  • 1. Data: 2004-04-07 10:14:29
    Temat: Re: zachowek
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    mikiW wrote:

    > Czy mój wniosek (po 'inzynierskim' przejrzeniu kodeksu),
    > że o zachowek można wstąpić tylko spadku z testamentem,
    > jest słuszny?
    >

    > hipotetyczna sytuacja:
    > Matka przed śmiercią przepisuje mieszkanie
    > i darowuje pieniądze Wnuczętom (dzieciom Córki).
    > W chwili śmierci nie ma nic. Nie sporządziła testamentu.
    >
    > Czy w poniższej sytuacji Córka może wystąpić o zachowek po Matce,
    > i co by wchodziło w jego skład?

    po inzynierskim przeczytaniu moze przeciw SPADKOBIERCOM..

    Boguslaw

  • 3. Data: 2004-04-07 13:11:36
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    mikiW wrote:
    > Czy mój wniosek (po 'inzynierskim' przejrzeniu kodeksu),
    > że o zachowek można wstąpić tylko spadku z testamentem,
    > jest słuszny?

    Jak najbardziej słuszny

> [...]
    > W chwili śmierci nie ma nic. Nie sporządziła testamentu.

    > Czy w poniższej sytuacji Córka może wystąpić o zachowek po Matce,

    Nie może wystąpić o zachowek, bo nie było testamentu i dziedziczy z ustawy.

    --
    Falkenstein
    Oderint dum metuant

  • 4. Data: 2004-04-08 22:36:30
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "mikiW" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > W chwili śmierci nie ma nic. Nie sporządziła testamentu.
    >
    > Czy w poniższej sytuacji Córka może wystąpić o zachowek po Matce,

    Wedlug Kodeksu Cywilnego zachowek to roszczenie o zaplate SUMY
    PIENIEZNEJ, ktora stanowi rownowartosc okreslonej czesci tzw. czystego
    spadku.
    Wysokosc zachowku i osoby uprawnione okresla art. 991 kc:
    [...]
    Art. 991. § 1. Zstępnym, małżonkowi oraz rodzicom spadkodawcy, którzy
    byliby powołani do spadku z ustawy, należą się, jeżeli uprawniony jest
    trwale niezdolny do pracy albo jeżeli zstępny uprawniony jest
    małoletni - dwie trzecie wartości udziału spadkowego, który by mu
    przypadał przy dziedziczeniu ustawowym, w innych zaś wypadkach -
    połowa wartości tego udziału (zachowek).
    [...]
    W powyzszej sytuacji, zakladajac ze nie zyje juz malzonek zmarlej,
    uprawniona do zachowku jest tylko Corka zmarlej (zakladajac ze byla
    jedynaczka). To czy istnial testament, czy nie nie ma tu nic do
    znaczenia. Mozliwa jest bowiem sytuacja, ze spadkobierca dochodzacy do
    dziedziczenia z ustawy bedzie rowniez uprawniony do zachowku, jesli
    jego udzial w spadku nie pokrywa naleznego mu zachowku. Tak tez
    wyglada opisana wyzej sytuacja: do dziedziczenia dochodzi Corka
    Zmarlej a brak jest majatku spadkowego, gdyz Zmarla za zycia
    rozdysponowala swoim majatkiem. Jezeli bowiem zmarla za zycia
    rozdysponowala swoim majatkiem w formie darowizn i te darowizny
    podlegaja uwzglednieniu przy ustalaniu zachowku, to uprawniona moze
    zadac zachowku, mimo ze masa spadkowa formalnie nie istnieje.
    Zobowiazanymi do wyplaty zachowku beda obdarowani (Wnuczeta).

    > i co by wchodziło w jego skład?

    Uprawnienie z tytulu zachowku ma ZAWSZE postac roszczenia o wyplate
    pewnej SUMY PIENIEZNEJ, uprawniony NIE otrzymuje spadku w naturze, a
    jedynie pieniadze.

    Wysokosc zachowku zalezy od kilku rzeczy:
    - czy Corka Zmarlej jest trwale niezdolna do pracy - zachowek wynosi
    2/3 udzialu spadkowego, jesli nie to 1/2 udzialu spadkowego
    - czy sa inni spadkobiercy Zmarlej
    - czy darowizny dokonane przez Zmarla zostaly dokonane na rzecz
    Wnuczat przed wiecej niz 10 lat przed smiercia
    - czy Corka nie zostala wydziedziczona, nie odrzucila spadku z ustawy,
    nie zrzekla sie dziedziczenia po spadkodawcy, nie zostala uznana za
    niegodna dziedziczenia (zakladam ze nic takiego nie mialo miejsca)

    Zakladajac ze:
    - Corka Zmarlej jest zdolna do pracy - zachowek wynosi 1/2
    - nie ma innych spadkobiercow
    - darowizny zostaly dokonane nie wczesniej niz na 10 lat przed
    smiercia
    to Corka Zmarlej moze zadac od Wnuczat zachowku w wysokosci 1/2 *
    wartosc_spadku_po_doliczeniu_darowizn

    Nalezy wiec obliczyc wartosc darowizn dokonanych przed smiercia przez
    Zmarla. O kwote odpowiadajaca polowie tej wartosci moze ubiegac sie
    Corka Zmarlej od Wnuczat.

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 5. Data: 2004-04-09 09:04:57
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    treneros wrote:

> [...]
    > zadac zachowku, mimo ze masa spadkowa formalnie nie istnieje.
    > Zobowiazanymi do wyplaty zachowku beda obdarowani (Wnuczeta).

    Art 991 par 2

    [...] przysluguje mu przeciwko SPADKOBIERCY roszczenie ...

    Wiec moje pytaie.. czy wnuczeta aby na pewno sa spadkobiercami ?

    Boguslaw

  • 6. Data: 2004-04-09 10:55:05
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "bosz" napisał w wiadomości :

    > [...] przysluguje mu przeciwko SPADKOBIERCY roszczenie ...
    >
    > Wiec moje pytaie.. czy wnuczeta aby na pewno sa spadkobiercami ?

    Wnuczeta w tej sytuaci nie sa spadkobiercami. Nigdzie NIE NAPISALEM ze
    Wnuczeta sa spadkobiercami, Czytaj uwazniej posty zanim cos odpiszesz.
    Roszczenie o zachowek przysluguje nie tylko przeciwko spadkobiercom,
    ale tez przeciwko obdarowanym, jesli niemozliwe jest zaspokojenie
    roszczenia od spadkobiercy. Wynika to wprost z art.1000 §1 kc:

    Art. 1000. § 1. Jeżeli uprawniony nie może otrzymać od spadkobiercy
    należnego mu zachowku, może on żądać od osoby, która otrzymała od
    spadkodawcy darowiznę doliczoną do spadku, sumy pieniężnej potrzebnej
    do uzupełnienia zachowku. Jednakże obdarowany jest obowiązany do
    zapłaty powyższej sumy tylko w granicach wzbogacenia będącego skutkiem
    darowizny.
    § 2. Jeżeli obdarowany sam jest uprawniony do zachowku, ponosi on
    odpowiedzialność względem innych uprawnionych do zachowku tylko do
    wysokości nadwyżki przekraczającej jego własny zachowek.
    § 3. Obdarowany może zwolnić się od obowiązku zapłaty sumy potrzebnej
    do uzupełnienia zachowku przez wydanie przedmiotu darowizny.

    W tym wypadku ma zastosowanie art.1000 §1 natomiast nie ma zasosowania
    art.1000 §2, gdyz Wnuczeta nie sa spadkobiercami.

    Uregulowanie Zachowku nie konczy sie tylko na jednym artykule 991kc,
    ktory to fragmenaryvznie przytoczyles. Nie mozna wyciagac pochopnych
    wnioskow na podstawie tylko jednego artykulu.

    Polecam lekture art.991 - 1011 kc.

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-