  • 1. Data: 2009-03-06 10:24:15
    Temat: upadek sklepu a zakupy na raty
    Od: "zwierz internetowy" <a...@i...org>

    Upadł sklep komputerowy, sam nie jestem w takiej sytuacji, ale ciekawi
    mnie co z ludźmi którzy kupili sprzęt na raty, komu teraz będą je
    spłacać? A może będą mieli sprzęt za półdarmo?

  • 2. Data: 2009-03-06 10:26:01
    Temat: Re: upadek sklepu a zakupy na raty
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "zwierz internetowy" <a...@i...org> napisał w wiadomości
    > Upadł sklep komputerowy, sam nie jestem w takiej sytuacji, ale ciekawi
    > mnie co z ludźmi którzy kupili sprzęt na raty, komu teraz będą je spłacać?
    > A może będą mieli sprzęt za półdarmo?

    ROTFL !!!
    Myślałeś że sklep sprzedaje coś na raty?
    Raty daje bank a nie sklep, sklep dostaje całość od razu (od banku).

  • 3. Data: 2009-03-06 10:27:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    zwierz internetowy pisze:
    > Upadł sklep komputerowy, sam nie jestem w takiej sytuacji, ale ciekawi
    > mnie co z ludźmi którzy kupili sprzęt na raty, komu teraz będą je
    > spłacać? A może będą mieli sprzęt za półdarmo?

    Będą spłacać temu, z kim zawarli umowę kredytową. Zwykle z bankiem.

    A jeśli - teoretycznie - zawarli taką umowę ze sklepem, to spłacają
    "sklepowi". Jeśli jest to spółka prawa handlowego, to pewnie będzie
    postawiona w stan upadłości i syndyk będzie zbierał należne jej
    wierzytelności. Jeśli była to osoba fizyczna prowadząca działalność
    gospodarczą, to spłacają tej osobie, tak jak wcześniej.

    --
    Liwuisz

  • 4. Data: 2009-03-06 10:30:50
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > ROTFL !!!
    > Myślałeś że sklep sprzedaje coś na raty?
    > Raty daje bank a nie sklep, sklep dostaje całość od razu (od banku).

    Ja tam w 1998 w moim rodzinnym mieście widziałem sklep komputerowy,
    który sprzedawał na _własne_ raty, bez pośrednictwa banku. Ale gdzieś
    pomiędzy 1999 a 2002 się zmigrowali na Lukas Bank, który ponoć zaczął
    być korzystniejszy.

    Natomiast przy jakimś naprawdę drobnym towarze (nie komputerowym, ale
    np. drobnej spożywce osiedlowej), to bym się nie zdziwił, gdyby nadal
    gdzieś funkcjonowały własne umowy ratalne (tj. nie "zeszyty"), tylko coś
    bardziej formalnego, ale z własnym finansowaniem.

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 5. Data: 2009-03-06 10:32:56
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Patryk Włos pisze:

> [...]
    > gdzieś funkcjonowały własne umowy ratalne (tj. nie "zeszyty"), tylko coś
    > bardziej formalnego, ale z własnym finansowaniem.

    Małe sklepy osiedlowe często funkcjonują właśnie w oparciu o zeszyty.
    Pewnie wynika to z niewiedzy prawnej ich właścicieli, bo tu aż prosi
    się, aby zastosować weksle.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2009-03-06 12:39:55
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Fri, 06 Mar 2009 11:30:50 +0100, Patryk Włos napisał(a):

> [...]
    > gdzieś funkcjonowały własne umowy ratalne (tj. nie "zeszyty"), tylko coś
    > bardziej formalnego, ale z własnym finansowaniem.

    A czy do tego nie trzeba być "bankiem" który jest nadzorowany, działa w
    oparciu o PB itp itd.
    Nie każdy sobie może otworzyć bank (za wyjątkiem tego banku na ściernisku
    ;))

  • 7. Data: 2009-03-06 12:43:16
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Herald pisze:

    > A czy do tego nie trzeba być "bankiem" który jest nadzorowany, działa w
    > oparciu o PB itp itd.
    > Nie każdy sobie może otworzyć bank (za wyjątkiem tego banku na ściernisku
    > ;))

    Bank jest potrzebny, jeśli chce się udzielić *kredytu*. Mały sklep
    może udzielać *kredytu kupieckiego*, albo przyjmować zapłatę innymi
    formami niż gotówka (np. weksel, czek itp.)

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2009-03-06 12:53:04
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Fri, 06 Mar 2009 13:43:16 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > Bank jest potrzebny, jeśli chce się udzielić *kredytu*.

    Tak - tylko i wyłącznie bank, reguluje to Prawo bankowe.

    > Mały sklep może udzielać *kredytu kupieckiego*, albo przyjmować zapłatę innymi
    > formami niż gotówka (np. weksel, czek itp.)

    Chwila Liwiusz.
    Forma zapłaty jest tu absolutnie bez znaczenia. Chodzi o zakup na raty, jak
    pisał autor.

    Ludzie często nie zdają sobie sprawy i używają zamiennie "kredyt" i
    "pożyczka".
    Jak już ustaliliśmy,kredyt jest udzielany wyłącznie przez bank.
    Pożyczka może być udzielona przez bank jak również przez osobę fizyczną, i
    odbywa się na poziomie Kodeksu Cywilnego.
    Ale istotne jest również co jest przedmiotem kredytu/pożyczki.
    Przedmiotem kredytu może być tylko określona suma pieniędzy. Musi być ona
    podana umowie kredytu.
    Natomiast przedmiotem umowy pożyczki mogą być pieniądze i inne rzeczy
    oznaczone co do gatunku, np. benzynę, ziarno, węgiel itp
    Przedmiotem umowy pożyczki nie mogą być rzeczy oznaczone co do tożsamości,
    a więc np. samochód, motocykl, koń itp.
    Ponadto występują jeszcze takie niuanse jak celowość, zabezpieczenie,
    nie/-odpłatność

  • 9. Data: 2009-03-06 12:54:15
    Od: Herald <h...@o...eu>

> [...]

    Ale istotne jest również co jest przedmiotem kredytu/pożyczki.
    Przedmiotem kredytu może być tylko określona suma pieniędzy. Musi być ona
    podana w umowie kredytu.

  • 10. Data: 2009-03-06 12:59:23
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Fri, 06 Mar 2009 13:43:16 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > Mały sklep może udzielać *kredytu kupieckiego*

    Jest to kredyt udzielany kupującemu bezpośrednio przez sprzedawcę. Odbywa
    się bez pośrednictwa banku. W praktyce jest on odroczeniem zapłaty za
    otrzymane towary lub usługi.