuszania pracownika
    do pozostania w zatrudnieniu. Niedopuszczalne jest również, aby strony
    kształtując stosunek zobowiązaniowy, zawierały w umowie postanowienia
    naruszające prawa ich pracowników." - taka własnie interpretacja zapisu
    konstytucji mi chodziła po głowie.

    "W tej sytuacji stwierdzić należy, że sprzeczne z zasadami współżycia
    społecznego oraz kolidujące z zasadą wolności pracy, i tym samym za
    naruszające prawo osób fizycznych do wyboru miejsca pracy i charakteru
    zatrudnienia jest stosowanie w umowie dwóch podmiotów gospodarczych
    ograniczeń polegających na nakładaniu na tę ze stron, która zatrudni
    pracownika drugiej strony, obowiązku zapłaty kary umownej (art. 353[1] kc i
    art. 10 § 1 kp)" - bo o to w wyroku chodziło.

    pozdrawiam