  • 1. Data: 2002-06-27 17:05:16
    Temat: spadek, do kogo należy
    Od: "rafal" <r...@p...onet.pl>

    witam

    mam takie pytanko

    mój dziadek miał trzy córki był właścicielem kamienicy. kilka lat temu
    zmarło mu się, no i kamienica zosatała.
    tematu podziału majątku nikt nie chciał zaczynać bo to był bardzo drażliwy
    temat, no a teraz trzeba go jakoś podzielić.
    Sprawa wydawałaby się prosta: kamienica ma zostać podzielona na trzy córki,
    ale tak nie jest dlatego że matka mojego dziadka (moja prababka:))jeszcze
    żyje.
    Więc jakie prawo do majątku ma prababka??

    rafał

  • 2. Data: 2002-06-27 18:07:56
    Temat: Re: spadek, do kogo należy
    Od: "theokart" <t...@e...com>

    > Więc jakie prawo do majątku ma prababka??
    >
    > rafał
    > Witam

    żadne
    Wojtek

  • 3. Data: 2002-06-27 18:15:10
    Od: "rafal" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "theokart" <t...@e...com> napisał

    Więc jakie prawo do majątku ma prababka??

    > żadne
    a to że jest matką swojego syna , do którego de facto należała kamienica i
    aktualnie w niej mieszka?

    rafał

  • 4. Data: 2002-06-27 18:26:58
    Od: "Jacek" <j...@w...pl>

    Nie ma żadnego prawa gdyż dzieci wyprzedzają ją w dziedziczeniu, co innego
    gdyby tyczyło się to żony.

  • 5. Data: 2002-06-27 20:04:32
    Od: "bubu" <j...@i...pl>

    Prawo do spadku mają i "wstępni" i "zstępni" spadkobiercy,więc matka napewno
    prawo do spadku ma . Jeśli dziadek nie pozostawił testamentu
    to dziedziczenie jest ustawowe . Podział na matkę i córki jest bardzo
    skomplikowany
    i sprawę wyjaśnić może tylko prawnik -specjalista lub notariusz,który też
    jest specjalistą prawa spadkowego.Ci ,którzy Ci podpowiadają,że matce
    dziadka nic się nie należy to piszą głupoty.
    jk.

  • 6. Data: 2002-06-27 21:54:08
    Od: "Jacek" <j...@w...pl>

    Użytkownik bubu <j...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych na
    pisał:affr3t$86t$...@n...tpi.pl...
> [...]
    > jest specjalistą prawa spadkowego.Ci ,którzy Ci podpowiadają,że matce
    > dziadka nic się nie należy to piszą głupoty.

    Co ty mówisz ? Na jakiej podstawie niby matka ma otrzymać w spadku kamienn
    icę syna ? KC wyrażnie reguluje dziedziczenie ustawowe i nie ma tam większ
    ych akurat komplikacji. W grupie 1-szej dziedziczą z ustawy małżonek oraz
    zstępni przy czym małżonek ma dostać minimum 1/4 spadku. W tym wypadku mał
    żonka brak więc wszystko przypada córkom w częściach równych. Jeżeli są sp
    adkobiercy z 1-szej grupy to wyłączają od dziedziczenie tych z drugiej do
    których należą m.in. rodzice (chyba że np. zstępni nie chcą lub nie mogą d
    ziedziczyć)
    Matce spadkodawcy przysługuje ewentualnie roszczenie o zachowek, ale na pe
    wno nie o kamiennicę !

  • 7. Data: 2002-06-27 23:25:15
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "bubu" <j...@i...pl> wrote in message
    > Prawo do spadku mają i "wstępni" i "zstępni" spadkobiercy,więc matka
    napewno
    > prawo do spadku ma .
    Nie ma. Oczywiscie, ze nie ma. Rzecz w tym, ze w momencie, kiedy pojawiaja
    sie dzieci, z dziedziczenia ustawowego wykluczeni sa rodzice zmarlego(czyli
    dziadkowie tychze dziadkowie) oraz jego rodzenstwo.

    Oznacza to, ze jesli Ty umrzesz nie majac zony ani dzieci, to wszystko po
    Tobie dziedzicza Twoi rodzice i rodzenstwo.
    Jezeli umrzesz zostawiwszy tylko rodzicow (swoich) i zone, to rodzice i
    zona dziela sie majatkiem, ale jezeli (uwaga) umierajac zostawisz tez dzieci
    (swoje dzieci) to sam ten fakt powoduje juz wykluczenie Twoich rodzicow z
    dziedziczenia. Jesli wiec zostawisz zone i dzieci, to oni sie dziela sie
    majatkiem.
    Przekladajac to na opisana historie. Gdyby zyla ZONA dziadka, to
    dziedziczylaby wraz z jego dziecmi. Natomiast matka dziadka wraz ze swoimi
    wnukami dziedziczyc juz nie moze (no chyba, ze dziadek uwzglednilby ja w
    testamencie.

    I zanim, szczegolnie jako anonim, zarzucisz komus, ze pisze glupoty, badz
    uprzejmy najpierw to dokladnie sprawdzic, bo mam wrazenie, ze albo jeszcze
    nie miales egzaminu ze spadkowego, albo nigdy nawet nie probowales studiowac
    prawa. Doradzam rowniez lekture ksiegi 4 kodeksu cywilnego, ze szczegolnym
    uwzglednieniem art. 931 kc, zaczynajacego sie od slow" W pierwszej
    kolejnosci powolane sa do spadku dzieci spadkodawcy oraz jego malzonek" oraz
    art. 932 kc, zaczynajacego sie od slow "W braku zstepnych spadkodawcy
    powolani sa do spadku z ustawy jego malzonek, rodzice i rodzenstwo" W braku
    zstepnych oznacza- jezeli zmarly nie zostawil dzieci, wnukow, prawnukow,
    praprawnukow itd.

    A pytanie bylo banalnie proste i dotyczylo samych podstaw prawa spadkowego.
    Jedno z tych, na ktore powinien bez trudu odpowiedziec nawet student 3 roku
    prawa.

    Pozdrawiam,
    Marta Wieszczycka

  • 8. Data: 2002-06-28 08:06:06
    Od: Tomasz Kiełpiński <k...@U...onet.pl>

    To ja mam jeszcze jedno pytanie jak w temacie. Prawie czysto teoretyczne ;-)

    Jest sobie Pan Kowalski. Pięć lat temu zmarła jego żona. Osiem lat temu
    zmarł jego syn pozostawiając żonę i dwójkę dzieci. W dalszym ciągu żyje
    córka Pana Kowalskiego.

    Pan Kowalski nie przeprowadził sprawy spadkowej po śmierci żony.

    Komu i w jakich częściach przypadnie masa spadkowa po śmierci Pana
    Kowalskiego?

    I jak zmieni się sytuacja, jesli Pan Kowalski ożeni się z konkubiną, z którą
    żyje od czterach lat.

    Pozdrawiam,
    Kiełpiś
    --
    Bzdrężyło, szłapy maślizgajne Tomasz Kiełpiński
    Bujowierciły w gargazonach. kielpis(at)poczta(dot)onet(dot)pl

  • 9. Data: 2002-06-28 08:38:56
    Od: "Jacek" <j...@w...pl>

    Użytkownik Tomasz Kiełpiński <k...@U...onet.pl> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:afh52p$i4j$...@o...ict.pwr.wroc.pl...
> [...]
    > Kowalskiego?
    >
    > I jak zmieni się sytuacja, jesli Pan Kowalski ożeni się z konkubiną, z

    Czyli została córka oraz 2 dzieci syna i żona syna. Żona syna nie dziedziczy
    po jego ojcu. Dziedziczy córka oraz dzieci syna, które weszły niejako w jego
    miejsce. Dlatego dziedziczy córka 1/2 spadku a dzieci - każde po 1/4
    Gdyby spadkodawca ożenił się to nowej żonie przypadła by 1/4 jego spadku
    córce 3/8 a każdemu z dzieci po 3/16.
    Pozdr.
    Jacek

  • 10. Data: 2002-06-28 09:31:23
    Od: Tomasz Kiełpiński <k...@U...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dziedziczy po jego ojcu. Dziedziczy córka oraz dzieci syna, które weszły
    > niejako w jego miejsce. Dlatego dziedziczy córka 1/2 spadku a dzieci -

    Tu się zgadzam.

    Gdyby spadkodawca ożenił się to nowej żonie przypadła by
    > 1/4 jego spadku córce 3/8 a każdemu z dzieci po 3/16.

    A tu mam pewne wątpliwości.
    Po pierwsze: przypadkiem nie 1/3, 1/3 i po 1/6?

    I po drugie: czy to że sprawa spadkowa po śmierci żony nie została
    przeprowadzona ma jakieś znaczenie?

    > Pozdr.
    > Jacek

    Pozdrawiam,