  • 1. Data: 2003-06-25 20:20:32
    Temat: ubezpieczenia zdrowotne
    Od: "Qba" <o...@g...pl>

    Cześć wszystkim!
    Czy ktoś wie na jakich zasadach można korzystać z usług medycznych
    jeśli przekroczyło się już wiek 26 lat, ale nie ma się ukończonych studiów
    dziennych.
    W urzędzie powiedzieli, że nie można zarejestrować się jako bezrobotny
    i nie można dostać książeczki RUM.
    Jak się wtedy leczyć? Czy tylko prywatnie?

    P.S. Jeśli chce się samemu wykupić ubezieczenie to gdzie dokładnie i ile to
    kosztuje.

    Z góry dzięki za pomoc

    Nicola

  • 2. Data: 2003-06-26 10:15:06
    Temat: Re: ubezpieczenia zdrowotne
    Od: n...@s...strefa.pl (SDD)

> [...]
    > i nie można dostać książeczki RUM.
    > Jak się wtedy leczyć? Czy tylko prywatnie?

    To niby u Ciebie studia trzeba ukonczyc zeby sie w posredniaku zarejestrowac
    ??????????????????????

  • 3. Data: 2003-06-26 13:34:54
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    Rozluźnij się! Miałeś tylko kontakt z niekompetentnym urzędnikiem, reszta
    jest w porządku. Chyba żebyś mu uwierzył :->
    Granica wieku 26 lat dotyczyła Cię, kiedy byłeś ubezpieczony, jako
    studiujący członek rodziny. Wtedy do ubezpieczenia zgłosił Cię pewnie ktoś z
    rodziców. Teraz do ubezpieczenia zgłosi Cię uczelnia, jak tylko dostarczysz
    jej oświadczenie, że już nie podlegasz ubezpieczeniu z innego tytułu (a już
    nie podlegasz, bo skończyłeś 26 lat, więc rodzice nie mogą Cię już dopisywać
    do swojego ubezpieczenia).

    OPIS PODSTAWY PRAWNEJ+dalsze informacje
    /Wszystkie przepisy pochodzą z ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w
    Narodowym Funduszu Zdrowia/

    Teraz, kiedy ukończyłeś 26 lat i nie podlegasz ubezpieczeniu jako studiujący
    członek rodziny, zacząłeś podlegać obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu,
    jako STUDENT (art. 9 ust.19).
    //przepis ten nie dotyczy cudzoziemców//
    W tym wypadku nie dotknie Cię już żadne ograniczenie wiekowe.
    Ale UWAGA: musisz złożyć uczelni oświadczenie, że nie podlegasz już
    ubezpieczeniu z innego tytułu. Uczelnia powinna Ci zapewnić dokumenty
    potwierdzające Twoje uprawnienia. Oczywiście RUM nie potwierdza uprawnień i
    to nie RUM daje Ci prawo do korzystania z opieki medycznej. Jest wystawiany
    gdzie indziej, ale mając dokumenty z uczelni będziesz w stanie się w razie
    czego i o to wyawanturować.

    A swoją drogą, urzędnik której instytucji był aż tak niekompetentny?
    I pomyśleć, że teraz pewnie następni studenci odchodzą stamtąd z kwitkiem,
    przekonani, że nie mają prawa leczyć się publicznie...

    Art.16 ust. 4 "Obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego (studentów) (...)
    powstaje z dniem immatrykulacji i złożenia oświadczenia o niepodleganiu
    obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu, a wygasa z dniem
    ukończenia szkoły wyższej (...) albo skreślenia z listy studentów (...)."
    Czyli musisz już być studentem i złożyć oświadczenie.
    A wtedy szkoła ma obowiązek Cię zgłosić do ubezpieczenia.
    Art. 17 ust. 5. "(Studentów) zgłaszają do ubezpieczenia zdrowotnego (...)
    szkoły wyższe (...).

    Jednak leczyć będziesz się mógł nieco dłużej niż do dnia ukończenia szkoły
    lub skreślenia z listy studentów.
    Art. 10 ust. 7 "Prawo do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego dla osób,
    które ukończyły szkołę średnią lub wyższą, wygasa po upływie 4 miesięcy od
    zakończenia nauki lub skreślenia z listy uczniów lub studentów."

    Pozdrawiam,
    MArta

  • 4. Data: 2003-06-27 17:43:21
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Qba" <o...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Jak się wtedy leczyć? Czy tylko prywatnie?
    >
    > P.S. Jeśli chce się samemu wykupić ubezieczenie to gdzie dokładnie i ile
    > kosztuje.
    Ups. Źle się wysłałam. Więc powtórka: