eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoprzygoda w supermarkecie › Re: przygoda w supermarkecie
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!newsfeed.gazeta.pl!topaz.
    icpnet.pl!not-for-mail
    From: lukasz_p <l...@W...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: przygoda w supermarkecie
    Date: Sun, 25 Jan 2004 10:15:30 +0100
    Organization: An ICP news server
    Lines: 51
    Message-ID: <bv01fd$no5$1@topaz.icpnet.pl>
    References: <bus8t4$rgb$1@inews.gazeta.pl> <buu2bk$mg6$1@topaz.icpnet.pl>
    <buu5oi$7jq$3@serwus.bnet.pl> <buufft$4vi$1@topaz.icpnet.pl>
    <buuudr$bbg$5@serwus.bnet.pl>
    NNTP-Posting-Host: c11-199.icpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: topaz.icpnet.pl 1075022125 24325 62.21.11.199 (25 Jan 2004 09:15:25 GMT)
    X-Complaints-To: c...@i...pl
    NNTP-Posting-Date: Sun, 25 Jan 2004 09:15:25 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; PL; rv:1.4) Gecko/20030624
    X-Accept-Language: pl, en-us, en
    In-Reply-To: <buuudr$bbg$5@serwus.bnet.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:189663
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik Tristan Alder napisał:
    > W odpowiedzi na pismo z dnia sob 24. stycznia 2004 20:02 opublikowane na
    > pl.soc.prawo podpisane lukasz_p:
    >
    >
    >>>Mogę napisać ,,towar tylko dla łysych''?
    >>
    >>Prosze bardzo, mozesz napisac. Tylko po co? Sprzedajac cukier tylko
    >>lysym trafisz w najlepszym razie do Telexpresu ;-), a poza tym -
    >>wnioskujac z kontekstu - mozesz sie w ten sposob narazic na zarzut
    >>dyskryminacji, a przeciez napisalem *jesli nie narusza prawa*
    >>
    >>Wystawienie towaru na widok publiczny z oznaczeniem ceny jest oferta
    >>sprzedazy. Wywieszenie kartki, gloszacej, ze "10 kg cukru na osobe" jest
    >>- co prawda dosc szczeszgolnym - ale tylko elementem tej oferty. Jesli
    >>jeden klient deklaruje chec kupna, ale juz 20 kg, to bedzie to nowa
    >>oferta, ktorej sprzedawca przyjac przeciez nie musi. Jasno to reguluje KC.
    >
    >
    > Dlaczego więc dyskryminacją jest fakt, że nie sprzedam owłosionym, a nie
    > jest fakt, że nie sprzedam potrzebującemu? Powiedzmy ,,1 schabowy na
    > osobę''. A może to matka z dwójką dzieci? Mają głodować? A może cukier
    > kupuje zaopatrzeniowiec do domu dziecka? Czemu markiet dyskryminuje domy
    > dziecka albo rodziny o liczebności więcej niź n-osób?

    Demagogizujesz, choc fajnie to robisz ;-)
    Jesli chodzi o wyjasnienie calej sprawy, to ta dyskryminacja jest jakby
    pobocznym i zreszta sliskim watkiem; glownym jest swoboda kreowania
    ofert, ktore mozna przyjmowac lub nie - i tyle. Zadna wielka filozofia.

    Nie zapominajmy o zdrowym rozsadku - chodzi tu konretnie nie o jakies
    abstrakcyjne ograniczenia, na temat ktorych mozemy sobie dowolnie
    dyskutowac (glodna matka z dzieckiem), ale o konkretna sytuacje:
    ograniczenie w sklepie detalicznym (choc nie ma jasnych kryteriow ile to
    hurt a ile detal) dotyczaca ilosci sprzedawanego cukuru (zapewne po
    cenie "promocyjnej"). Dzialanie sklepu jest gospodarczo uzasadnione:
    sprzedajac cukier po kosztach (lub nawet ponizej) przyciaga klientow,
    ktorzy przy okazji kupia inne towary, na ktorych sklep zarobi tyle, ze
    zrownowazy to straty/brak zysku na cukrze; jesli caly cukier kupilby
    jeden klient, sklep ponioslby jakas tam strate...
    Sam nie utozsamiam sie z postepowaniem sklepu i rozumiem, ze takie
    ograniczenie moze denerwowac, ale MSZ sklep ma prawo w taki sposob
    sformulowac swoja oferte. Klient moze co najwyzej kupic cukier na
    warunkach sklepu lub zrezygnowac z zakupow, ale niestety nie moze
    przymusic sklepu, zeby mu sprzedal 20 albo 100 kg po takiej cenie.


    --
    pozdrawiam
    lukasz

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1