    From: " kaka" <k...@W...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: WNIOSEK (?) - służebność gruntowa zgodnie z kc
    Date: Fri, 16 Apr 2004 12:08:50 +0000 (UTC)

    wowka <w...@p...gazeta.pl> napisał(a):
    > więc podsumujmy:
    > Sąd może ustanowić "przymusowo" służebności:
    > - drogi koniecznej (przechód, przejazd, przegon bydła oraz zgodnie z
    > orzecznictwem SN dostęp do wodociagu, sieć energetyczna, gazownicza)
    > - służebnośćbudynkowa (art. 151k.c. - przekroczenie granic gruntu)
    > - w trakcie postepowania o zniesienie współwłasności (dział spadku, podział
    > majątku dorobkowego) - mogą to być przeróżne słuzenbności gruntowe,
    > spotakałem sie np. z prawem przechodu przez klatkę schodową,, służebność
    > mieszkania i korzystania z części lokalu mieszkalnego (w tym przypadku była
> [...]

    Jeszcze raz dzięki. Na podstawie zaprezentowanych rozważań dochodzę do
    wniosku, że różnice zdań w poruszonej kwestii biorą się zapewne z odmiennej
    (szerokiej) interpretacji "drogi koniecznej", natomiast na podstawie art. 285
    sąd nie może obciażyć słuzebnością, nawet jeżeli są ku temu przesłanki
    (powiedzmy natury społecznej, a sprawy nie da się podciągnąć pod ww przypadki)

    Pozdrawiam,