    From: "treneros" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zachowek
    Date: Fri, 9 Apr 2004 12:55:05 +0200

    Użytkownik "bosz" napisał w wiadomości :

    > [...] przysluguje mu przeciwko SPADKOBIERCY roszczenie ...
    >
    > Wiec moje pytaie.. czy wnuczeta aby na pewno sa spadkobiercami ?

    Wnuczeta w tej sytuaci nie sa spadkobiercami. Nigdzie NIE NAPISALEM ze
    Wnuczeta sa spadkobiercami, Czytaj uwazniej posty zanim cos odpiszesz.
    Roszczenie o zachowek przysluguje nie tylko przeciwko spadkobiercom,
    ale tez przeciwko obdarowanym, jesli niemozliwe jest zaspokojenie
    roszczenia od spadkobiercy. Wynika to wprost z art.1000 §1 kc:

    Art. 1000. § 1. Jeżeli uprawniony nie może otrzymać od spadkobiercy
    należnego mu zachowku, może on żądać od osoby, która otrzymała od
    spadkodawcy darowiznę doliczoną do spadku, sumy pieniężnej potrzebnej
    do uzupełnienia zachowku. Jednakże obdarowany jest obowiązany do
    zapłaty powyższej sumy tylko w granicach wzbogacenia będącego skutkiem
    darowizny.
    § 2. Jeżeli obdarowany sam jest uprawniony do zachowku, ponosi on
    odpowiedzialność względem innych uprawnionych do zachowku tylko do
    wysokości nadwyżki przekraczającej jego własny zachowek.
    § 3. Obdarowany może zwolnić się od obowiązku zapłaty sumy potrzebnej
    do uzupełnienia zachowku przez wydanie przedmiotu darowizny.

    W tym wypadku ma zastosowanie art.1000 §1 natomiast nie ma zasosowania
    art.1000 §2, gdyz Wnuczeta nie sa spadkobiercami.

    Uregulowanie Zachowku nie konczy sie tylko na jednym artykule 991kc,
    ktory to fragmenaryvznie przytoczyles. Nie mozna wyciagac pochopnych
    wnioskow na podstawie tylko jednego artykulu.

    Polecam lekture art.991 - 1011 kc.

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-