    From: "Rumburak" <r...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: tzw.obdukcja
    Date: Tue, 13 May 2003 23:30:08 +0200

    > W sumie, to lekarz ma obowiązek udzielenia pomocy oraz wydania
    zaświadczenia
    > w jakim zakresie jej udzielił. Co z tym pacjent zrobi, to chwilowo jego
    > sprawa.

    "W sumie" to na szczęście nieprawda. Lekarz ma obowiązek udzielenia pomocy w
    sytuacji zagrożenia życia (inaczej pracowalbym 24h/dobę-zawsze ktoś
    potrzebuje pomocy).W pozostałych przypadkach wykonanie świadczenia
    medycznego mam prawo uzależniać od godziwej zapłaty.W moim przypadku-
    (prywatna poraktyka z umową z kasą Chorych/NFZ) obowiązuje mnie także ustawa
    o Powszechnym Ubezpieczeni Zdrowotnym ,ktora jasno precyzuje kiedy mam
    obowiązek wystawienia bezplatnego zaświadczenia- jeśli jest to niezbędne do
    kontynuacji leczenia w innym zakladzie opieki zdrowotnej lub nauki w szkole.

    >Może zanieść do lekarza pierwszego kontaktu

    Znow nieporozumienie.To ja jestem lekarzem pierwszego kontaktu.Z praktyki
    wiem że policja nie chce przyjmować zgloszenia o pobiciu tylko
    poszkodowanych odsyła "do swojego lekarza".Gdyby przyjęli zgloszenie to
    musieliby skierować sprawę do biegłego i zapłacić za ekspertyzę. Prościej
    jest wmowić delikwentowi że mu się "należy" zaświadczenie od lekarza.Rzecz w
    tym że nie znalazłem ZADNEGO uregulowania ktore wskazywałoby że mam
    obowiązek robić obdukcję a zwłaszcza za darmo.Tymczasem zlość pobitego
    skupia sie na lekarzu:"nie dość że mnie pobili to chcą zaświadzcenie za
    które ten konował chce kasę"

    >No i z mojej wiedzy wynika, że jednak
    > lekarzy udzielających pierwszej pomocy rzadko wzywa się w charakterze
    > świadka. Rzadko, pod warunkiem że tzw. obdukcja jest czytelnie wypełniona.

    Niestety- często jestem wzywany aby odpowiedzieć na pytania: Czy to Pan
    napisł? Czy może Pan coś dodać? Nic? A ilu Pan przyjmuje pacjentów przyjmuje
    dziennie?Czterdziestu?Dziękuję.Nie mam więcej pytań.
    I już naprawdę nie chodzi o te parę groszy za obdukcje tylko o tych
    czterdziestu pacjentów ktorzy odejdą z kwitkiem, stracą cierpliwość,
    zapiszą się gdzie indziej.Kto pokryje TE moje straty?

    > Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    > punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-
    > wanie jego jako bezwzględnie obowiązującego stanu prawnego.

    Mimo różnicy stanowisk bardzo dziękuje za zainteresoawanie i Twoją opinię.