    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wstęp od 21 lat
    Date: Thu, 5 Feb 2004 22:33:06 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@pc114.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:bvu5d0$njg$1@news.onet.pl...

> [...]
    tego
    > prawo. Ty też masz prawo do poproszenia dowolnej osoby na ulicy o
    pokazanie
    > Ci jej dowodu tożsamości. Tylko, że taka osoba wcale nie ma obowiązku Ci
    go
    > pokazywać. Konsekwencją takiego zachowania może być fakt, że oferent nie
    > będzie miał pewności czy osoba chcąca przyjąć ofertę spełnia aby jej
    > wymagania. W celu upewnienia się zażąda dowodu jej wieku. Jak go nie
    > otrzyma, to oferent będzie miał podstawę do odmowy zawarcia umowy z taką

    Rzecz w tym, czy ma prawo odmówić. Po prostu nie widzę takiej podstawy
    parwnej i tyle. Może jestem w błędzie, bo również nie mogę znaleźć
    przeciwnego nakazu.

    > Wyobraź sobie analogiczną sytuację. Jest kino, chcesz obejrzeć film.
    > Kupujesz w kasie na parterze bilet, po czym musisz go pokazać piętro
    wyżej
    > gdzie stoją kontrolerzy i wpuszczają za okazaniem biletu na salę.
    Kupiłeś
    > bilet, podchodzisz do kontrolera i mówisz: "Mam bilet, ale nie pokażę,
    bo
    > nie muszę". Oczywiście, przymusu w takiej sytuacji nie ma, konsekwencji
    > prawnych dla Ciebie też nie będzie, ale skąd ten człowiek przy wejściu
    ma
    > wiedzieć, że kupiłeś bilet, skoro go nie chcesz pokazać? Będzie miał
    prawo
    > Cię nie wpuścić czy nie?

    A to już absurdalna sytuacja. Dowód ma przedstawić osoba, która się
    powołuje na daną okoliczność. A więc jeśli ja chcę wejść do kina, to mam
    udowodnić kontrolerowi, ze mam bilet. Najproście pokazując go, choc być
    może istnieją inne sposoby.

> [...]
    ma
    > 18 lat i pcha się na dyskotekę, gdzie jest wstep od lat 21 i jest to
    > wyraźnie zaznaczone w ofercie, to nie zawiera umowy wcale, bo nie
    spełnia
    > jej warunków. Idąc Twoim tokiem rozumowania jak jest oferta pracy
    "zatrudnię
    > panią w wieku do 25 lat, blondynkę, biegle władającą jęz. niemieckim" i
    > zgłosi się brunet w wieku 40 lat znający tylko rosyjski to automatycznie
    > zawierają umowę, bo brunet składa oświadczenie woli o przyjęciu oferty.

    Nie no, moje rozumowanie dotyczy świadczenia usług lub sprzedaży.
    Zatrudnienia osoby w żaden sposób pod to nie podciągniesz.