    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Subject: Re: srodki na koncie bankowym po smierci klienta
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: 03 Apr 2014 06:53:56 GMT

    Dnia Wed, 02 Apr 2014 23:14:20 +0200, news napisał(a):

    > czy ustanowienie wspolwlasciciela konta rodzi obowiazek podatkowy (wobec
    > niego) po smierci wlasciciela konta ?

    Co to jest obowiązek podatkowy wobec współwłaściciela?

    > taka sytuacja hipotetyczna:
    > mam konto w banku i na nim jakies srodki (moje), ustanawiam teraz
    > wspolwlasciciela konta (syna/corke - czy mozna tak ?)

    Czy na pewno chodzi ci o współwłaściciela a nie pełnomocnika?
    Współwłaściciela się nie ustanawia. Można *razem* z nim założyć konto.
    Dalej zakładem, że jednak naprawdę myślisz o współwłaścicielu.

    > ktory po mojej
    > smierci (zalozmy przypadkowej) dysponuje zarowno kontem jak i
    > zgromadzonymi na nim srodkami.
    > jesli umre, to srodki te stana sie srodkami wspolwlasciciela konta - czy
    > w takiej sytuacji fiskus wyciagnie po nie swoje lapska ?

    Nie staną się. Będzie do niego należeć połowa tych środków, chyba, że
    udowodni, że tak naprawdę konto było wspólne ale środki tylko jego. W
    praktyce najczęściej nie do udowodnienia. Druga połowa środków wchodzi w
    skład masy spadkowej.

    > czy jesli wspolwlasciciel wejdzie w posiadanie tych srodkow (na zasadzie
    > wspolwlasnosci konta)

    Nie myl posiadania i własności? Wejść w posiadanie może, właścicielem nie
    będzie.

    > to czy trzeba jakos zalegalizowac ich pochodzenie

    A co - były nielegalne?

    > ? (np. corka/syn kupi sobie dom, fiskus zapyta skad pani/pan mial
    > pieniadze...)
    >
    > - ogolnie chodzi o ominiecie w postepowaniu spadkowym zawartosci
    > rachunkow bankowych

    Do tego służy "bankowy zapis na wypadek śmierci".

    Przy pomyśle ze współwłaścicielem (lub pełnomocnikiem) słabym punktem
    jest moment likwidacji rachunku. Wtedy bank dowiaduje się, że
    współwłaściciel nie żyje, poznaje datę śmierci. Dawniej banki olewały
    takie sytuacje, ostatnio zdarza się, ze składają zawiadomienia do
    prokuratury o bezprawnym dysponowaniu środkami. Dlatego, że gdy do banku
    zgłosi się po te środki spadkobierca to będą mu musiały wypłacić, nawet
    gdy współwłaściciel wcześniej wypłacił wszystko. Nawet jeśli spadkobierca
    i współwłaściciel to jedna osoba, to bank nie powinien tego tak zostawić,
    bo o wypłacie środków spadkobiercy miał obowiązek poinformować urząd
    skarbowy i za brak zawiadomienia grożą mu kary.

    > drugie pytanie, co jesli spadkobierca nie wie w jakich bankach zmarly
    > mial konta ? jak pozyskuje sie takie informacje ?

    Przeglądając papiery pozostałe po zmarłym lub pytając we wszystkich
    bankach. Są obecnie projekty (na baaaardzo wstępnym etapie) przepisów
    wprowadzających centralny rejestr rachunków.

    > bo przeciez bank nie
    > wie ze wlasciciel zmarl, a nawet jakby sie dowiedzial to palcem nie
    > kiwnie aby poinformowac potencjalnych spadkobiercow...

    Jeśli nie miał kredytu, to masz rację.