  • 1. Data: 2002-11-01 16:46:47
    Temat: testament przed rodzina?
    Od: baginski <b...@k...net.pl>

    Witam,

    Jakis czas temu w gronie znajomych wybuchla dyskusja nt. tego czy
    testament jako swieta wola zmarlego ma pierwszenstwo przed "ustawowym"
    podzialem majatku wsrod rodziny. Jest taka hipotetyczna sytuacja:
    Janina Kowalska, osoba samotna pod 80tke, jedynaczka, niezamezna i
    bezdzietna zapisala w testamencie caly swoj majatek Marysi Iksinskiej,
    osobie jej obcej w zamian za opieke na stare lata. Janina Kowalska nie
    ma wprawdzie najblizszej rodziny, ale istnieje rodzina dalsza. Jej
    rodzice mieli braci (i/lub siostry), ktorzy mieli dzieci itd..

    I teraz mam takie pytanie, bo nie mozemy sie zgodzic ze znajomymi.
    Jedni twerdza, ze Marysia otrzyma spadek zgodnie z wola starszej pani
    i nie bedzie miala zadnych zobowiazan w stosunku do jej dalszej
    rodziny, a drudzy, ze w najlepszym wypadku bedzie trzeba dzielic sie z
    rodzina p. Kowalskiej. Mowia, ze slyszeli o podobnym przypadku -
    starszym panem opiekowala sie obca kobieta, ktorej zapisal przed
    smiercia dom, o ktory upomniala sie pozniej jego rodzina (za zycia
    tego czlowieka zupelnie sie nim nie interesujaca). I podobno
    obdarowana opiekunka w momencie, gdy chciala sprzedac dom musiala
    dzielic sie z rodzina.

    Czy ktos kto sie na tym zna i moze wyjasnic jak bedzie w przypadku
    Janiny Kowalskiej i jej opiekunki?

    b.

  • 2. Data: 2002-11-01 17:46:21
    Temat: Re: testament przed rodzina?
    Od: "Lukasz Ciszewski" <l...@o...pl>

    rodzenstwo rodzicow nigdy nie jest upr do dziedziczenia ust

    pozdr
    Lukasz

  • 3. Data: 2002-11-01 19:12:36
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    baginski napisa_(a):
    > Czy ktos kto sie na tym zna i moze wyjasnic jak bedzie w przypadku
    > Janiny Kowalskiej i jej opiekunki?

    Co do zasady testament ma pierwszeństwo przed spadkobiercami ustawowymi.
    Natomiast części z nich (zstępnym, małżonkowi i rodzicom) należy się
    zachowek, czyli zapłata od spadkobierców z testamentu kwoty w wysokości
    1/2 lub 2/3 wartości tego, co dziedziczyliby gdyby nie było testamentu.
    W przypadku Janiny Kowalskiej rodzeństwo rodziców nie ma prawa do spadku
    z ustawy, a więc nic im się nie będzie należało.

    KG

  • 4. Data: 2002-11-02 16:18:34
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kamil Golaszewski" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > W przypadku Janiny Kowalskiej rodzeństwo rodziców nie ma prawa do spadku
    > z ustawy, a więc nic im się nie będzie należało.

    Dokładnie tak. Dodam jeszcze, że gdyby nawet zyla blizsza rodzina
    spadkodawczyni, blizsza, wiec majaca prawo do zachowku (rodzice, dzieci,
    wnuki, albo jej rodzenstwo), to nawet te osoby moglyby zostac przez starsza
    pania pozbawione prawa do zachowku (wydziedziczone), gdyby np. wcale sie nia
    nie interesowaly.
    Opisana sytuacja jednak jest jasna. A znajomi musieli slyszec o historii,
    gdy zyla bliska rodzina zmarlego, ktora to rodzina jednoczesnienie nie
    zostala wydziedziczona.

    Pozdrawiam,
    MArta