  • 21. Data: 2004-11-02 05:19:48
    Temat: Re: uczucia religijne
    Od: "Jakub Gębczak" <jakub@[delete.it]futurenova.net>

    > A jak Ty to odebrałeś? Narusza to Twoje uczucia religijne?

    Moim zdaniem tak.
    Wg mnie narusza tez wspomniany artykul.

    Prawnikiem jednak nie jestem wiec moja interpretacja tego przepisu nie jest
    z pewnoscia niepodwazalna.
    Dlatego skierowalem zapytanie na te grupe.

    Moim zdaniem narusza gdyz:
    1) korzysta z symboliki religijnej jednoznacznie i pewnie kojarzacej sie z
    religia (chrzescijanska)
    2) przedstawia owe symbole w polaczeniu z tresciami wulgarnymi , wrecz
    pornograficznymi
    3) autor dokonuje polaczenia swiadomie
    4) mnogosc symboliki jednoznacznie informuje nas ze owe symbole nie sa
    przypadkowym zabiegiem artystycznym badz tez przypadkowo ukladajacymi sie
    ksztaltami

    Wg. mnie fragment:
    "znieważając publicznie przedmiot czci religijne"
    moze sie odnosic w tym przypadku do owych tresci gdyz przedmiotem czci
    religijnej jest postac Chrystusa, ktora zostala tam uwzledniona
    ("przedmiotem" rozumanie jako "obiektem").
    Uwazam ze mozna tu mowic o publicznym zniewazeniu gdyz internet jest zrodlem
    masowym i ogolnodostepnym przez co moim zdaniem publicznym.

    Czekam na opinie innych.

    --
    Jakub Gębczak

  • 22. Data: 2004-11-02 08:18:17
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Mon, 1 Nov 2004 16:59:10 +0100, napisał:

> [...]
    > art.196 kk ?
    >
    > Cytuje :
    >
    > Art. 196 Kto obra?a ***uczucia religijne*** innych
    > osób, zniewa?aj?c publicznie przedmiot czci religijnej lub miejsce
    > przeznaczone do publicznego wykonywania obrz?dów religijnych, podlega
    > grzywnie, karze ograniczenia wolno?ci albo pozbawienia wolno?ci do lat 2.
    >
    > Czy jako przedmiot czci religijnej mozna uznawac jednoznaczne symbole
    > religijne (np. krzyz z Chrystusem na nim) badz tez postacie zwiazane z
    > kultem religijnym ? (np. Papiez badz Chrystus) ?

    Stosowanie przepisu jest bardzo trudne i prowadzi do absurdalnych
    przypadków, np oskarżeń o obrazę uczuć religilnych za obsikanie pomnika
    Papieża :-) . Generalnie dla ustalenia czy doszło do obrazy uczuć
    religijnych niezbędne jest ustalenie zamiaru sprawcy i okoliczności
    zajścia. Dla odpowiedzialności z art 196 koniecnzny jest zły zamiar
    sprawcy, który więdział lub powinien był wiedzieć o kultowym przeznaczeniu
    obiektu lub miejsca, i pomimo to podejmeuje działania (lub zaniechanie)
    obraźliwe.

    Co do obrazy Papieża... nie rozumiem tego - czyzby jakaś sekta
    chrzescijańska oddawała mu cześć boską i czuła sie urażona?

    --
    Falkenstein

  • 23. Data: 2004-11-02 10:28:31
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Rodrig Falkenstein wrote:

    > Co do obrazy Papieża... nie rozumiem tego - czyzby jakaś sekta
    > chrzescijańska oddawała mu cześć boską i czuła sie urażona?

    Doktrynalnie stanowi 'regenta' sprawującego włądzę 'z ramienia'
    Chrystusa. Czyli jest elementem religii. Przynajmniej jako stanowisko,
    jeśli nie jako osoba.

    Analogicznie: jak np. ktoś, że Aleksander Kwaśniewski to cwel i głupa
    faja, to najwyżej z oskarżenia prywatnego o onaruszeni dóbr osobistych
    Olek mógłby tegokogoś ścigać. Ale jakby napisał to samo o Prezydencie
    III RP... Uuuu... Na to są już solidniejsze paragrafy :)

  • 24. Data: 2004-11-02 12:58:38
    Od: "Jakub Gębczak" <jakub@[delete.it]futurenova.net>

    > (...)
    > Co do obrazy Papieża... nie rozumiem tego - czyzby jakaś sekta
    > chrzescijańska oddawała mu cześć boską i czuła sie urażona?

    Racja, z Papiezem to mozna przesadzic.
    Ale na owych obrazach tez widac Chrystusa co jest juz ewidentnie zwiazane z
    religia i WSZYSCY chrzescijanie go uznaja. Papieza uznaja jedynie rzymscy
    katolicy (przynajmniej z wiekszych wyznan).
    Tak wiec samo uwzglednienie postaci Chrystusa dla mnie jest wystarczajace do
    sforumulowania zarzutu o obraze uczuc religijnych.

    --
    Jakub Gębczak

  • 25. Data: 2004-11-03 20:09:01
    Od: morituri <g...@w...pl>

    jako osoba dyskutująca na grupie religijnej z imć Jakubem Gębczakiem
    zauważyłem że nie posuniemy się w dyskusji dalej bez dwóch odpowiedzi na
    dwa pytania

    pierwsze pytanie już zadane zostało tutaj

    drugie pytanie za pozwoleniem ogółu stawiam teraz ja:

    czy prawa człowieka których przestrzegania zobowiązał się nasz kraj, a z
    tego co się orientuję także prawo do wolności wypowiedzi, w tym
    artystycznej nie stoją przypadkiem w sprzeczności z przepisem kk
    zakazującym obrażania uczuć religijnych w miejscach publicznych?

    zdaję sobie sprawę że fakt zadania pytania nie jest wystarczający do
    uzyskania odpowiedzi, tym bardziej byłbym wdzięczny za rostrzygnięcie
    tego fragmentu dyskusji między nami

    --
    morituri te salutant

  • 26. Data: 2004-11-03 20:13:42
    Od: morituri <g...@w...pl>

    morituri wrote:

    no i drobiazg który zapomniałem wtrącić

    czy przepis kk chroniący o ochronie uczuć religijnych nie jest
    zagrożeniem dla świeckości państwa? przecież wciąga to instytucje
    państwowe w spory natury religijnej IMO

    --
    morituri te salutant

  • 27. Data: 2004-11-04 06:07:16
    Od: He(R)Sk <s...@p...onet.pl>

    On Wed, 03 Nov 2004 21:13:42 +0100, morituri <g...@w...pl> wrote:

    > czy przepis kk chroniący o ochronie uczuć religijnych nie jest
    > zagrożeniem dla świeckości państwa? przecież wciąga to instytucje
    > państwowe w spory natury religijnej IMO

    proponuje zastanowic sie nad slowem "OBRAZANIE" uczuc religijnych
    i porownac ze slowek "KULTURA" osobista.
    Zestawienie tych dwu pojec pozwoli panu zrozumiec to co
    tak trudno przychodzi lewicy...

    HeSk

    * Przedstawione tu opinie maja charakter prywatny i nie maja zadnego
    zwiazku (jak by chcieli niektorzy) z jakakolwiek instytucja publiczna.
    * My personal opinions are just mine.

  • 28. Data: 2004-11-04 06:57:34
    Od: gazebo <g...@p...pl>

    HeŽSk wrote:

    > proponuje zastanowic sie nad slowem "OBRAZANIE" uczuc religijnych
    > i porownac ze slowek "KULTURA" osobista.
    > Zestawienie tych dwu pojec pozwoli panu zrozumiec to co
    > tak trudno przychodzi lewicy...

    a potem na rozprawie rozwodowej sedzia powoluje sie na koscielny tekst
    "do smierci", eeech
    --
    careful with this axe Eugene!

  • 29. Data: 2004-11-04 08:21:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Nov 2004, [utf-8] He?Sk wrote:
    [...]
    >+ proponuje zastanowic sie nad slowem "OBRAZANIE" uczuc religijnych
    >+ i porownac ze slowek "KULTURA" osobista.

    Jak na mój gust można wyróżnić CO NAJMNIEJ :> takie relacje
    zachowań klasyfikowanych wg "prawa" i "kultury":
    - zgodne z prawem i uważane za kulturalne
    - zgodne z prawem i uważane za niekulturalne
    - niezgodne z prawem i uważane za niekulturalne

    Nie wypowiem się w kwestii niezgodnych z prawem a uważanych
    za kulturalne - aczkolwiek jakiś przykład by się i znalazł:
    wywieszanie flagi państwowej w dzień powszedni na przykład,
    jest w tym coś niekulturalnego ? ;) A mandat należał się
    za Mazowieckiego - i pewnie dalej się należy :]

    Krótko mówiąc: "nie pójdę do opery i co mi zrobisz ?" :>
    Pytanie było PRAWNE. O przepisy karne.
    Poproszę o wskazanie przepisu penalizującego brak kultury...
    (tak, to się nazywa legalizm, wiem :>)

    >+ Zestawienie tych dwu pojec

    ...prawa i kultury...

    >+ pozwoli panu zrozumiec to

    ...czyli zasadnicze różnice między nimi...

    >+ co tak trudno przychodzi lewicy...

    Hm... powiadasz lewicowcem jesteś ? ;) Nie mylisz aby lewicy
    wobec prawicy z konserwatyzmem wobec liberalizmu ??

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 30. Data: 2004-11-06 06:22:42
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Jakub Gębczak" <jakub@[delete.it]futurenova.net> napisał w
    wiadomości news:2unnbmF2c7tjhU1@uni-berlin.de...

    > Bez obrazy, ale udajesz idiote?
    > Co ma Ku Klux Klan ma prawa?

    "Nie dyskutuj z idiotą , bo inni mogą nie zauważyć różnicy".
    Nie zauważyłeś, że inni popaprańca olewają i ignorują? Poszczeka, ulży mu i
    zniknie.

    Pzdr
    Leszek