    From: Marcin Kasperski <M...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki,pl.soc.prawo
    Subject: Re: procedura w banku- polecenie przelewu
    Date: 17 Jun 2003 17:51:42 +0200
    Sender: marcink@cauchy

    "awe" <a...@w...pl> writes:

    > Chcialem sie zapytac jak to jest. Przychodzi pewien Pan do banku. Ma wobec
    > mnie zobowiazanie i wydaje polecenie przekazania okreslonej sumy pieniedzy
    > ze swojego konta na moje konto jako osoby ktora ma w stosunku do niego
    > okreslone roszczenie pieniezne.
    > Co sie dzieje w banku? Czy bank przyjmuje takie polecenie nawet jesli na
    > koncie nie ma takich pieniedzy i wydaje pokwitowanie ze przyjal to polecenie
    > do realizacji? Czy tez najpierw sprawdza czy na koncie sa takie pieniadze i
    > dopiero wtedy przyjmuje je do realizacji?

    Różnie może być. Zazwyczaj bank nie przyjmie polecenia przelewu jeśli
    nie ma środków ale nie ma na to pełnej gwarancji.

    Co więcej, niekiedy już złożone zlecenie przelewu można odwołać.

    > Czy istnieje sytuacja w ktorej wydaje on polecenie przelania pieniedzy na
    > moje konto, dostaje od banku potwierdzenie wydania takiej dyspozycji,
    > zabiera od notariusza dokument w ktorym potwierdzam odbior pieniedzy i
    > zwalniam go z roszczen a te pieniadze nie wplywaja na moje konto?

    Może się to zdarzyć.

    Insza inszość, że ów pan też ma się czego obawiać - przecież może się
    okazać że on Ci przeleje kasę a ty nie podpiszesz kwitka.

    Kiedyś żyłem w złudzeniu, że do rozwikływania takich konfliktów służą
    właśnie notariusze (wot, notariusz przyjmuje pieniądze od jednej
    strony, bierze odpowiedni podpis, wypłaca je drugiej stronie)...