    From: "Tiger" <c...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wykup lokalu uzytkowego, spoldzielnia odmawia... HELP...
    Date: Tue, 13 Jun 2006 12:16:24 +0200

    > Decentralizacja rozdzialu srodkow na kulture i sztuke - i przekazanie ich
    > samym artystom - moglyby postawic polska kulture na nogi, bo nareszcie
    > poete byloby stac na to, zeby zaoszczedzic i wydac swoj tomik wierszy;
    > autora poezji spiewanej byloby stac na nagranie plyty i jej dystrybucje...
    > A rynek sam ocenilby artyste i po 1-2 plytach moglby on zniknac (nie
    > oplacaloby mu sie dalej funkcjonowac, bo nikt by go nie kupowal) albo
    > rozwinac sie. Obecny program grantow i przeznaczania funduszy przez
    > ministerstwo kultury / gminy jest ulomny i nie spelnia swojej funkcji
> [...]

    Dodam jeszcze do tego, ze nawet jezeli trzeba byloby zaplacic 100 artystom,
    zeby wylonil sie sposrod nich jeden godny miana drugiego Kaczmarskiego, to
    warto. Ilu tej miary artystow wylonilo sie w ciagu ostatnich 20 lat? Ani
    jeden. Poprzedniemu ustrojowi mimo calej jego wrogosci wobec inteligencji -
    zawdzieczamy m. in. to, ze tacy ludzie mieli szanse "wyplynac" dzieki
    finansom publicznym (FAMA - dzis nepotyczna; inne festiwale, organizowane
    przez Panstwo programy kultywacji kultury w regionach wiejskich itd).
    Historie s.p. Jacka Kaczmarskiego znam od "drugiej strony", poprzez
    wieloletnia rodzinna przyjazn, totez jestem pewien tego, co mowie. Inna
    sprawa, to tzw. "wolna krytyka". Dzis nie ma juz prawdziwych krytykow
    muzycznych, ktorzy mieliby wplyw na realna wartosc artystyczna swiata muzyki
    polskiej. Krytyka jest sponsorowana lub nepotyczna. Innej nie ma. Chyba, ze
    zechce Pan mi wmowic, ze np. Wodecki, wystepujacy w roli jurora, jest
    odpowiednia osoba na tym miejscu? A moze Ewa Bem? A moze Nina Tierientiew?
    Wie Pan, na czym polega teoria Grup Trzymajacych Wladze? Zdaje Pan sobie
    sprawe, skad biora sie Dody i Wisniewscy? Z poklasku samozwancow, ktorzy
    trzymaja lape na mediach i nic poza tym, na czym oni trzepia kase, nie ma
    prawa sie pokazac.

    A co z pozostalymi 99 artystami, ktorych rynek nie przyjmie? Moze im sie
    zdarzyc cos genialnego - tak jak na przyklad Wozniakowi zdarzyl sie
    "Zegarmistrz swiatla" i kilka innych utworow. Tzw. "druga linia" tez jest
    potrzebna, bo jest katalizatorem wzrostu swiadomosci kulturalnej
    spoleczenstwa.

    Ale to juz temat na inna rozmowe.

    Pozdrawiam,

    Tiger