    From: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zabranie telefonu komórkowego`
    Date: Fri, 30 Apr 2004 18:05:43 +0000 (UTC)

    > No raczej przeciwny jestem takim zwyczajom. W wykonaniu nauczyciela
    > załóżmy jest to na pograniczu prawa. W odniesieniu do innych osób, to
    > zaczyna być bardzo dyskusyjne. A dziecku, któremu się odbiera zabawkę
    > przysługuje obrona konieczna w tym wypadku.

    Osoba sprawująca opiekę mówi: posprzątaj zabawki. Dziecko nie sprząta.
    Literatura pedagogiczna w takich wypadkach radzi zabrać i schować na
    przykład do pawlacza. To są te tzw. naturalne konsekwencje.
    Opiekun, w tym nauczyciel, działa w tym momencie in loco parentis.

    > No, ale piłką można rozbić szybę. Co można zrobić komórką? Co złego można
    > zrobić komórką po zakończeniu lekcji.

    To nie jest kryterium. Dziecko zachowuje się, używa przedmiotu w sposób
    sprzeczny z celami wychowania i zasadami współżycia społecznego. To jest
    kryterium.

    > Prawo cywilne przewiduje tylko w kilku miejscach prawo do zatrzymania.
    > Możesz sobie zwierzątko zatrzymać na przykład, jak Ci w szkodę wejdzie.
    > Cały szereg zastawów na rzeczy. Ale w żadnym wypadku nie upoważnia do
    > odbierania komukolwiek czegokolwiek i ogranicza prawo zastawu do sytuacji,

    Nie jest to zastaw w rozumieniu kc. Jest to kotratypowe wykonywanie
    obowiązku opieki nad dzieckiem i wychowywania go.

    > Moim zdaniem zatrzymanie takiego telefonu ma charakter kary w tym wypadku.
    > A do wymierzenia takiej kary nauczyciel nie jest upoważniony.

    Jest. Wychowanie to całokształt działań zmierzających do kształtowania
    charakteru dziecka. Obejmuje to też kary i konsekwencje, ich dobór kn.
    pozostawia nauczycielowi.

    > _zamiast_karania_.
    >
    > Rozwiń tę myśl, bo nie bardzo rozumiem.

    Już rozwijałem, na przykład powołując się na książkę Faber i Mazlish "Jak
    mówić, żeby dzieci nas słuchały..."

    > lekcji w dniu następnym.
    >
    > No to może zastrzelić tego ucznia od razu?

    Pedagogika by tego nie zaaprobowała jako metody. Lecz naturalne konsekwencje
    akceptuje, zaleca nawet.

    Wtedy powołuje się biegłych.
    Proces wychowawczy nie kończy się wraz z końcem lekcji. Działając w miejsce
    rodziców opiekun zabiera przedmiot w ich imieniu, aby im go przekazać Nie ma
    tu celu przywłaszczenia.
    Rodzice mogą dysponować majątkiem dziecka, nauczyciel im rzecz tylko
    przekazuje, jeżeli uczeń ze swojej własności korzysta w sposób niewłaściwy.
    Rodzice podejmą decyzję, czy może czasowo pozbawią dziecko prawa do
    korzystania z telefonu, czy tylko zabiorą na jakiś czas kabel od kompa,
    dadza szlaban na dyskoteki, a telefon oddadzą, zapowiadając, żeby to się
    więcej nie powtórzyło. Być może poprzestaną na samym upomnieniu.

    > Cel? proszę bardzo. Zabrał (bo zabrał bez wątpienia) w celu
    > przywłaszczenia (bo zabierając po lekcji postąpił jak ze swoim). Czyli
    > klasyczna kradzież kodeksowa (art. 278 kk). A jeśli uczeń sam wydał, do
    > zostaje samo przywłaszczenie. Ja tutaj problemu nie widzę z celem.

    Zabrał w celu oddania opiekunom prawnym dziecka. Celu przywłaszczenia nie ma.

    > Co najwyżej można się zastanawiać, na ile działanie nauczyciela jest
    > obarczone szkodliwością społeczną i po stwierdzeniu jej znikomości na tej
    > podstawie umorzyć. Ale to bardzo, bardzo śliskie w praktyce.

    Co najwyżej można tylko stwierdzić, że działanie w ramach obowiązków i
    uprawnień służbowych, realizacja ustawowej rangi uprawnien wychowawczych
    wobec dziecka to czyn kontratypowy, a więc niebezprawny.