  • 1. Data: 2003-05-12 08:44:59
    Temat: tzw.obdukcja
    Od: "Rumburak" <r...@i...pl>

    Czy ktoś może mi wyjaśnić jakie przepisy regulują wydawanie zaświadczeń o
    pobiciu.
    Pracuje w podstawowej opiece medycznej i mam problem z pacjentami ktorych
    przysyla policja "po obdukcję".
    1.Czy mam prawo odmówić i odesłać pacjenta do lekarza sądowego? Pracuję w
    niepublicznym zakladzie i w umowa z KCh nie zobowiązuje mnie do wystawiania
    zaświadczeń do sądu .
    2.Czy mam prawo wystawić zaświadczenie lekarskie o stwierdzonych obrażeniach
    ciała i pobrać opłatę za usługę? Czy takie zaświadczenie jest coś warte
    przed sądem.
    PS Parę razy dalem się naciągnąć i musialem w sądzie spędzić cały dzień (bez
    sensu).Widziałem już karty informacyjne z pogotowia z dopiskiem-"powyższy
    dokument nie może stanowić dowodu sądowego" - myślę że nie tylko ja mam ten
    problem...
    rumburak

  • 2. Data: 2003-05-12 18:35:30
    Temat: Re: tzw.obdukcja
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    W sumie, to lekarz ma obowiązek udzielenia pomocy oraz wydania zaświadczenia
    w jakim zakresie jej udzielił. Co z tym pacjent zrobi, to chwilowo jego
    sprawa. Może zanieść do lekarza pierwszego kontaktu (bo chyba po to to
    jest), powiesić w ramkach albo zanieść na policję. Wystawiony przez Ciebie
    dokument jest dowodem tego, co w nim napisano. Umieszczenie wzmianki,że nie
    może stanowić dowodu sądowego jest bez sensu, albowiem o tym, co może
    stanowić dowód, a co nie decyduje sąd na podstawie treści tego dokumentu a
    nie wystawca i żadna wzmianka tego nie zmieni.
    Z praktyki wiem, że później pokrzywdzony jest kierowany zazwyczaj do lekarza
    będącego biegłym i w aktach sprawy znajduje się stosowna opinia. A co do
    Ciebie? No cóż, każdy wezwany w charakterze świadka ma obowiązek się stawić
    i złożyć zeznania. Jak zaczniesz pisać jakieś dziwne wzmianki po obdukcjach,
    to gwarantuje Ci udział w każdej rozprawie. Na miejscu sędziego dopiero
    byłbym ciekaw, dla czego lekarz tak bardzo nie chciał, by to co napisał
    zostało potraktowane poważnie.
    Pozostaje mi poradzić Ci, byś żądał zwrotu kosztów stawiennictwa. Cos mi się
    wydaje, że nic innego nie wskórasz. No i z mojej wiedzy wynika, że jednak
    lekarzy udzielających pierwszej pomocy rzadko wzywa się w charakterze
    świadka. Rzadko, pod warunkiem że tzw. obdukcja jest czytelnie wypełniona.
    Wówczas dokument ten stanowi dowód sam w sobie. Problem najczęściej polega
    na tym, że żadną miara nie da się odczytać tej obdukcji. Pokrzywdzony
    najczęściej pozostawia kserokopię w aktach. Później nie wiadomo, co tam
    napisano i jedynym sposobem ustalenia treści dokumentu jest wezwanie
    wystawcy, którego dane są na pieczątce. Może pewnym rozwiązaniem jest
    czytelne sporządzanie tego dokumentu?
    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-

  • 3. Data: 2003-05-13 21:30:08
    Od: "Rumburak" <r...@i...pl>

    > W sumie, to lekarz ma obowiązek udzielenia pomocy oraz wydania
    zaświadczenia
    > w jakim zakresie jej udzielił. Co z tym pacjent zrobi, to chwilowo jego
    > sprawa.

    "W sumie" to na szczęście nieprawda. Lekarz ma obowiązek udzielenia pomocy w
    sytuacji zagrożenia życia (inaczej pracowalbym 24h/dobę-zawsze ktoś
    potrzebuje pomocy).W pozostałych przypadkach wykonanie świadczenia
    medycznego mam prawo uzależniać od godziwej zapłaty.W moim przypadku-
    (prywatna poraktyka z umową z kasą Chorych/NFZ) obowiązuje mnie także ustawa
    o Powszechnym Ubezpieczeni Zdrowotnym ,ktora jasno precyzuje kiedy mam
    obowiązek wystawienia bezplatnego zaświadczenia- jeśli jest to niezbędne do
    kontynuacji leczenia w innym zakladzie opieki zdrowotnej lub nauki w szkole.

    >Może zanieść do lekarza pierwszego kontaktu

    Znow nieporozumienie.To ja jestem lekarzem pierwszego kontaktu.Z praktyki
    wiem że policja nie chce przyjmować zgloszenia o pobiciu tylko
    poszkodowanych odsyła "do swojego lekarza".Gdyby przyjęli zgloszenie to
    musieliby skierować sprawę do biegłego i zapłacić za ekspertyzę. Prościej
    jest wmowić delikwentowi że mu się "należy" zaświadczenie od lekarza.Rzecz w
    tym że nie znalazłem ZADNEGO uregulowania ktore wskazywałoby że mam
    obowiązek robić obdukcję a zwłaszcza za darmo.Tymczasem zlość pobitego
    skupia sie na lekarzu:"nie dość że mnie pobili to chcą zaświadzcenie za
    które ten konował chce kasę"

    >No i z mojej wiedzy wynika, że jednak
    > lekarzy udzielających pierwszej pomocy rzadko wzywa się w charakterze
    > świadka. Rzadko, pod warunkiem że tzw. obdukcja jest czytelnie wypełniona.

    Niestety- często jestem wzywany aby odpowiedzieć na pytania: Czy to Pan
    napisł? Czy może Pan coś dodać? Nic? A ilu Pan przyjmuje pacjentów przyjmuje
    dziennie?Czterdziestu?Dziękuję.Nie mam więcej pytań.
    I już naprawdę nie chodzi o te parę groszy za obdukcje tylko o tych
    czterdziestu pacjentów ktorzy odejdą z kwitkiem, stracą cierpliwość,
    zapiszą się gdzie indziej.Kto pokryje TE moje straty?

    > Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    > punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-
    > wanie jego jako bezwzględnie obowiązującego stanu prawnego.

    Mimo różnicy stanowisk bardzo dziękuje za zainteresoawanie i Twoją opinię.

  • 4. Data: 2003-05-14 21:05:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    do
    | kontynuacji leczenia w innym zakladzie opieki zdrowotnej lub nauki w

    Z tym sie nie kłócę. Ale mam dwie uwagi. Po pierwsze, to znam wynagrodzenie
    lekarzy i gdyby chcieli stosować Twoje zasady, to nie powinni w ogóle
    leczyć. Wysokość ich zarobków - w mojej ocenie - nie jest godziwa i adekatna
    do wysiłku, koniecznej wiedzy i odpowiedzialności. Ale to temat na inną
    dyskusję.
    A na poważnie, to pewnie jakieś notatki o wykonanych czynnościach musisz
    wykonać w swojej dokumentacji. Zapis w karcie zdrowia. No to wolisz, by
    wzywali Cię później za każdym razem na świadka, co stwierdziłeś, czy łatwiej
    wypisać tę obdukcję. Ja bym wolał tę obdukcję dla świętego spokoju wypisać.

> [...]
    | obowiązek robić obdukcję a zwłaszcza za darmo.Tymczasem zlość pobitego
    | skupia sie na lekarzu:"nie dość że mnie pobili to chcą zaświadzcenie za

    Policja - a to wiem akurat dokładnie - odsyła pokrzywdzonego do
    jakiegokolwiek lekarza, a nie do "swojego lekarza". Najczęściej odsyła się
    go do Pogotowia Ratunkowego / Izby Przyjęć Szpitala, choćby z tego względu,
    że rzadko akurat jest dostęp do lekarza I kontaktu. I tutaj akurat ma
    mniejsze znaczenie, co powie lekarz, bo z reguły obdukcja jest nieczytelna
    do tego stopnia, że dokładnie nic z niej nie wynika, ile obawa, że człowiek
    pobity mógł doznać jakiś obrażeń, których chwilowo w szoku nie odczuwa, ale
    które mogą być groźne. Jest to zabezpieczenie, by pokrzywdzony nie
    powiedział, że policjanci zamiast go ratować, to go bezdusznie
    przesłuchiwali. A policjant nie jest lekarzem i nie ma prawa oceniać stanu
    zdrowia pokrzywdzonego. Jako lekarz na pewno lepiej ode mnie wiesz, o co mi
    chodzi.

    Zasadniczo w każdej sprawie, której wynik zależy od stanu zdrowia
    pokrzywdzonego, powoływany jest biegły - lekarz. Obdukcja jest ewentualnie
    pomocniczym dla niego materiałem. Jeśli lekarz udzielający pierwszej pomocy
    odmawia wydania tzw. obdukcji, to po prostu wzywa się go w charakterze
    świadka i przesłuchuje w przedmiocie stwierdzonych obrażeń i zakresie
    udzielonej pomocy. Jako świadek stawić się musi. Jednak po prostu w praktyce
    się utarło, że dla wszystkich wygodniej jest, jak on napisze tę obdukcję. No
    i jeśli tej pomocy nie udziela I Kontakt, to inny lekarz ma chyba obowiązek
    wydania karty informacyjnej. Nie wiem z czego ten obowiązek wynika, ale
    zawsze wystawia coś takiego. Nawet lekarz z karetki to robi, o izbie przyjęć
    nie wspominając. Zasadniczo powinno się z tym powędrować niezwłocznie do
    Kontaktu.

> [...]
    | czterdziestu pacjentów ktorzy odejdą z kwitkiem, stracą cierpliwość,
    | zapiszą się gdzie indziej.Kto pokryje TE moje straty?

    Koszty stawiennictwa świadka pokrywa sąd. Należy zwrócić się z tym problemem
    do przewodniczącego składu orzekającego. Ma obowiązek wyjaśnić. W skrócie,
    to idzie się do sekretariatu po jaki tam kwitek (nie pamiętam jaki) a
    później do kasy.

    Nie mogę wykluczyć, że akurat u Ciebie w Sądzie ktoś przegina i wzywa
    wszystkich bez potrzeby. Na siłę, to mógłbyś zebrać te bezsensowne
    przesłuchania i napisać do Prezesa Sądu. Nie obiecuję, czy coś wskórasz tym,
    bo nie wydaje mi się, byś miał rację, ale nie znam szczegółów i mogę się
    mylić. W każdym razie taka możliwość jest.

    | Mimo różnicy stanowisk bardzo dziękuje za zainteresoawanie i Twoją opinię.

    Różnica stanowisk leży głównie w tym, że ja to widzę z drugiej strony.
    Oczywiście, jak każdy możesz się wkurzać na to, że ktoś Cię wzywa. Niestety,
    to ryzyko zawodowe. Jak się łapie przypadkowego świadka na ulicy i ciągnie
    do protokołu, to uwierz, że jeszcze bardziej się denerwuje. I ja się mu w
    sumie nie dziwię, bo zasadniczo nic w tym przyjemnego, a i strata czasu
    spora. Ale niestety nie ma innego wyjścia. W lipcu 2003 roku, jak się nic
    nie zdarzy, to wchodzi nowela kodeksu postępowania karnego. Właśnie ją
    studiuję, ale generalnie dąży między innymi do zmniejszenia uciążliwości
    procesu dla świadków, biegłych i stron. Niektóre procedury są upraszczane. W
    wielu przypadkach właśnie nie będzie już potrzeby przesłuchiwania i
    wystarczy notatka z rozmowy. Ale dopiero praktyka pokaże, na ile zostanie to
    wypatrzone, bo coś to za piękne, by było prawdziwe. Zobaczymy co z tego
    wyniknie. To już niecałe dwa miesiące, jeśli dobrze pójdzie.