  • 1. Data: 2003-11-08 19:10:27
    Temat: zachowek
    Od: "Joanna" <y...@p...onet.pl>

    Witam,
    czy jesli dziadkowie podaruja wnukowi swoje mieszkanie (podaruja, nie
    zapisza w testamencie) to czy dzieci maja prawo do jakiejs rekompensaty,
    zachowku?

    Pozdrawiam,
    Joanna

  • 2. Data: 2003-11-09 00:56:48
    Temat: Re: zachowek
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "Joanna" <y...@p...onet.pl> wrote in message
    > Witam,
    > czy jesli dziadkowie podaruja wnukowi swoje mieszkanie (podaruja, nie
    > zapisza w testamencie) to czy dzieci maja prawo do jakiejs rekompensaty,
    > zachowku?
    Nie. Za życia można bowiem swoim majątkiem dysponować do woli. Zachowek
    należy się tylko w przypadku zadysponowania majątkiem w testamencie.
    Pozdrawiam,
    MArta

  • 3. Data: 2003-11-09 09:19:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 9 Nov 2003, Marta Wieszczycka wrote:

    >+ "Wiewióra." <l...@p...onet.pl> wrote [...]
    >+ (ciach)
    >+ Andrzej ma rację. [...]
    >+ Ale rozumiem Twoje wątpliwości.WCZEŚNIEJSZE darowizny bowiem są uwzględniane
    >+ przy obliczaniu przypadającej Ci części spadku. Chodzi jednak tylko o to, że
    >+ z darowizny wprawdzie nic Ci zabrać nie mogą, ale wcześniejszą darowiznę
    >+ odliczają od Twojej części spadku - o tyle mniej spadku dostaniesz.

    Tak z czystej ciekawości: wyszło mi, że aby podzielić
    majtek kiedy przypadające kolejnym osobom wartości są
    "w okolicy" należnego zachowku lub udziału w spadku należy
    wykonać kilka iteracji, obejmujących:
    1. wykluczenie odrzucających spadek i wydziedziczonych
    2. wyznaczenie wartości zachowków
    3. wykluczenie tych "zachowkowiczów" którzy już dostali "swoją
    część" w darowiznach (i nie ma tu możliwości wyłączenia
    lub włączenia wybranych darowizn przez spadkodawcę)

    Pytaniem jest czy jeśli w 3. nastąpi wyłączenie (czyli są
    tacy, co "już dostali") to po 3. należy wykonać "goto 2" ?
    (no bo "faktyczna wartość do podziału" się zmniejszyła !)
    Dodatkowa komplikacja jest taka, że nie jest to jedna
    wspólna kwota, tylko każdemu "zachowkowiczowi" z 2. należy
    wyznaczyć stan majątku z momentu mu "przypadającemu"
    (nie *majątku*, tylko majątku *z momentu* ! małżonkowi
    - od dnia ślubu, czyli jak wcześniej miał dom i komuś
    podarował - to się go nie liczy, zstępnym - od dnia
    poczęcia).
    Zakładam że należy powtarzać aż w 3. nie będzie dalszych
    wykluczeń...

    4. wyznaczenie wartości spadków

    Tutaj komplikuje nam się dodatkowo o rozporządzenia testamentowe
    które darowizny się liczą so schedy, które nie.

    5. wykluczenie tych spadkobierców którzy już "dostali swoje"

    ...i goto 4., jak rozumiem ?

    A później jeszcze całość okrasić wzajemnymi relacjami
    między ww. a zapisami (w obie struny - tu się wlicza,
    tam nie może być więcej niż zachowek, a w innym miejscu
    jest zobowiązany...)

    Dobrze dywaguję ? :)

    Tak przy okazji: kwota określona jako "darowizna doliczona
    do spadku" w art.1000 par. 1 to jak rozumiem kwota 2.
    a nie kwota 4. - ale IMO ustawodawca powinien stanowczo
    przetrenować pisanie programów :>, stawianie na domyślność
    (czyli wielość poprawnych interpretacji) nie jest dobrym
    pomysłem :(

    [...]
    >+ Czyli - darowizny Ci nie mogą ruszyć, ale od tego, co ew. mogłabyś jeszcze
    >+ dostać najpierw obetną wartość tego, co już dostałaś.

    ...i jak mniemam dotyczy to zarówno zachowku jak i spadku :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-11-09 11:39:52
    Od: Wiewióra. <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Nie. Za życia można bowiem swoim majątkiem dysponować do woli. Zachowek
    > należy się tylko w przypadku zadysponowania majątkiem w testamencie.

    Oj coś mi się zdaje, że jest troszkę inaczej! Ale to już jakiś prawnik niech
    się dokładnie wypowie. Ja osobiście mam duże wątpliwości co do takiej
    odpowiedzi.

    Wiewióra

  • 5. Data: 2003-11-09 13:40:03
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Użytkownik "Wiewióra." <l...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:bol8va$cd0$1@kujawiak.man.lodz.pl

    > Oj coś mi się zdaje, że jest troszkę inaczej! Ale to już jakiś prawnik
    > niech się dokładnie wypowie. Ja osobiście mam duże wątpliwości co do
    > takiej odpowiedzi.

    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Spadki/czesc3
    .html#r6_1
    Zachowek jest to uprawnienie do żądania określonego świadczenia
    pieniężnego *od spadkobierców* . Ma on na celu ochronę interesów
    najbliższej rodziny spadkodawcy w sytuacji, jeśliby spadkodawca
    powołał do całości spadku osobę nie należącą do tej rodziny.

    Do zachowku - zgodnie z art. 991 § 1 k.c. - uprawnieni są wyłącznie
    zstępni (dzieci, wnuki, prawnuki), małżonek oraz rodzice spadkodawcy.
    Jednak prawo do domagania się zachowku przysługuje tym osobom
    tylko wtedy, jeśliby osoby te rzeczywiście dziedziczyły po spadkodawcy
    na podstawie ustawy, gdyby spadkodawca nie sporządził testamentu,
    w którym do spadku powołał inne osoby.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "Młodzież w stanie nietrzeźwym może spowodować potomstwo."

  • 6. Data: 2003-11-09 15:10:38
    Od: Wiewióra. <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Wiewióra." <l...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości news:bol8va$cd0$1@kujawiak.man.lodz.pl

    > http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Spadki/czesc3
    .html#r6_1

    .....a tu w dziale "Obliczenie wartości spadku i zachowku" napisano, iż w
    skład masy spadkowej /od której płacony jest zachowek/ wchodzą wszelkie
    darowizny dokonane przez spadkodawcę.Więc wracamy do punktu wyjścia i moich
    wątpliwości.

    Wiewióra

  • 7. Data: 2003-11-09 15:30:40
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Użytkownik "Wiewióra." <l...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:bollal$d1m$1@kujawiak.man.lodz.pl

> [...]
    > w skład masy spadkowej /od której płacony jest zachowek/ wchodzą
    > wszelkie darowizny dokonane przez spadkodawcę.Więc wracamy do punktu

    Masa spadkowa to są wartości posiadane przez spadkodawcę
    w chwili śmierci. Gdy w roku 2003 coś komuś podarujesz to
    za ileś lat, w chwili Twojej śmierci nie zalicza się to "coś" do
    masy spadkowej gdyż to już dawno nie jest Twoje.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "(...) Zdałem sobie sprawę, że może być nieciekawie. Golf jedzie nam na maskę.

  • 8. Data: 2003-11-09 16:00:48
    Od: kam <X...@X...plX>

    Wiewióra. wrote:

> [...]
    > darowizny dokonane przez spadkodawcę.Więc wracamy do punktu wyjścia i moich

    Ale jeśli następuje dziedziczenie ustawowe, to nie ma mowy o zachowku,
    bo do niego uprawnieni są właśnie potencjalni spadkobiercy ustawowi,
    którzy nie dziedziczą, bo jest testament.
    Natomiast ewentualne uzwględnianie darowizn między spadkobiercami -
    art.1039 i nast. kc.

    KG

  • 9. Data: 2003-11-09 16:08:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Skoro poszukiwania po Internecie odpowiedzi na wasze pytanie spowodowały
    takie zamieszanie, to ja zajrzałem do kodeksu cywilnego, gdzie w art. 994
    napisano: "Przy obliczaniu zachowku nie dolicza się do spadku drobnych
    darowizn, zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani dokonanych przed
    więcej niż dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia spadku, darowizn na
    rzecz osób nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku. Przy
    obliczaniu zachowku należnego zstępnemu nie dolicza się do spadku darowizn
    uczynionych przez spadkodawcę w czasie, kiedy nie miał zstępnych. Nie
    dotyczy to jednak wypadku, gdy darowizna została uczyniona na mniej niż
    trzysta dni przed urodzeniem się zstępnego. Przy obliczaniu zachowku
    należnego małżonkowi nie dolicza się do spadku darowizn, które spadkodawca
    uczynił przed zawarciem z nim małżeństwa."

  • 10. Data: 2003-11-09 19:00:54
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "Wiewióra." <l...@p...onet.pl> wrote in message

    > Oj coś mi się zdaje, że jest troszkę inaczej! Ale to już jakiś prawnik
    niech
    > się dokładnie wypowie. Ja osobiście mam duże wątpliwości co do takiej
    > odpowiedzi.
    Właśnie się wypowiada.
    Pozdrawiam,
    MArta