  • 11. Data: 2006-08-19 08:05:37
    Temat: Re: stolica polski pytanie do konstytucjonalistów
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *robin* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > Nie mam zamiaru obalać ustroju miasta stołecznego Warszawa jak i nie ma
    > ambicji nikomu obwieszczać, że odnalazłem błąd w konstytucji mogący
    > doprowadzić do niepokojów społecznych. Dla mnie jest to ciekawy problem
    > (być może dostrzegany w wyniku nieznajomości prawa na poziomie

    Podobny problem: posłem może zostać każdy (hmm prawie każdy ;-) ) kto
    ukończył 21 lat.
    Zauważyłeś, że nigdzie nie jest napisane wg jakiego kalendarza liczymy
    te lata: Majów, Azteków, księżycowego, juliańskiego?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    || JID:o...@j...org || http://olgierd.wordpress.com ||

  • 12. Data: 2006-08-19 08:23:15
    Od: robin <k...@o...pl>

    Dnia 19-08-2006 o 10:05:37 Olgierd <n...@n...problem> napisał:

    > Zauważyłeś, że nigdzie nie jest napisane wg jakiego kalendarza liczymy
    > te lata: Majów, Azteków, księżycowego, juliańskiego?
    to są kryteria nie obowiązujace w naszym systemie prawa, można je
    przytaczać jako ciekawostkę na imrezie z blondynkami a fakty prawne są
    takie: art 29 konstytucji - "stolicą Polski jest Warszawa" i na terytorium
    RP są dwie miejscowości o nazwie Warszawa. Zwyczaj i tradycja historyczna
    nie pozostawia wątpliwości, ale litera prawa już takowe budzi.

  • 13. Data: 2006-08-19 08:30:07
    Od: Szerr <s...@g...peel>

    Dnia Sat, 19 Aug 2006 10:23:15 +0200, robin w wiadomości
    <news:op.teiuw1olr176hi@e6n902t8pht> napisał(a):

    > takie: art 29 konstytucji - "stolicą Polski jest Warszawa" i na terytorium
    > RP są dwie miejscowości o nazwie Warszawa.

    Lecz tylko jedna z nich jest miastem.

    --
    Sz.

  • 14. Data: 2006-08-19 08:37:13
    Od: robin <k...@o...pl>

    Dnia 19-08-2006 o 10:30:07 Szerr <s...@g...peel> napisał:

    > Lecz tylko jedna z nich jest miastem.
    Status miejski nie ma nic do rzeczy, zapis konstytucji pozwala
    zidentyfikwac stolice Polski tylko na podstawie nazwy nie określając
    innych kryteriów, cech, własciwości ukrytych pod nazwą. Zwyczajowo stolicą
    każdego kraju na Ziemi jest miejscowość, w naszym wypadku rodzi sie
    pytanie: Która z dwóch?

  • 15. Data: 2006-08-19 08:39:03
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    > sie pytanie: Która z dwóch?

    a co, na wycieczke chcez przyjechac?

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 16. Data: 2006-08-19 08:42:59
    Od: robin <k...@o...pl>

    Dnia 19-08-2006 o 10:39:03 rezist.com <s...@p...com> napisał:

    > a co, na wycieczke chcez przyjechac?
    Nie, chcę sołtysa namówic na budowę głebokiego metra z funduszy unijnych,
    status stolicy byłby tu bardzo pomocny.

  • 17. Data: 2006-08-19 09:07:09
    Od: "Marcin Krzemiński" <r...@B...krakow.pl>

    > że jak????

    Tego uczą na I roku prawa, ale skoro okazuje się, że nie jest to taka
    oczywistość, podeprę się autorytetem TK:

    "Zaznaczyć jednak trzeba, iż przy wykładni pojęć konstytucyjnych nie mogą
    mieć znaczenia wiążącego i przesądzającego o sposobie ich interpretacji
    definicje formułowane w aktach niższego rzędu. Jak to wielokrotnie
    podkreślano w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, proces interpretacji
    pojęć konstytucyjnych powinien przebiegać w odwrotnym kierunku, tzn. to
    przepisy konstytucyjne winny narzucać sposób i kierunek wykładni postanowień
    zawartych w innych aktach normatywnych."

    Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 14 marca 2000 r., sygn. akt P. 5/99,
    publ. w OTK ZU 2000/2 poz. 60

    Marcin.

  • 18. Data: 2006-08-19 09:08:04
    Od: robin <k...@o...pl>

    Dnia 19-08-2006 o 09:52:04 Szerr <s...@g...peel> napisał:

    > Słownik języka polskiego PWN:
    > stolica ż II, DCMs. ~cy; lm D. ~ic
    > 1. <<główne *miasto* w państwie, najczęściej miasto, w którym znajduje się
    > siedziba rządu>>
    a co tu robi definicja słownikowa która i tak sieje znowu wątpliwości -
    najczęściej miasto, że siedziba rządu czy najczęściej miasto, że nie wieś
    :)

  • 19. Data: 2006-08-19 09:12:38
    Od: "Marcin Krzemiński" <r...@B...krakow.pl>

    > a co tu robi definicja słownikowa która i tak sieje znowu wątpliwości -
    > najczęściej miasto, że siedziba rządu czy najczęściej miasto, że nie wieś
    > :)

    Poza tym Konstytucja nie wymaga, żeby stolica była miastem, nie mówiąc już o
    tym, że status miejski to kwestia jednego rozporządzonka :-)

    Marcin.

  • 20. Data: 2006-08-19 09:52:49
    Od: Szerr <s...@g...peel>

    Dnia Sat, 19 Aug 2006 11:08:04 +0200, robin w wiadomości
    <news:op.teiwzqwur176hi@robert-s05ejbtf> napisał(a):

    > a co tu robi definicja słownikowa

    Stanowi podstawę wykładni językowej przepisu.

    --
    Sz.