    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wspolnik aresztowany
    Date: Fri, 18 May 2007 23:53:58 +0200

    On Fri, 23 Mar 2007, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "enzo" <k...@w...edu.pl> napisał
    >
    > Skoro dostał 3 miesiące aresztu, to sprawa jest dość poważna. Jeżeli
    > charakter firmy pozwala na to, to możesz chwilowo prowadzić firmę sam. Ale
    > powoli przygotowuj sobie grunt pod usamodzielnienie. Czyli zlecenia bierzesz
    > na swoją działaność gospodarczą, a w ramach spółki juz jedynie kończysz
    > rozpoczęte.

    IMHO to nie jest dobry pomysł z tego powodu, że przynajmniej teoretycznie
    wspólnik może mieć pretensje o "działanie na szkodę spółki".
    Że przypomnę - prawo do udziału w zysku zalezy od umowy spółki, a nie
    od "wkładu pracy", uszczuplanie zysku spółki na własną rzecz IMO
    pasuje jak ulał.

    Zastrzegając że prawnikiem nie jestem, proponowałbym dokładne
    przyjrzenie się przepisowi Kodeksu Cywilnego z rozdziału o spółkach
    cywilnych:
    _117.html
    +++
    Art. 869.
    § 1. Jeżeli spółka została zawarta na czas nie oznaczony, każdy
    wspólnik może z niej wystšpić wypowiadajšc swój udział na trzy
    miesišce naprzód na koniec roku obrachunkowego.
    § 2. Z ważnych powodów wspólnik może wypowiedzieć swój udział
    bez zachowania terminów wypowiedzenia, chociażby spółka była
    zawarta na czas oznaczony. Zastrzeżenie przeciwne jest nieważne.
    ---

    O ile pamiętam co najmniej raz na niniejszej grupie był opis
    udanej "akcji" z tego przepisu, nawet w "ostrzejszej" wersji
    bo zrobiony w celu zaskoczenia wspólnika (podejrzewanego że
    zechce zrobić drugiemu "koło pióra"), w tym uzyskania zgody
    US na przeprowadzenie remanentu bez dochowania terminu.
    Czyli da się.
    Wypowiedzieć, przeprowadzić remanent... no tu by wypadało żeby
    wezwać wspólnika do ustanowienia pełnomocnika działającego
    w jego imieniu, dobrze gadam? - nie żebym znał jakiś przepis
    który "nakazuje", ale żeby zabezpieczyć się przed "pretensjami".

    A dalej to już jak piszesz - w oddzielnej DG.

    > Jeśli wspólnik wyjdzie, to przecież zawsze te zlecenia możecie w ramach
    > spółki zrobić.

    Sądząc z opisu, wspólnik-grupowicz stracił chęć na taką "kontynuację".
    IMVHO cytowany przepis jest właśnie na takie przypadki (jak "utrata
    zaufania").

    pzdr, Gotfryd