    From: "lablador" <l...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: przejęcie wierzytelności ...
    Date: Thu, 4 Dec 2003 21:21:09 +0100

    > a nie moga sprawdzic w dokumentach firmy ( jakas kontrola, weryfikacja
    > ksiegowosci, etc)

    A po co kontrola ? Tresc oswiadczenia A wyjasni wszystko . Jesli poda w nim
    inna kwote a reszte zaplaci do rak B to odpowiada za szkode jaka z tego
    powodu moze poniesc wierzyciel publicznoprawny.

    > wezwał, ale napisal ze A musi zlozyc oswiadczenie w ktorym
    > - "A uznaje zajete wierzytelnosci zobowiazanego" (nie podano zadnej kwoty)

    Dokladniej "czy uznaje wierzytelnosc".

    > - "A przekaze kwoty z zajetych wierzytelnosci lub napisze dlaczego
    odmawia"
    > (jakie kwoty?)
    > - "A poda gdzie toczy(la) sie sprawa o zajete wierzytelnosci" (nie toczy i
    > nie toczyla sie zadna sprawa)
    >
    > moze jakas mala podpowiedz :) ..

    No np. uznaje do zaplaty kwote x, co do kwoty nie uznaje wierzytelnosci i
    odmawia jej wydania np. ze wzgledu na niewlasciwe wykonanie zobowiazania
    przez B tj dostarczenie czesciowo wadliwego towaru .

    > ale jak placic nawet w ratach jesli A napisze ze "A nie uznaje
    > wierzytelności"?

    W czesci nie uznaje. A zawsze moze dojsc do wniosku ze jego zarzuty sa
    bezzasadne i roszczenie o obnizenie ceny nie zasluguje na uwzglednienie.W
    efekcie wydaje organowi egzekucyjnemu reszte wierzytelnosci (jak juz ma
    srodki na ten cel)

    > a drugi przypadek ze "A uznaje wierzytelność w kwocie xx" to czy organ
    moze
    > sprawdzic ze jest to xx a nie wiecej lub mniej? co wowczas jak A poda
    > nieprawdziwe dane?

    No nie moze sprawdzic bo to kwestia uznania przez dluznika. Nikt nie jest w
    stanie sprawdzic, ze klamie bo nie uznaje. Nie uznaje i tyle a czy zasadnie
    czy nie to juz inna bajka. Chodzi o to zeby nie podpasc pod dyspozycje art
    91 ustawy o post. egzek w administracji " Jeżeli dłużnik zajętej
    wierzytelności uchyla się od przekazania zajętej kwoty organowi
    egzekucyjnemu, mimo że wierzytelność została przez niego uznana i jest
    wymagalna, stosuje się odpowiednio przepisy art. 71b." (71 b to wydanie
    tytulu wykonawczego przeciwko dluznikowi zajetej wierzytelnosci-czyli p-ko
    A). Samo oświadczenie o uznaniu oznacza ze A nie kwestionuje
    wierzytelnosci.Skoro tak to jest ona bezsporna co do wysokosci i
    wymagalnosci wiec organ egzekucyjny sam ja sobie wezmie. Jesli nie uzna,
    organ nie moze skorzystac z art 71 b w zw. z art 91 ustawy o post. egzek. w
    adm. Nie oznacza to w zaden sposob ze dlug A przestal istniec. Jesli
    zostanie przez B pozwany to sad pewnie uwzgledni pozew i nie bedzie to
    zalezne od tego czy A uznaje wierzytelnosc czy nie. Nie oznacza to tez ze
    zajecie wierzytelnosci przestaje obowiazywac. Jest nadal skuteczne! Ale w
    tym przypadku organ egzekucyjny nie moze w zaden sposob ocenic tego czy
    uznanie badz jego odmowa jest uzasadnione badz nie. Mozna powiedziec ze jest
    zwiazany trescia oswiadczenia bo ustawa okresla wyraznie przeslanki kiedy
    organ moze wystawic tytul p-ko A. Tak wiec reasumujac - wierzytelnosc jest
    nadal zajeta, jesli A chce zaplacic to tylko do rak organu egzek. Ale organ
    nie moze wystawic tytulu p-ko A i to chyba nam tutaj chodzi:) Innym sposobem
    jest umowa miedzy wierzycielem (B) i dluznikiem (A) o udzielenie zwloki w
    zaplacie zobowiazania. Ale tutaj trzeba by miec dobre uklady z B a do tego B
    musialoby zalezec zeby organ egzekucyjny nie otrzymal ceny za towar. Gdyby
    AiB sie dogadalo to wtedy A moglby uznac wierzytelnosc co do zasady i mimo
    tego organ egzekucyjny nie moglby zastosowac art 91 bo nie bylaby spelniona
    druga przeslanka (wymagalnosc wierzytelnosci)

    > mam nadzieje ze sie uda, ale niby wszystko jest jasne po Twojej
    odpowiedzi,
    > a jednak nasuwaja sie rozne watpliwosci moze jednak je rozwiejesz :)

    A kto nie ma watpliwosci? :)

    Jak sie uda to stawiasz piwo:)

    PS Czy uznasz czy nie uznasz, nie wolno Ci juz zaplacic ani grosza do rak B.
    Jesli to zrobisz narazisz sie na odpowiedzialnosc odszkodowawcza.

    Dan.