  • 1. Data: 2003-06-25 18:19:59
    Temat: nieruchomość i pierwokup
    Od: "kizzi" <k...@w...pl>

    Mam pytanie, w umowie o najem nieruchomości zastrzeżono, że "w przypadku gdy
    właściciel zamierza sprzedać nieruchomość, obowiązany jest poinformować o
    swoim zamiarze najmce 30 dni przed planowaną sprzedażą, aby najmeca mógł
    skorzystać z prawa pierwokupu".
    w Kodeksie cywilnym prewidziany jet natomiast 30-dniowy termin, który jednak
    biegnie od podpisania umowy (warunkowej!) sprzedaży z osoba trzecią, czyli w
    przypadku nieruchomości jedynie zobowiązującej do sprzedaży. Czy stosuje
    się oba terminy, czy to zastrzeżenie w umowie wyłącza działanie przepisu
    kodeksu w zakresie terminu i sposobu poinformowania. (ponieważ kodeks
    przewiduje przedstawienie najemcy umowy sprzedaży z osobą trzecią, a w tym
    przypadku jedynie poinformowano o zamiarze na piśmie, bez podania ceny i
    kupca.
    czy to jest zrozumiałe??
    chodzi generalnie o to że nie moge czekać te 30 dni z odpowiedzią bo mnie
    się śpieszy ze sprzedażą kasę potrzebuję.

  • 2. Data: 2003-06-25 20:07:46
    Temat: Re: nieruchomość i pierwokup
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Moim zdaniem strony umowy w ramach dowolnego kształtowania umów nałożyły na
    właściciela nieruchomości dodatkowy obowiązek poinformowania strony z
    wyprzedzeniem 30 dni o zamiarze sprzedaży. A więc przepis kodeksu cywilnego
    dotyczący terminu do skorzystania nadal się stosuje, ale dodatkowo najemca
    ma do niego roszczenie o to powiadomienie, a więc na przykład roszczenie
    odszkodowawcze za jakieś straty, gdyby tego nie dopełnił.

    Skoro Ci się spieszy, to ewentualnie w drodze umowy z najemcą najemca może
    zrezygnować ze swego prawa. Czyli spisujecie oświadczenie, że Ty go
    powiadamiasz, a on oświadcza, że przyjął do wiadomości i zezwala na
    dokonanie sprzedaży z pominięciem terminu 30-tu dni. Inaczej, to sama umowa
    sprzedaży - moim zdaniem - będzie ważna, ale najemca może Cię ścigać o
    jakieś wynikłe z tego straty.
    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-