  • 21. Data: 2004-04-16 10:52:44
    Temat: Re: służebność gruntowa zgodnie z kc
    Od: "wowka" <w...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik " kaka" <k...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
    news:c5o8du$g9$1@inews.gazeta.pl...

    > Dziękuję, sprawdzę w wolnej chwili. Niemniej muszę przyznać, że nie jestem
    > usatysfakcjonowana rozwojem wątku. W dyskusji wzięły udział 2 osoby
    > wyrażające odrębne opinie; właściwie dalej nie jestem do końca
    przekonana,
    > czy sąd może coś narzucić w oparciu o z art. 285,286 kc.
    > A przy okazji jeszcze pytanie, w oparciu o jakie przepisy następuje
    > wydawannie decyzji administracyjnej? (cały zakres przypadków)

    więc podsumujmy:
    Sąd może ustanowić "przymusowo" służebności:
    - drogi koniecznej (przechód, przejazd, przegon bydła oraz zgodnie z
    orzecznictwem SN dostęp do wodociagu, sieć energetyczna, gazownicza)
    - służebnośćbudynkowa (art. 151k.c. - przekroczenie granic gruntu)
    - w trakcie postepowania o zniesienie współwłasności (dział spadku, podział
    majątku dorobkowego) - mogą to być przeróżne słuzenbności gruntowe,
    spotakałem sie np. z prawem przechodu przez klatkę schodową,, służebność
    mieszkania i korzystania z części lokalu mieszkalnego (w tym przypadku była
    to służebność osobista a nie gruntowa), służebność polegająca na korzystaniu
    z hydroforu znajdującego sie w innym lokalu, słuzebność czerpania wody ze
    studni.

    W innych przypadkach Sąd nie ma możliwości przymusowego ustanowienia
    służebności, przynajmniej takie jest moje zdanie.

    wowka

  • 22. Data: 2004-04-16 12:08:50
    Temat: Re: WNIOSEK (?) - służebność gruntowa zgodnie z kc
    Od: " kaka" <k...@W...gazeta.pl>

    wowka <w...@p...gazeta.pl> napisał(a):
> [...]
    >
    > W innych przypadkach Sąd nie ma możliwości przymusowego ustanowienia
    > służebności, przynajmniej takie jest moje zdanie.

    Jeszcze raz dzięki. Na podstawie zaprezentowanych rozważań dochodzę do
    wniosku, że różnice zdań w poruszonej kwestii biorą się zapewne z odmiennej
    (szerokiej) interpretacji "drogi koniecznej", natomiast na podstawie art. 285
    sąd nie może obciażyć słuzebnością, nawet jeżeli są ku temu przesłanki
    (powiedzmy natury społecznej, a sprawy nie da się podciągnąć pod ww przypadki)

    Pozdrawiam,

  • 23. Data: 2005-06-09 15:23:33
    Od: "tereska" <e...@t...pl>

    Czytam i czytam, a teraz zapytam, co z tym nieszczęśnikiem, który boryka się z
    problemem służebności na swojej działce? Czy może ogrodzić teren swojej działki,
    albo jak ma korzystać z tej części, na której jest służebność?