  • 1. Data: 2003-09-08 15:47:43
    Temat: spadek nie zapisany w testamencie
    Od: viol<v...@...pl>

    Mój zmarły dziadek pozostawił po sobie mieszkanie, wykupione na
    własność oraz działkę rekreacyjną. Sporządzony został testament, w
    który zawierto informacje jedynie na temat mieszkania. Dziadek od
    zawsze obiecywał tę działkę mnie i są na to świadkowie. Dziedziczą po
    dziadku jego druga żona, 3 dzieci oraz jedyna córka jednego ze
    zmarłych dzieci. Druga żona dziadka "czuję się" jedyną
    spadkobierczynią działki. 1) Jak w takiej sytuacji przeprowadzić proces
    spadkowy ? 2) Czy wnuczka ma jakiekolwiek szanse na otrzymanie
    mimo wszystko tej działki?
    z góry dziękuję za odpowiedź

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2003-09-08 17:06:08
    Temat: Re: spadek nie zapisany w testamencie
    Od: "Mor" <m...@m...neostrada.pl>

    Majątkiem na wypadek śmierci można rozporządzić wyłącznie przez testament.
    Ogromne znaczenie ma treść sporządzonego testamentu. Jeżeli jest w nim
    określone tylko tyle, że mieszkanie otrzymuje X, a zmarły miał jeszcze inny
    znaczny majątek, to sąd potraktuje to w zasadzie jako zapis, a do spadku
    powoła spadkobierców ustawowych i nałoży na nich obowiązek wykonania zapisu.
    A co do działki, to jeżeli nic nie zawarto w testamencie to można zapomnieć,
    chyba, że uda się wykazać, iż zmarły sporządził tzw. testament
    hallograficzny z zapisem działki. Ale jeśli to było tylko takie "gadanie",
    że da tam komuś działkę przy okazji jakiś imprez rodzinnych czy coś to nie
    ma o czym mażyć, bo musiał on wyraźnie oświadczyć wobec świadków, że na
    wypadek śmierci zapiseje działkę osobie A, no i musiała być przeszkoda do
    sporządzenia testamentu zwykłego (pisemnego, notarialnego lub
    allograficznego - wójt, burmistrz itd.). Poza tym ważność testamentu
    hallograficznego jest ograniczona do 6 miesięcy od ustania przeszkody w
    sporządzeniu testamentu zwykłego, chyba że oczywiście sporządzający go zmarł
    przed tym terminem.

  • 3. Data: 2003-09-08 18:10:21
    Od: "burenezo" <b...@p...onet.pl>

    "viol" <v...@...pl> wrote in message news:bji8ar$jk1$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > zawsze obiecywał tę działkę mnie i są na to świadkowie. Dziedziczą po
    > dziadku jego druga żona, 3 dzieci oraz jedyna córka jednego ze
    ty jesteś tą córką?

  • 4. Data: 2003-09-09 07:56:24
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "viol" <v...@...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dziadku jego druga żona, 3 dzieci oraz jedyna córka jednego ze
    > zmarłych dzieci. Druga żona dziadka "czuję się" jedyną ....

    Cos tu nie gra...
    Coz znaczy "druga zone, 3 dzieci oraz jedyna corka ?"
    3 dzieci drogiej zony nie bedace dziecmi dziadka i corka dziadka ?

    Jesli tak, to spadek dziedziczya w rownych czesciach corka i zona,
    z tym ze jesli w wyniku zapisu corce nie dostanie sie dostatecznie wiele
    przysluguje jej roszczenie o zachowek.

    Użytkownik "Mor" <m...@m...neostrada.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > że da tam komuś działkę przy okazji jakiś imprez rodzinnych czy coś to nie

    No chyba, ze spadkobiedcy uznaja wole dziadka i daruja swoj spadek...
    No albo jesli wystapi roszczenie o zachowek i zamiast pieniedzy uprawniony
    do zachowku
    zgodzi sie przyjac owa czesc dzialki...

    Boguslaw