    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: rachunek NOM - watek tak czesto poruszany...
    Date: Fri, 7 Nov 2003 19:26:47 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@pc53.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Ponieważ i ja się wypowiadałem na ten temat, to spróbuje podjąć dyskusję.
    Zastanów się po pierwsze, czego dowodem byłoby ścisłe zastosowanie
    znalezionego przez Ciebie przepisu. No to wyszłoby na to, że niektóre z
    osób korzystały z usług NOM-u nie będąc abonentami. I jaka konkluzja? No
    po prostu wyłudziły usługę, nie wolno im było dzwonić bo nie są
    abonentami, więc nie tylko należy je ścigać cywilnie ale i karnie. Ale to
    absurd wynikający głównie z wyrwania przez Ciebie przepisu z kontekstu
    oraz jego ścisłego zastosowania bez powiązania z innymi przepisami. Ustawa
    prawo telekomunikacyjne, to jeszce nie koniec świata. Są i inne perzepisy
    o charakterze ogólnym.

    Zresztą, trochę wyrwałweś te sformułowania z kontekstu, co wypatrzyło ich
    treść i stąd nieuprawnione - moim zdaniem - wnioski. Zacytowany przez
    Ciebie fragment definiujący pojęcie "abonenta", nie powoduje wcale, że jak
    ktoś nie jest abonentem, to sobie może dzwonić za darmo albo nie może w
    ogóle korzystać z telefonu. To nie działa w tę stronę. No to moja żona też
    powinna dzwonić za darmo, no bo umowę z TP SA ja podpisałem, a nie ona. Że
    nie wspomnę o budkach telefonicznych, które powinny być bezpłatne, no bo
    przecież nikt z korzystających umów nie podpisuje. Albo przy sprzedaży
    karty telefonicznej trzeba wręczyć facetowi umowę. A co powiesz o
    SIM-PLUS, POP czy TAK-TAK? Tam też umowy nie ma? Podpisanie umowy i
    nadanie Ci statusu "abonenta" po prostu nadaje Ci uprawnienia przewidziane
    w ustawie.

    Ale brak umowy, to nie powoduje, że wszystko ma być za darmo. No
    oczywiścuie, jeśli wbrew art. 50 tej ustawy nie dostarczono Ci regulaminu,
    no to możesz się z nimi trochę podroczyć i powiedzieć, że nie wiedziałeś,
    że w ogóle mają jakieś opłaty. W takim wypadku będą tu miały zastosowanie
    ogólne przepisy z prawa cywilnego, a zatem wobec braku uzgodnienia ceny
    usługi będzie się należało wynagrodzenie godziwe ustalone przez sąd.
    Podejrzewam, że nie będzie ono jakoś rażąco odbiegać od taryfy, ale to
    oczywiście sprawa sądu.