    From: "m...@g...com" <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: selekcje do klubów
    Date: Sun, 30 Mar 2008 13:03:30 -0700 (PDT)
    <fsjts7$mpr$1@atlantis.news.neostrada.pl> <fsl3bm$8ag$2@inews.gazeta.pl>
    <fsm7ca$g2u$1@nemesis.news.neostrada.pl> <fsmaea$5b6$2@inews.gazeta.pl>
    <0...@l...googlegroups.com>
    <fsmdtr$q16$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <f...@a...googlegroups.com>
    <fsnodf$95h$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <9...@a...googlegroups.com>
    <47efcbfd$1@news.home.net.pl>
    <3...@c...googlegroups.com>
    <47efd861$1@news.home.net.pl>
    <b...@i...googlegroups.com>
    <47efdfa1$1@news.home.net.pl>
    <a...@e...googlegroups.com>
    <47efe5ff$1@news.home.net.pl>

    On 30 Mar, 21:11, castrol <j...@w...wp.pl> wrote:

    > Czyli czarnego nie moze. A ubranego w trampki ze wzgledu np na wyznawana
    > religie? Czy w tym wypadku nie dochodzi do formy okazania pogaqrny danej
    > osobie z uwagi na jej wyznanie? Czy nie doszloby do naruszenia dobra
    > osobistego, jakim jest godnosc?

    > Nie ma prawa kierowac oferty do wybranych osob poniewaz po pierwsze
    > lamie KC a w szczegolnosci "dzial sprzedaz" oraz popelnia wykroczenie
    > juz nie mowiac o tym co napisales wyzej.

    > Juz pisalem. Zgodnie z KC, z dzialem sprzedaz, wystawienie rzeczy w
    > miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za
> [...]

    Art. 543 KC jest przepisem względnie obowiązującym. Zawiera po prostu
    dyrektywę interpretacyjną i stosuje się go tylko, jeśli sprzedawca nie
    zastrzegł, że w danym wypadku nie należy jego zachowania traktować
    jako złożenia oferty. Jeśli sprzedawca chce, może wyłączyc jego
    stosowanie. Może też oświadczyć, że składa ofertę tylko niektórym.
    Oferta jest oświadczeniem woli !!!!

    Jeśli zastrzegł, że ofertę składa tylko określonym osobom, to jeśli
    klient nie znajduje się w ich kręgu nie może przyjąć oferty, bo żadna
    nie została do niego skierowana.

    Nie znam religii, która wymagałaby chodzenia w trampkach :)

    A tak poważnie - kwestia czy doszło do naruszenia dobra osobistego
    jest zawsze ocenną i dużo zależy od okoliczności. Jednakże mając na
    względzie bolesne doświadczenia z dyskryminacją rasową,
    narodowościową, religijną, w klutrze europejskiej jesteśmy bardziej
    skłonni potępiać nietolerancję z uwagi na rasę, narodowość czy
    wyznanie niż inne przejawy konfliktów międzyludzkich. Rasizm zasługuje
    na potępienie. Niechęć do osób wchodzących do eleganckiego lokalu w
    trampkach trochę mniej.