    Subject: Re: rozdzial kosciola od szkoly
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <5e3fe743$0$17347$65785112@news.neostrada.pl>
    <myasls71on5e$.aa4skof02jgi$.dlg@40tude.net>
    <5e400512$0$501$65785112@news.neostrada.pl>
    <kam84ozx5ugl.fa47etuoqh14$.dlg@40tude.net>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Mon, 10 Feb 2020 00:53:57 +0100

    W dniu 09.02.2020 o 16:37, J.F. pisze:

    > Cos przespales?
    > Przeciez "od zawsze" komuchy mialy na bakier z kosciolem.

    Od zawsze, czyli tak konkretnie od kiedy? W Rosji komunizm niemiecki
    wywiad podrzucił pod koniec I Wojny Światowej. Niespecjalną tajemnicą
    jest, że Lenina początkowo finansowali Niemcy. Ponieważ tamtejszy
    Kościół Prawosławny stanął po stronie "białych", no to "czerwoni"
    zaczęli z nim walczyć.

    W Polsce podobnie kościół stanął po stronie rządu londyńskiego, więc
    zaczął się konflikt.

    > Moze chodzilo o "rzad dusz", moze nie lubili konkurencji, moze nie
    > lubili tej bogatej czesci kosciola - bo najpierw trzeba mu majatek
    > zabrac. A moze sie bali, ze im funkcjonariuszy nawroca.

    Nie sądzę, by komuniści byli szczególnie zainteresowani duchową stroną
    przeżyć funkcjonariuszy. Bardziej chodziło o to, by Kościół trzymać jak
    najdalej od władzy.

    > Albo czuli ze Kosciol ich nie lubi, bo komunizm - byc moze, ale
    > rewolucja - lepiej nie.
    > Albo mieli za zle te wielowiekowe "oglupianie proletariatu".
    > W Polsce to jeszcze kwestia "starej wladzy" i jej popierania, oparcia
    > dla partyzantow itp.

    No właśnie.

    > Pozniej nastapilo drobne ocieplenie stosunkow, ale drobne.

    No teraz u Rydzyka chyba większość rządzących pobierało nauki.

    > Ale piszesz o czasach ciut wczesniejszych.
    > Czyzby mimo "starannego doboru kadr" i w Milicji za duzo bylo osob
    > rozsadnych, ktorzy widzieli co sie dzieje ? :-)

    Większości znanych mi milicjantów koło "d...y" latała wiodąca rola PZPR.
    Łapało się przestępców. Chroniło ludzi. Z PZPR-em trzeba było żyć i
    tyle. Coś podobnie, jak obecne partie polityczne, tyle, że PZPR rządziło
    czterdzieści lat, a obecne partie przeważnie po jednej-dwóch kadencjach
    się zwijają.

    > Po 1990 to oczywiscie, ale w 88 czy 89?

    Z opowiadań wiem, że jak gdzieś tam pod koniec lat 80-tych był jakiś
    oszołom, to dla "świętego spokoju" go wywalono "na emeryturę". Ale ja te
    sprawy znam z opowiadań.

    > No i jeszcze masz sprawe, ze na wyzsze stanowiska, to trzeba bylo miec
    > rekomendacje z partii, chocby nieoficjalna ...

    Też o tym słyszałem. Wcale bym się nie zdziwił. Popatrz teraz. Też niby
    urzędy są apolityczne, a przy zmianie władzy nagle zmieniają się
    kierownicy urzędów. W moim mieście zmieniła się opcja przy wyborach
    samorządowych, to wymieniono wszystkich kierowników wydziałów Urzędu
    Miasta i sporą część pracowników decyzyjnych. Osobiście jestem temu
    przeciwny i głębszego sensu tego nie widzę, choć rozumiem. Trzeba
    spełnić zobowiązania wyborcze.

    --
    Robert Tomasik