  • 1. Data: 2006-10-30 18:38:15
    Temat: zasiedzenie po raz kolejny ale od innej strony
    Od: "robert" <r...@o...pl>

    Witam
    Mam następujący problem, na który w historii listy nie znalazłem
    jednoznacznej odpowiedzi choć coś podobnego było juz poruszane, lecz wątek
    potoczył się w innym kierunku.
    Kupiłem działkę rok temu. Sąsiad twierdzi że jakaś część tej działki mi się
    nie należy choć tak stoi w papierach ( geodezji ). Wystąpił do sądu o
    nabycie praw przez zasiedzenie. Obie działki moja i sąsiada nie są ogrodzone
    i praktycznie poza koszeniem trawy nic się nie dziej.
    Pytania:
    1 czy fakt nabycia przeze mnie działki nie powoduje że czas zasiedzenie
    liczy się od momentu nabycia jej przez nowego właściciela czyli mnie?
    2 czy fakt że sąsiad stał sie właścicielem swojej działki poprzez spadek po
    ojcu jakieś 15 lat temu nie eliminuje tematu zasiedzenie, czy też
    zasiedzenie jest dziedziczone z ojca na syna itd.

    Uprzejmie proszę o odpowiedz kogoś bardziej zorientowanego bo mam plany
    budowania się na tej mojej działce i nie wiem czy sąsiad nie zblokuje mi
    całej inwestycji.

    Robert

  • 2. Data: 2006-10-30 19:23:42
    Temat: Re: zasiedzenie po raz kolejny ale od innej strony
    Od: Szmul Szmulewicz <s...@s...com>

    robert powiada:

    > Pytania:
    > 1 czy fakt nabycia przeze mnie działki nie powoduje że czas zasiedzenie
    > liczy się od momentu nabycia jej przez nowego właściciela czyli mnie?

    Nie. Dla biegu zasiedzenia zmiana własności nie ma żadnego znaczenia.

    > 2 czy fakt że sąsiad stał sie właścicielem swojej działki poprzez spadek po
    > ojcu jakieś 15 lat temu nie eliminuje tematu zasiedzenie, czy też
    > zasiedzenie jest dziedziczone z ojca na syna itd.

    Obecny posiadacz może doliczyć do swojego okresu posiadania czas posiadania
    spadkodawcy.

    Szmul Szmulewicz

  • 3. Data: 2006-10-30 19:57:56
    Od: "robert" <r...@o...pl>

    O ile powyższe odpowiedzi są poprawne to jakie sąsiad ma szanse na nabycie
    praw przez zasiedzenie jeżeli między działkami nie było wyraźnie zaznaczonej
    granicy a on jedynie kosił kawałek więcej działki niż wynikało by to z
    dokumentów w geodezji. Podkreślam, nie sadził, nie orał, nic nie wybudował
    na tym terenie jedynie kosił i to trudno powiedzieć czy specjalnie czy tylko
    przez pomyłkę.

    Robert

  • 4. Data: 2006-10-30 20:18:03
    Od: "Łukasz Nysztal" <l...@s...net>

    Wyrazne rozgraniczenie dzialek plotami nie jest potrzebne. Niemniej to na
    sasiedzie bedzie ciazyl ciezar dowodu wykazania jaka dokladnie czesc dzialki
    posiada i w jaki sposob z niej korzystal.
    W praktyce sprowadza sie to do zeznan swiadkow.

    Na jego niekorzysc przemawia fakt, ze zarzut zasiedzenia w stosunku do
    Ciebie podniosl dopiero kiedy Ty kupiles dzialke. Jesli nie przystapiles do
    rozgraniczenia dzialek to w jaki sposob dopiero teraz dowiedzial sie, ze ta
    czesc dzialki nalezy sie dla niego? Jak dla mnie przemawia to za przyjeciem
    zlej wiary - a jak wiesz tam jest potrzebny dluzszy termin do zasiedzenia.

    Szukaj czym predzej swiadkow, ktorzy beda w stanie dokladnie opisac kto i w
    jaki sposob korzystal ze spornej czesci dzialki.
    -----------
    Zapraszam na Forum Prawnikow - www.advokat.com.pl

  • 5. Data: 2006-10-30 21:26:45
    Od: stern <s...@0...pl>

    Szmul Szmulewicz napisał(a):
    > robert powiada:

    > Nie. Dla biegu zasiedzenia zmiana własności nie ma żadnego znaczenia.

    a art. 5 k.w. już nie obowiązuje?

    i np taki wyrok:

    2004.09.23 wyrok SN III CK 401/03 OSNC 2005/7-8/148
    Rękojmia wiary publicznej ksiąg wieczystych chroni także nabywcę
    nieruchomości, które przeszły na własność Państwa z mocy prawa wskutek
    reformy rolnej, nacjonalizacji przemysłu lub jako opuszczone.

    albo taki?

    1997.01.31 wyrok SN II CKU 64/96 Prok.i Pr. 1997/9/34
    Przepisy art. 5 i nast. ustawy o księgach wieczystych i hipotece chronią
    nabycie prawa osoby ujawnionej w księdze wieczystej, bez względu na to
    czy była ona rzeczywiście uprawniona.

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 6. Data: 2006-10-31 06:08:11
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    stern napisał(a):
    > a art. 5 k.w. już nie obowiązuje?

    a jakie zastosowanie miałby znaleźć w opisywanej sytuacji?

    KG

  • 7. Data: 2006-10-31 06:49:05
    Od: stern <s...@0...pl>

    kam napisał(a):

    > a jakie zastosowanie miałby znaleźć w opisywanej sytuacji?

    1) pan X stał się właścicielem działki przez zasiedzenie, jednakże w
    księgach wieczystych figuruje pan Y.
    2) Pan Y przenosi własność działki na pana Z, choć nie jest do tego
    uprawniony (utracił własność)
    3. art. 5 ustawy o księgach wieczystych ( o ile jest założona)

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 8. Data: 2006-10-31 11:47:48
    Od: "robert" <r...@o...pl>

> [...]
    > uprawniony (utracił własność)
    > 3. art. 5 ustawy o księgach wieczystych ( o ile jest założona)
    A ja tego przykładu kompletnie nie rozumiem. Ja czyli właściciel działki
    jestem którym panem X, Y czy Z?
    I którym panem jest mój sąsiad domagający się kawałka ziemi?
    I czy mam rozumieć że kolejny pan to sprzedawca tej działki mi czy jeszcze
    jakoś inaczej?

    Robert

  • 9. Data: 2006-10-31 13:20:12
    Od: stern <s...@0...pl>

    robert napisał(a):
> [...]
    > I którym panem jest mój sąsiad domagający się kawałka ziemi?
    > I czy mam rozumieć że kolejny pan to sprzedawca tej działki mi czy

    przykład dla kama był :)

    Ty jesteś Z ;).

    Dla laika.
    Przez zasiedzenie nabywa się własnosć z mocy prawa. Czyli osoba, która
    jak właściciel nieprzerwanie używa lat 30 grunt, staje się jego
    właścicielem - z mocy prawa.
    Możliwa jest zatem sytuacja, że właścicielem jest kto inny niż osoba
    wpisana do księgi wieczystej, albowiem osoba, która uzyskała własność
    przez zasiedzenie nie postarała się o potwierdzenie tegoż faktu w sposób
    prawem przewidziany.
    Ale.
    Jeżeli osoba wpisana do księgi wieczystej (która właścicielem już nie
    jest) zawrze umowę sprzedazy z osobą trzecią - działającą w dobrej
    wierze - to ta osoba trzecia (czyli Ty) staje się właścicielem
    nieruchomości.
    Wiem, że to niesprawiedliwe dla prawdziwego właściciela, ale takie mamy
    prawo. ;)

    pozdrowienia.

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 10. Data: 2006-10-31 15:47:47
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    stern napisał(a):
> [...]
    > uprawniony (utracił własność)
    > 3. art. 5 ustawy o księgach wieczystych ( o ile jest założona)

    art.5 nie będzie chronił opisu granic nieruchomości

    KG