  • 1. Data: 2008-01-09 14:43:17
    Temat: żadanie postanowienia o przyznaniu prawa do spadku
    Od: "chairon" <c...@i...SKASUJ-TO.pl>

    Witam

    Sytuacja wygląda następująco. W grudniu zmarła mi matka. Załatwiając
    poszczególne formalności natrafiliśmy na pewien problem ze Spółdzielnią
    Mieszkaniową. Otóż kilka dni temu przysłali pismo, w którym żądają od ojca
    postanowienia sądu rejonowego o przyznaniu prawa do spadku po zmarłej
    żonie. Mieszkanie jest spółdzielcze lokatorskie i jest na ojca, który też
    jest członkiem spółdzielni. Mama, podobnie jak ja, była jedynie
    zameldowana i odpis aktu zgonu został już w Spółdzielni przedłożony.
    Bardzo proszę o wyjaśnienie o co w tym wszystkim chodzi, bo nie dziwił bym
    się gdyby mieszkanie było na mamę i trzeba byłoby dokonać zmiany
    właściciela i tym samym przeprowadzić postępowanie sądowe.

    chairon

  • 2. Data: 2008-01-09 16:09:04
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    > Bardzo proszę o wyjaśnienie o co w tym wszystkim chodzi, bo nie dziwił bym
    > się gdyby mieszkanie było na mamę i trzeba byłoby dokonać zmiany
    > właściciela i tym samym przeprowadzić postępowanie sądowe.

    No cóż i nie napisali po co chcą to postanowienie ?

  • 3. Data: 2008-01-09 17:01:51
    Od: "lux" <b...@b...servera>

    bo nie dziwił bym
    > się gdyby mieszkanie było na mamę i trzeba byłoby dokonać zmiany
    > właściciela i tym samym przeprowadzić postępowanie sądowe.
    =====
    chodzi o własność wkładu.
    Jak jest na mame to trzeba przedstawić dowód, że teraz właścicilem są
    zamieszkujące osoby.

    --
    lux

  • 4. Data: 2008-01-09 17:55:16
    Od: Mecenas <m...@o...pl>

    chairon pisze:
> [...]
    > się gdyby mieszkanie było na mamę i trzeba byłoby dokonać zmiany
    > właściciela i tym samym przeprowadzić postępowanie sądowe.

    Musisz przeprowadzić postępowanie spadkowe bo tego wymaga prawo o
    spółdzielniach mieszkaniowych.Spadek dotyczy również tzw. wkładu
    lokatorskiego.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 5. Data: 2008-01-09 18:39:36
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    chairon pisze:

    > Bardzo proszę o wyjaśnienie o co w tym wszystkim chodzi, bo nie dziwił bym
    > się gdyby mieszkanie było na mamę i trzeba byłoby dokonać zmiany
    > właściciela i tym samym przeprowadzić postępowanie sądowe.

    Prawdopodobnie chodzi o wkład lokatorski - ten jest normalnie
    dziedziczony i jeśli rodzice mieli wspólnotę majątkową i mieszkanie było
    wspólnym dorobkiem to 50% wkładu należało do żony.

    Nie jest ważne, kto jest członkiem spółdzielni - ważne, kto formalnie
    "uskładał" wkład lokatorski.

  • 6. Data: 2008-01-09 19:10:51
    Od: "chairon" <c...@i...SKASUJ-TO.pl>

    William napisał(a):

    > No cóż i nie napisali po co chcą to postanowienie ?

    Zarząd Spółndzielni zwraca się z prośbą o uregulowanie spraw dot.
    spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu (i tutaj adres). Wobec
    powyższego prosimy przedłożyć w biurze SM postanowienie sądu rejonowego o
    przyznaniu prawa do spadku po zmarłej (imię i nazwisko)

    chairon

  • 7. Data: 2008-01-09 19:14:30
    Od: "chairon" <c...@i...SKASUJ-TO.pl>

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > Prawdopodobnie chodzi o wkład lokatorski - ten jest normalnie
    > dziedziczony i jeśli rodzice mieli wspólnotę majątkową i mieszkanie było
    > wspólnym dorobkiem to 50% wkładu należało do żony.

    Mieszkam z rodzicami, a w tej chwili już tylko z ojcem. Czy zatem
    powinienem być również uwzględniony jako jeden ze spadkobierców czy też
    wszystko przechodzi w pierwszej kolejności na ojca?

    chairon

  • 8. Data: 2008-01-09 19:51:29
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    > Mieszkam z rodzicami, a w tej chwili już tylko z ojcem. Czy zatem
    > powinienem być również uwzględniony jako jeden ze spadkobierców czy też
    > wszystko przechodzi w pierwszej kolejności na ojca?

    Tak, mozesz być spadkobiercą w 1/2 (jeśli jesteś jedynakiem). Przeczytaj w
    wikipedii hasło "dziedziczenie ustawowe".