  • 11. Data: 2006-10-31 21:24:07
    Temat: Re: rozwiązanie umowy przedwstępnej a odszkodowanie?
    Od: "gg" <N...@w...pl>

    > Art. 390 par. 1 kc. Gdybyście poszli do notariusza to mógłbyś
    > zastosować art. 390 par. 2 kc i przymusić zbywcę do sprzedaży
    > mieszkania.

    Co prawda nie ma tego w KC ale może byc gdzieś indziej - wnioskuję że umowa
    powinna być zawarta przed notariuszem ale skoro nie była to odpowiedzialnośc
    ponosi agencja nieruchomości, która ma ubezpieczenie OC i może naprawić
    szkodę

    Dzięki za odpowiedzi może coś z nich wyniknie
    Pozdrawiam
    gg

  • 12. Data: 2006-10-31 21:52:50
    Od: o`rety <o`rety@pl.pl>

    Użytkownik Olgierd napisał:

    > Osoba przedstawiająca się jako *gg* stuknęła w klawisze i oto co
    > powstało:

    > No to tak jakby jej nie było.

    czyli kasa przepada?

  • 13. Data: 2006-10-31 22:00:49
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *o`rety* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > czyli kasa przepada?

    Nienie, kasa jest do zwrotu plus jakieś odszkodowanie za to, że
    "chciałem zawrzeć umowę i coś tam na to wydałem" ale nie ma co
    liczyć na to, że nastąpi przeniesienie własności mieszkania.
    To jest podstawowe niechlujstwo agentów od nieruchomości - olewają
    notarialną formę także umów przedwstępnych.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    || JID:o...@j...org || http://olgierd.wordpress.com ||

  • 14. Data: 2006-10-31 22:25:48
    Od: o`rety <o`rety@pl.pl>

> [...]

    > To jest podstawowe niechlujstwo agentów od nieruchomości - olewają
    > notarialną formę także umów przedwstępnych.

    a czy moglbys wskazac podstawe prawna mowiaca, ze umowa przedwstepna
    zawarta u notariusza powoduje egzekwowanie jej wykonania, a umowa
    zawarta bez jego obecnosci nie?

  • 15. Data: 2006-10-31 22:30:43
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

> [...]

    > a czy moglbys wskazac podstawe prawna mowiaca, ze umowa przedwstepna
    > zawarta u notariusza powoduje egzekwowanie jej wykonania, a umowa zawarta

    Art. 390 kc, w szczególności do porównania par. 1 i par. 2 oraz art.
    158 kc.

  • 16. Data: 2006-11-01 11:54:32
    Od: "gg" <N...@w...pl>

    > Art. 390 kc, w szczególności do porównania par. 1 i par. 2 oraz art.
    > 158 kc.

    Art. 390.

    § 1. Jeżeli strona zobowiązana do zawarcia umowy przyrzeczonej uchyla się od
    jej zawarcia, druga strona może żądać naprawienia szkody, którą poniosła
    przez to, że liczyła na zawarcie umowy przyrzeczonej. Strony mogą w umowie
    przedwstępnej odmiennie określić zakres odszkodowania.

    § 2. Jednakże gdy umowa przedwstępna czyni zadość wymaganiom, od których
    zależy ważność umowy przyrzeczonej, w szczególności wymaganiom co do formy,
    strona uprawniona może dochodzić zawarcia umowy przyrzeczonej.

    § 3. Roszczenia z umowy przedwstępnej przedawniają się z upływem roku od
    dnia, w którym umowa przyrzeczona miała być zawarta. Jeżeli sąd oddali
    żądanie zawarcia umowy przyrzeczonej, roszczenia z umowy przedwstępnej
    przedawniają się z upływem roku od dnia, w którym orzeczenie stało się
    prawomocne

    Art. 158. Umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości
    powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy
    przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego
    uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości;
    zobowiązanie powinno być w akcie wymienione.

    Jeżeli nie dojdzie do sprzedaży mieszkania to poniosę stratę związaną ze
    zmianą wartości ze względu na wzrost cen, W moim odczuciu zobowiązanym do
    naprawienia szkody jest sprzedający, który obiecywał sprzedaż przez długi
    okres a teraz chce zrezygnować. Myślę, że do tej pory wszysko proste. Teraz
    problem umowa nie została zawarta przed notariuszem. OK Ale od tego jest
    agencja bo to oni są fachowcami i biorą kasę za obsługę więc
    najprawdopodobniej z ich polisy OC można uzyskać rekompensatę straty.
    I co Wy na to?
    Ciepło pozdrawiam gg

  • 17. Data: 2006-11-01 12:37:07
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

> [...]

    > zobowiązanym do naprawienia szkody jest sprzedający, który obiecywał
    > sprzedaż przez długi okres a teraz chce zrezygnować. Myślę, że do

    Na pewno możesz dochodzić szkody związanej z *poczynionymi
    przygotowaniami* do zawarcia umowy zbycia mieszkania. Natomiast szkody w
    postaci zwiększenia ceny mieszkania IMHO dochodzić się nie da. Dałoby
    się go przymusić do zawarcia umowy sprzedaży (za cenę wówczas
    ustaloną) gdyby umowa miała formę notarialną.

    > Teraz problem umowa nie została zawarta przed
    > notariuszem. OK Ale od tego jest agencja bo to oni są fachowcami i biorą

    Jeśli to agencja nieruchomości zaleciła taką formę (a wierzę, że
    tak było bo to są licencjonowani partacze) to chyba masz rację - od
    nich akurat możesz dochodzić poniesionej wskutek tego szkody.

  • 18. Data: 2006-11-01 13:25:12
    Od: "gg" <N...@w...pl>

    > Jeśli to agencja nieruchomości zaleciła taką formę (a wierzę, że
    > tak było bo to są licencjonowani partacze) to chyba masz rację - od
    > nich akurat możesz dochodzić poniesionej wskutek tego szkody.

    Dzięki za wsparcie