eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › rower - promile
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 23

  • 21. Data: 2003-12-07 22:36:09
    Temat: Re: rower - promile
    Od: kam <X...@X...onet.plX>

    [ piotr sut ] wrote:
    > Bardzo chetnie sie zapoznam jakbys znalazl.

    UCHWAŁA Z DNIA 26 WRZEŚNIA 2002 R.
    I KZP 20/02


    Dopuszczalne jest orzeczenie na podstawie art. 42 § 1 k.k. zakazu
    prowadzenia pojazdów określonego rodzaju, kierowanie którymi nie wyma-ga
    posiadania uprawnień stwierdzonych dokumentem wydanym przez upoważniony
    organ.

    Przewodniczący: Prezes SN L. Paprzycki.
    Sędziowie SN: P. Kalinowski, M. Sokołowski (sprawozdawca).
    Zastępca Prokuratora Generalnego: R. Stefański.

    Sąd Najwyższy w sprawie Jacka K., po rozpoznaniu, przekazanego na
    podstawie art. 441 § 1 k.p.k. przez Sąd Okręgowy w S., postanowie-niem z
    dnia 14 maja 2002 r., zagadnienia prawnego wymagającego za-sadniczej
    wykładni ustawy:

    "Czy użyte w przepisie art. 42 § 1 k.k. pojęcie zakaz prowadzenia
    po-jazdów określonego rodzaju dotyczy tylko takich pojazdów, do
    pro-wadzenia których konieczne jest posiadanie uprawnień stwierdzo-nych
    dokumentem przez upoważniony organ, czy też dotyczy także pojazdów, do
    prowadzenia których nie jest wymagane uprawnienie stwierdzone
    dokumentem, np. roweru lub pojazdu zaprzęgowego?"

    uchwalił udzielić odpowiedzi jak wyżej.


    Uzasadnienie

    Przedstawione Sądowi Najwyższemu zagadnienie prawne wyłoniło się na tle
    następującej sytuacji faktycznej:
    Sąd Rejonowy w G., wyrokiem z dnia 25 lutego 2002 r., uznał Jacka K. za
    winnego tego, że "w dniu 16 listopada 2001 r. w G. prowadził rower będąc
    w stanie nietrzeźwości 1,358 mg/l, tj. 2,83 promila, to jest
    przestęp-stwa określonego w art. 178a § 2 k.k., i za to skazał go na
    karę 8 miesięcy ograniczenia wolności, a na podstawie art. 42 § 2 i § 1
    k.k. orzekł wobec oskarżonego zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów
    mechanicznych i po-jazdów rowerowych na okres 2 lat".
    Prokurator wniósł apelację od tego orzeczenia, zarzucając obrazę
    przepisu prawa materialnego, a to art. 42 § 1 k.k., przez błędne
    orzeczenie zakazu prowadzenia pojazdów rowerowych w ruchu lądowym w
    sytuacji, gdy tego rodzaju zakaz może dotyczyć wyłącznie pojazdów, do
    których prowadzenia konieczne jest posiadanie uprawnień stwierdzonych
    przez upoważniony organ, a obowiązujące prawo o ruchu drogowym nie
    wymaga posiadania karty rowerowej od osób pełnoletnich.
    Rozpoznając apelację Sąd Okręgowy w S. na podstawie art. 441 § 1 k.p.k.
    przekazał Sądowi Najwyższemu do rozstrzygnięcia przytoczone na wstępie
    zagadnienie prawne. W uzasadnieniu postanowienia Sąd Okręgo-wy wskazał
    na przeciwstawne w tej kwestii poglądy w literaturze oraz roz-bieżności
    w orzecznictwie.
    Rozstrzygając sprawę Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
    Stosownie do art. 42 § 1 k.k. sąd może orzec zakaz prowadzenia pojazdów
    określonego rodzaju w razie skazania osoby uczestniczącej w ruchu za
    przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji. Z przepisu tego nie
    wynika, że zakaz może dotyczyć wyłącznie prowadzenia pojazdów, do
    którymi kierowania konieczne jest posiadanie uprawnień stwierdzonych
    odpowiednim dokumentem.
    Zauważyć należy, że ustawa z dnia 10 grudnia 1959 r. o zwalczaniu
    alkoholizmu w art. 31 posługiwała się pojęciem "utraty prawa prowadzenia
    pojazdów mechanicznych" (§ 1) oraz "zakazu nadania takiego uprawnie-nia"
    (§ 6) - wiążąc tym samym orzekanie kary dodatkowej z koniecznością
    posiadania formalnie potwierdzonych uprawnień do prowadzenia pojaz-dów.
    Jednakże już kodeks karny z 1969 r. przyjął inną konstrukcję,
    wpro-wadzając w art. 38 pkt 4 i art. 43 karę dodatkową "zakazu
    prowadzenia po-jazdów mechanicznych". Możliwość stosowania tej kary
    dodatkowej okre-ślał zatem rodzaj pojazdu, a nie konieczność posiadania
    formalnych uprawnień do prowadzenia danego pojazdu. Po nowelizacji tych
    przepisów ustawą z dnia 10 maja 1985 r. o zmianie niektórych przepisów
    prawa kar-nego i prawa o wykroczeniach (Dz. U. Nr 23, poz. 100) omawiana
    kara do-datkowa obejmowała "zakaz prowadzenia pojazdó
    w mechanicznych lub innych pojazdów". O ile zakaz prowadzenia po-jazdów
    mechanicznych z istoty łączył się z pozbawieniem bądź zakazem nadania
    stosownych uprawnień, to zakaz prowadzenia "innych pojazdów" nie musiał
    wywoływać takich skutków. Mimo to ustawodawca nie ograniczył zakresu
    "innych pojazdów" do tych tylko, których prowadzenie wymaga po-siadania
    uprawnień stwierdzonych przez odpowiedni organ.
    Kodeks karny z 1997 r. ustanowił środek karny w postaci "zakazu
    prowadzenia pojazdów" (art. 39 pkt 3), dopuszczając fakultatywne
    stoso-wanie tego środka do "pojazdów określonego rodzaju". Pojęcia te
    należy uznać za tożsame z użytymi w kodeksie karnym z 1969 r. po
    nowelizacji z 1985 r.
    Wykładnia językowa nakazuje zatem przyjąć, że przy orzekaniu zakazu
    prowadzenia pojazdów określonego rodzaju bez znaczenia jest fakt, czy do
    kierowania nimi wymagane jest posiadanie stosownego uprawnienia.
    Jest faktem, że w praktyce orzekanie kary dodatkowej bądź środka karnego
    przewidzianych w art. 38 pkt 4 k.k. z 1969 r. i art. 39 pkt 3 k.k. z
    1997 r., ograniczało się do zakazów prowadzenia tych pojazdów, których
    prowadzenie wymagało posiadania formalnie stwierdzonych uprawnień, a to
    pojazdów mechanicznych oraz motorowerów, rowerów i pojazdów
    za-przęgowych. Ustawa z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym
    (Dz. U. Nr 6, poz. 35 ze zm.) stanowiła bowiem, że "kierować pojazdem
    może osoba, która ponadto ma do tego uprawnienia stwierdzone
    odpo-wiednim dokumentem" (art. 68 ust. 2), a w art. 75 określała te
    niezbędne dokumenty, wymieniając kartę rowerową, kartę motorowerową oraz
    kartę woźnicy. Obowiązek posiadania takiego dokumentu dotyczył
    wszystkich osób, z wyjątkiem tych, które miały prawo jazdy.
    Ten stan prawny uległ zmianie z dniem 1 lipca 1999 r. - to jest z dniem
    wejścia w życie przepisów art. 87, 96 i 97 ustawy z dnia 20 czerwca 1997
    r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602 ze zm.). Zgod-nie z
    tymi przepisami "nie wymaga się uprawnienia do kierowania rowerem,
    motorowerem lub pojazdem zaprzęgowym od osoby, która ukończyła 18 lat",
    natomiast osoby, które nie ukończyły tego wieku, powinny legitymo-wać
    się kartą rowerową, kartą motorowerową lub prawem jazdy. Zauważyć jednak
    należy, że Prawo o ruchu drogowym w art. 2 pkt 31 nie ogranicza pojęcia
    "pojazdu" do pojazdów, których prowadzenie wymaga formalnie
    stwierdzonych uprawnień, stanowiąc, że oznacza ono "środek
    transporto-wy przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub
    urządze-nie do tego przystosowane".
    W literaturze wyrażany jest pogląd, że te zmiany prawa o ruchu drogowym
    nakazują ograniczenie zakresu przedmiotowego zakazu, o jakim mowa w art.
    42 § 1 k.k. Celem tego zakazu jest niedopuszczenie do prowadzenia
    pojazdów określonego rodzaju przez osoby, które kierując nimi stwarzają
    zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu. Zagrożenie takie wynika zarówno z
    postawy kierującego, jak i właściwości pojazdu. Skoro nie jest wymagane
    uprawnienie do prowadzenia pewnych pojazdów, to z faktu tego wynika, że
    ustawodawca uznał, iż kierowanie takimi pojazdami nie stanowi
    poważniejszego zagrożenia. Nie ma zatem uzasadnienia celowościowego
    orzekanie zakazu prowadzenia takich pojazdów.
    Zdaniem Sądu Najwyższego, takie rozumowanie jest uzasadnione, ale tylko
    w zakresie celowości stosowania omawianego zakazu w konkret-nych
    wypadkach. Niewątpliwie omawiane unormowanie stanowi tutaj bar-dzo
    istotną wskazówkę interpretacyjną, nakazującą stosowanie tego środ-ka w
    wyjątkowo uzasadnionych sytuacjach. Nie ma jednak podstaw, aby tego
    rodzaju wykładnia celowościowa uzyskała pierwszeństwo przed wy-kładnią
    językową i doprowadziła, wbrew tej ostatniej, do normatywnego
    ograniczenia zakazu prowadzenia "pojazdów określonego rodzaju".
    Wykładnia taka prowadziłaby zresztą do skutków nie dających się
    zaaprobować. Stosownie do art. 96 Prawa o ruchu drogowym, osoba, która
    nie ukończyła 18 lat, powinna legitymować się kartą rowerową lub
    motoro-werową albo prawem jazdy, aby móc kierować rowerem, motorowerem
    lub pojazdem zaprzęgowym. Karty rowerowe i motorowerowe wydaje dyrektor
    szkoły (art. 97 ust. 2 i 2a Prawa o ruchu drogowym). Orzeczenie środka
    karnego w postaci zakazu prowadzenia pojazdów określonego rodzaju
    in-nych niż mechaniczne ograniczałoby się zatem do osób nie mających
    ukończonych 18 lat. Byłoby to rozwiązanie rażąco nieracjonalne.
    W literaturze podnoszony jest także dalszy argument przemawiający
    przeciwko dopuszczalności orzekania zakazu prowadzenia pojazdu, którym
    kierowanie nie wymaga stwierdzonych uprawnień, związany z postępowaniem
    wykonawczym. Stosownie do art. 182 k.k.w., w razie orzeczenia zakazu
    prowadzenia pojazdów, sąd przesyła odpis wyroku odpowiedniemu organowi
    administracji rządowej lub samorządu terytorialnego właściwemu dla
    miejsca zamieszkania skazanego. Przepisy rozporządzenia Ministra
    Infrastruktury z dnia 14 grudnia 2001 r. w sprawie wydawania uprawnień
    do kierowania pojazdami (Dz. U. Nr 150, poz. 1680) z natury rzeczy nie
    regulują ewidencjonowania zakazów prowadzenia pojazdów, którymi
    kierowanie nie wymaga stwierdzonych uprawnień. Tak więc nie ma organu,
    który mógłby skutecznie egzekwować taki zakaz.
    Argument ten nie jest jednak wystarczający, aby uznać za
    niedo-puszczalne orzekanie omawianego zakazu. Zauważyć należy, że w
    iden-tyczny sposób wykonywane są orzeczenia zakazu zajmowania
    określone-go stanowiska lub wykonywania określonego zawodu (art. 180
    k.k.w.) oraz zakaz prowadzenia określonej działalności gospodarczej
    (art. 181 k.k.w.). Trudności z egzekwowaniem wszystkich tych zakazów są
    więc zbliżone, co nie oznacza, iż należy zrezygnować z dopuszczenia
    stosowania takich środków karnych.
    Zauważyć też należy, że w Krajowym Rejestrze Karnym gromadzone są także
    dane o osobach, wobec których orzeczone zostały środki karne (art. 12
    ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym,
    Dz. U. Nr 50, poz. 580 ze zm.). Tak więc jest możliwe uzyskanie
    informacji o orzeczonym zakazie prowadzenia pojazdów innych niż
    me-chaniczne. Zgodnie zaś z art. 244 k.k., niestosowanie się do
    orzeczonego przez sąd zakazu prowadzenia pojazdów jest występkiem
    zagrożonym ka-rą pozbawienia wolności do lat 3. Powinno to ograniczać
    lekceważenie orzeczonego zakazu prowadzenia pojazdów niemechanicznych.
    Z przedstawionych względów Sąd Najwyższy uchwalił udzielić odpo-wiedzi
    jak na wstępie.


    KG


  • 22. Data: 2003-12-07 22:36:33
    Temat: Re: rower - promile
    Od: kam <X...@X...onet.plX>

    [ piotr sut ] wrote:
    > A moze i jestes pewn_a_:-)

    pewien :)

    Kamil


  • 23. Data: 2003-12-08 01:39:24
    Temat: Re: rower - promile
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...SPAM_WON.com>

    Użytkownik "[ piotr sut ]" <piotr23§§§@§§§tenbit.pl> napisał w wiadomości
    news:br08ce$bb8$1@news.onet.pl...
    > Na jakiej podstawie?
    >
    > I jak egzekwowac zakaz jazdy rowerem w sytuacji, gdy do
    > jezdzenia rowerem nie sa potrzebne specjalne uprawnienia?

    Uprawnienia uprawnieniami, a zakaz sądowy - zakazem sądowym.

    Do przebywania na wolności też nie trzeba mieć specjalnych uprawnień, ale
    sąd może Cię w więzieniu zamknąć ;)


strony : 1 . 2 . [ 3 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1