  • 11. Data: 2005-04-09 17:49:59
    Temat: Re: społka cywilna- rozwiązanie umowy
    Od: "SiEmIoN" <s...@p...onet.pl>

    > z tym to bym sie nie zgodzil, gdyz jesli to jest pozew, to wg mnie miejsce
    > zamieszkania pozwanego.

    Dziwna sytuacja gdyż z jednej strony spółkę prowadzą przeważnie osoby z
    jednego miasta i przeważnie w tym samym mieście (oczywiście we wpisie
    miejsce działalności teren RP). Oczywiście gdy bedzie pozywał wspólnika to
    będzie to miejsce zamieszkania ale nie wiem czy to ma sens czy nie lepiej
    rozstrzygnąc sprawę w stosunku do spółki i umowy spółki - np pozew o
    rozwiązanie umowy spółki.

    --
    Pozdrawiam :) helldust
    h...@t...pl

  • 12. Data: 2005-04-09 20:04:49
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Heming napisał(a):
    > Skoro spolka jest umowa prawa cywilnego (jest regulowana w kc) to wlasciwy
    > powinien byc wydzial cywilny.

    sprawa ze stosunku spółki jest sprawą gospodarczą (art.479[1]§2 pkt 1 kpc)

    KG

  • 13. Data: 2005-04-10 14:48:25
    Od: "SiEmIoN" <s...@p...onet.pl>

    > sprawa ze stosunku spółki jest sprawą gospodarczą (art.479[1]§2 pkt 1 kpc)

    Ale czy nie do spółek prawa handlowego (Kodeks Spółek Handlowych)?
    Artykuł 1 § 2 KSH (Kodeks Spółek Handlowych) daje jednoznaczne okreslenie
    czym jest spółka, a w art. 2 mówi że w sprawach nieuregulowanych kodeksem
    odsyła do KC. Natomiast KPC w przytoczonym przez Ciebie artykule 479(1) § 1
    wskazuje na stosowanie jego przepisów do przedsiębiorców (a więc i do
    "spółek osobowych" jakim są spółki cywilne zawiązane w oparciu o umowę
    spółki cywilnej).
    Spółka cywilna to nazwa przyjeta dla umowy cywilnej. Nie jest ujeta jako
    spólka prawa handlowego, jest nierejestrowana w KRS i istnieje jedynie jako
    wpis do działalności gospodarczej dwóch, kilku lub większej ilości osób
    prowadzących DG. Jak dla mnie powinien sprawę rozpatrywać wydział cywilny
    gdyż wyraźnie mamy tu doczynienia z umową cywilną.

    --
    Pozdrawiam :) helldust
    h...@t...pl

  • 14. Data: 2005-04-10 16:20:10
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    SiEmIoN napisał(a):
> [...]
    > wpis do działalności gospodarczej dwóch, kilku lub większej ilości osób

    Trochę przeczysz sam sobie :)
    To kto jest w końcu przedsiębiorcą?

    > Jak dla mnie powinien sprawę rozpatrywać wydział cywilny
    > gdyż wyraźnie mamy tu doczynienia z umową cywilną.

    Tak, ale nawet przyjmując że nie chodzi w tym konkretnym przepisie o
    spółkę cywilną, można powiedzieć że mamy również do czynienia ze
    stosunkiem między przedsiębiorcami (wspólnicy) w zakresie prowadzonej
    przez nich działalności gospodarczej, a więc sprawa gospodarcza z §1...

    KG

  • 15. Data: 2005-04-10 16:58:25
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    > To kto jest w końcu przedsiębiorcą?

    W przypadku spolki cywilnej przedsiebiorcami sa wspolnicy.

  • 16. Data: 2005-04-10 17:08:13
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    > sprawa ze stosunku spółki jest sprawą gospodarczą (art.479[1]§2 pkt 1 kpc)

    Masz racje. Dla pewnosci zajrzalem do podrecznika z kpc i pisze wyraznie, ze
    chodzi o stosunki spolki i to zarowno spolki prawa handlowego, jak i spolki
    cywilne (s. 359, "Postepowanie Cywilene", Siedlecki, Świeboda, wyd. V,
    LexisNexis.).

    Reasumujac: wlasciwy jest sad gospodarczy! :)