    From: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wstęp od 21 lat
    Date: Fri, 6 Feb 2004 10:38:43 +0100
    Sender: g...@o...pl@195.245.226.66

    Robert Tomasik wyskrobał(a):
    > Rzecz w tym, czy ma prawo odmówić. Po prostu nie widzę takiej podstawy
    > parwnej i tyle. Może jestem w błędzie, bo również nie mogę znaleźć
    > przeciwnego nakazu.

    Ma prawo odmówić, oczywiście. Przyjmujący oferty nie spełnia warunków
    zastrzeżonych przez oferenta. A więc strony nie doszły do porozumienia w
    sprawie zawarcia umowy. Nie ma konsensu, to i nie ma umowy.

    > A to już absurdalna sytuacja. Dowód ma przedstawić osoba, która się
    > powołuje na daną okoliczność. A więc jeśli ja chcę wejść do kina, to mam
    > udowodnić kontrolerowi, ze mam bilet. Najproście pokazując go, choc być
    > może istnieją inne sposoby.

    No i tak samo tutaj: to osoba pchająca się na dyskotekę ze wstępem od lat 21
    powinna udowodnić, że spełnia warunki oferty i że ma te 21 lat.

    > Nie no, moje rozumowanie dotyczy świadczenia usług lub sprzedaży.
    > Zatrudnienia osoby w żaden sposób pod to nie podciągniesz.

    Ale czy to sprzedaż czy umową o pracę to cały czas jest to w świetle KC
    _umowa_. I do obu tych umów stosuje się art. 353(1) KC mówiący o swobodzie
    umów, czyli praktycznie dowolonym kształtowaniu stosunku prawnego przez
    strony.

    Nie wierzysz, że zastrzeżenia nie mogą być wprowadzane w ofertach usług i od
    ich spełnienia przez przyjmującego ofertę nie może by uzależnione zawarcie
    umowy? Podam taki przykład: są tacy ludzie (nie wiem jak ich nazwać), którzy
    otworzą Ci samochód (jak zgubisz kluczyki albo zatrzaśniesz je w
    samochodzie). Kierują więc ofertę otwarcia zamkniętego samochodu za
    odpowiednią zapłatą praktycznie do ogółu. Jednak zazwyczaj w tej ofercie
    zastrzegają, że aby przystąpili do dzieła klient musi im udowodnić, że jest
    posiadaczem auta (np. pokazać dowód rejestracyjny). Jak im klient nie
    udowodni, to oni nie przystąpią do wykonania umowy, gdyż ona w ogóle nie
    zostanie zawarta poprzez niespełnienie wszystkich jej warunków. Mogą tak
    postąpić? Według art. 353(1) KC - mogą. Co jak ktoś im nie będzie w stanie
    udowodnić, że auto jest jego? Ma prawo zażądać wykonania przez oferenta
    umowy? Ano nie może...

    Przeczytaj jeszcze raz cały wątek i zauważ, że moja argumentacja jest spójna
    i oparta na konkretnych przepisach z KC. Cały czas nie wiem dlaczego ona do
    Ciebie nie trafia...

    --
    Bartek Gliniecki