  • Data: 2004-08-04 10:22:05
    Temat: Re: pytanie dot. prawa bankowego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 4 Aug 2004, Artur Ch. wrote:

    >+ Dnia 4 sie o godzinie 00:10, na pl.soc.prawo, Gotfryd Smolik news
    >+ napisał(a):
    >+
    >+ >>+ Osoba nie związana w żaden sposób z bankiem zadaje
    >+ >>+ pytanie dotyczące transakcji na rachunku klienta banku.
    >+ >
    >+ > Nie, on zadaje pytanie dotyczące wykonania *swojej* transakcji.
    >+
    >+ Więc swoją część transakcji wykonała w terminie - ma przecież wyciąg
    >+ z saldem i datą wykonania przelewu.

    I tu jest problem - niekoniecznie wykonała, bo z p. widzenia prawa
    cywilnego liczy się data *wpływu na rachunek odbiorcy*.
    Tylko przy opłatach administracyjnych i podatkowych liczy się data
    "obciążenia rachunku" !

    >+ Datę księgowania na docelowym rachunku
    >+ może sprawdzić tylko właścicielka czy też pełnomocnik tegóż rachunku.
    >+ _To chyba jest oczywiste_ Gotfryd - zgodzisz się z tym?

    To *jest prawda* - taki mamy stan prawny.
    To *nie jest oczywiste* że dokonujący transakcji nie ma jak sprawdzić
    czy w wyniku działania dwu banków i systemu międzybankowego NIE MOŻE
    sprawdzić czy wywiązał się w terminie !

    *W większości przypadków* jest tak, że z opóźnienia skutki
    prawne może wywodzić odbiorca przelewu - więc wtedy we własnym
    interesie musi udostępnić informację o dacie otrzymania,
    może to zrobić - i problemu nie widać.
    W opisywanym przypadku to płacacy chce "wywodzić skutki"
    a *nie ma jak* ich udowodnić - został "ubezradniony" :] przez
    prawo.
    Oczywiście - "nieznajomość prawa szkodzi" i powinien był wymóc
    w umowie prawo do otrzymania informacji o operacji bankowej.

    Ale IMHO fakt że nie można sprawdzić czy "zawaliło się termin"
    taki "oczywisty" nie jest - przynajmniej o ile ktoś się o to
    nie potknie (lub na grupie nie przeczyta ;))

    >+ >>+ Oczywistym jest że taka informacja podlega pełnej ochronie.
    >+ >
    >+ > Ależ nie podważam faktu iż bank odmówi informacji "bo tak
    >+ > przewidziano".

    Ano.

    [...]
    >+ > Pytanie brzmiało: "kiedy zakończyliście MOJĄ transakcję rozpoczętą
    >+ > w dniu...".
    >+
    >+ A kim Ty /pytający/ jest dla tamtego banku??

    W postępowaniu administracyjnym nazywa się to jakoś tak: "mający
    interes prawny".

    >+ _Dlaczego_ mieliby Ci udzielić _jakiejkolwiek_ odpowiedzi??

    Rozróżnijmy: prawo (aktualny stan prawny) NIE nakazuje (prawdopodobnie)
    udzielenia takiej informacji.
    Ale na zdrowy rozum należałoby oczekiwać, że "normalnie" strona
    operacji (w tym przypadku finansowej) ma prawo dowiedzieć się
    *czy wywiązała się prawidłowo z obowiązku*.

    >+ > Nigdy i nikomu nie przypisywałem prawa do sprawdzania salda CZYJEGOŚ
    >+ > rachunku. Nigdy i nikomu nie proponowałem "iść o krok dalej".
    >+ > To są Artura i twoje pomysły.
    >+
    >+ Jak to nasze pomysły?

    Cofam liczbę mnogą - kilka razy ten sam pomysł: "sprawdzanie salda".
    Ani z mojej strony ani w pytaniu rozpoczynającym wątek NIE BYŁO
    O TYM MOWY.
    Wyłącznie o pytaniu "czy i kiedy MÓJ przelew dotarł".

    >+ To pytająca chciała uzyskać takie informacje z
    >+ datami, my to podważamy

    Ależ tego nie podważam (że podważacie i że się nie da).
    Weź, przeczytaj powoli wszystkie moje posty i sprawdź że
    czepiam się TYLKO JEDNEGO:

    *** PORÓWNYWANIA PYTANIA O DOTARCIE PRZELEWU ZE SPRAWDZANIEM
    SALDA BĄDŹ UZYSKIWANIEM JAKIEJKOLWIEK INFORMACJI O KONCIE ***

    Więcej do dodania nie mam.

    [...]
    >+ bo nie wyobrażam sobie by jakiekolwiek informacje nt rachunku były
    >+ udzielane byle osobie która wpłaciła mi np. 5 zł z jakiejś aukcji na
    >+ Allegro.

    Grochem o ścianę... nie O KONCIE ale O TRANSAKCJI.
    Ja się z wątku wyprowadzam :)

    [...]
    >+ Ponownie zwracam uwagę że dla banku docelowego osoba dokonująca przelewu
    >+ nie jest stroną, jak jej można udzielić informacji??

    Powinna mieć możliwość uzyskania tej informacji od *swojego banku*.
    Co zresztą nie rozwiążę problemy do końca: wpłacić można "wpłatą
    na rachunek" (i tez nie ma jak sprawdzić CZY I KIEDY bank OWĄ
    WPŁATĘ zaksięgował u odbiorcy).

    pozdrowienia, Gotfryd