  • 11. Data: 2003-01-09 18:20:09
    Temat: Re: proba gwaltu.
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Taka sama jak za gwałt. Sąd z uwagi na usiłowanie może dać mniejszą. No i
    pod warunkiem, że sprawcy nie odstąpili od tego dobrowolnie, bo wówczas za
    gwałt ich nie skarzą.

  • 12. Data: 2003-01-09 18:46:18
    Temat: Re: proba gwaltu [OT]
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Pewnie by pisał inaczej, ale problemu to nie zmienia. Co, jeśli okazało by
    się, że to jednak nie był gwałt?

  • 13. Data: 2003-01-09 19:32:00
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Piotr Wojcicki" <g...@w...net> napisał w wiadomości

    > Prawdopodobnie inaczej bys pisal jakby ktos ci zgwalcil corke.

    A co to zmienia??Jak byś Ty pisał gdyby Twój syn poszedł siedzieć za gwałt
    którego nie było?? Tylko dlatego że moja córka za dużo wypiła a potem za
    namową kolezanki zgłosiła gwałt???

    Leszek

    GG 1631219
    "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"

  • 14. Data: 2003-01-10 17:29:01
    Od: "Jarek Dyrkacz" <j...@a...net.pl>

    > A co to zmienia??Jak byś Ty pisał gdyby Twój syn poszedł siedzieć za gwałt
    > którego nie było?? Tylko dlatego że moja córka za dużo wypiła a potem za
    > namową kolezanki zgłosiła gwałt???

    Ale przeciez nie za kazdy gwalt trzeba karac kastracja?? Jak sprawa jest
    mocno "delikatna" nie trzeba ferowac takiego wyroku. Co innego jak ofiara
    jest skatowana, pobita, brutalnie zgwalcona, policja wpadla w trakcie i
    zlapala gwalcicieli na goracym uczynku itd..
    Ja tez podpisuje sie za zwiekszeniem kar dla gwalcicieli - jak dle mnie dla
    wyjatkowo brutalnych stryczek jest najodpowiedniejszy, tylko nie moge sie
    zdecydowac na co by go zakladac :-)

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 15. Data: 2003-01-10 18:44:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Tu ośmielę się z Tobą nie zgodzić. Skazanie gwałciciela za gwałt - w mojej
    opinii - nie jest takie łatwe. O ile w wypadku, gdy zgwałcona napastnika nie
    zna (napad w lesie, na drodze, czy innym publicznym miejscu) sprawa wydaje
    się generalnie oczywista, o tyle w każdym innym wypadku już tak nie jest.
    Jeśli dziewczyna znała domniemanego napastnika wcześniej, to zawsze można
    przypuszczać, że jednak nie jest to gwałt. Może przyzwoliła sama na to? Może
    swoim zachowaniem - choćby nieświadomie - spowodowała, że on odczytał to
    jako zaproszenie do seksu? Sytuacji dwuznacznych może być wiele i w takich
    wypadkach nie można generalizować.

    Oczywiście, jakimś rozwiązaniem byłoby zobowiązanie każdego mężczyzny, który
    chce iść z kobietą do łóżka do przyjęcia jej pisemnego oświadczenia w tej
    sprawie. Rozwiązanie absurdalne i nieżyciowe, a i to po przemyśleniu uznaję
    za niewystarczające, bo zawsze mogłoby się zdarzyć, że gość dziewczynie
    przystawi pistolet do głowy i każe to napisać.

    Tak więc, w wielu przypadkach nie można niestety udowodnić gwałtu, choć
    również brak jest dowodów świadczących o tym, iż kobieta napastnika pomawia.
    Po prostu nie ma żadnego sposobu obiektywnego udowodnienia przebiegu
    zdarzenia. A każdą niejasność trzeba tłumaczyć na korzyść oskarżonego. Jest
    to jednak z kardynalnych zasad prawa i nie wydaje mi się, by w tym wypadku
    mogła być łamana.

    Niestety w praktyce oznacza to, że zgłaszająca jest niejednokrotnie wiele
    razy pytana o szczegóły zdarzenia. Nie jest to przyjemne, ale jest to jedyny
    sposób na ustalenie, które fakty faktycznie pamięta, a które dołożyła. W
    takich wypadkach niestety, szczególnie młode kobiety, często nie mówią
    szczerej prawdy. Dzieje się tak z różnych powodów. Czasami chcą ukryć swą
    bezmyślność. Czasami wyolbrzymiają, by w ten sposób "ukarać" napastnika
    obciążając go dodatkowo. Nierzadko, na skutek związanych ze zdarzeniem
    przeżyć, nie są w stanie obiektywnie o nim opowiedzieć i konfabulują
    bezwiednie. A obowiązkiem prowadzącego sprawę jest obiektywne ustalenie
    faktycznego przebiegu zdarzenia.

    Może faktycznie jest tu trochę winy ze strony Policji. Idealnie by było, by
    zawiadomienie o gwałcie czy innym podobnym czynie przyjmowała odpowiednio
    przeszkolona osoba. Najlepiej psycholog. Niestety w praktyce psychologów w
    Policji jak na lekarstwo, bo za te pieniądze żaden do pracy nie przyjdzie.
    Pokrzywdzona często zawiadomienie składa osobie przypadkowej, która akurat
    ma tego dnia dyżur i często - gęsto w ogóle nie ma pojęcia o tym, jak to
    przyjąć. Skutek jest taki, że później trzeba jeszcze dosłuchiwać
    pokrzywdzoną. Również prawo do obrony ma domniemany napastnik i przedstawia
    swoją wersję. I znów tę wersje trzeba weryfikować zadając nowe pytania
    pokrzywdzonej. Na to nie ma niestety sposobu. Tak musi być, choć oczywiście
    jest to bardzo uciążliwe dla kobiety, która wielokrotnie musi opowiadać te
    same przeżycia, które raczej nie należą do zdarzeń, jakie chcielibyśmy
    zachować na długo w swej pamięci.

  • 16. Data: 2003-01-10 22:21:01
    Od: andrzej <a...@w...pl>

    W artykule <avn8fc$65q$2@news.tpi.pl> Robert Tomasik napisał(a):
    > [...]. Skazanie gwałciciela za gwałt - w mojej
    > opinii - nie jest takie łatwe.
    ale "w sledztwie" sobie posiedzi
    >[...]
    > A każdą niejasność trzeba tłumaczyć na korzyść oskarżonego.
    szkoda, ze to teoria...
    >Jest
    > to jednak z kardynalnych zasad prawa i nie wydaje mi się, by w tym wypadku
    > mogła być łamana.
    (aha, pewnie...)
    nie wiem kim jestes. Policjantem, prawnikiem...? (chyba nie, bo wydajesz
    sie pisac szczerze)
    > [...]. A obowiązkiem prowadzącego sprawę jest obiektywne ustalenie
    > faktycznego przebiegu zdarzenia.
    (autentyczne)
    Pan Z. podwiozl swoim samochodem dwie Panie (pracownice agencji
    towarzyskiej ale przed/po godzinach pracy:) do ich wspolnego znajomego. Panie zeznaly
    pozniej, ze
    "wspolny znajomy" zmusil je telefonicznie do przyjazdu grozbami,
    a pana Z. spotkaly pod domem. Pan Z. "posiedzial w sledztwie" ponad rok.
    >[...}
    pozdrawiam Andrzej
    ps. Mam nadzieje, ze nie musze dodawac, ze pan Z. okazal sie niewinny.
    ps2. Zeby nie bylo niedomowien. Za gwalt jestem gotowy zabic (nie w
    imieniu prawa, a na wlasne konto). Nie moge tylko czasem wytrzymac jak
    czytam o rozstrzyganiu watpliwosci na korzysc oskarzonego i podobne
    (niestety) bzdury.

  • 17. Data: 2003-01-10 23:05:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    | szkoda, ze to teoria...

    No cóż. Po to są środki odwoławcze, żeby praktykę przybliżać do teorii. Ale
    nie ma nic idealnego na tym świecie. Czy różnił by się od raju?

    | (aha, pewnie...)
    | nie wiem kim jesteś. Policjantem, prawnikiem...? (chyba nie, bo wydajesz
    | się pisać szczerze)

    A co policjantom i prawnikom zabrania się pisać szczerze? Kurcze,
    przeoczyłem pewnie jakąś ustawę.

    | (autentyczne)
    | Pan Z. podwiózł swoim samochodem dwie Panie (pracownice agencji
    | towarzyskiej ale przed/po godzinach pracy:) do ich wspólnego znajomego.
    Panie zeznały później, ze
    | "wspólny znajomy" zmusił je telefonicznie do przyjazdu groźbami,
    | a pana Z. spotkały pod domem. Pan Z. "posiedział w śledztwie" ponad rok.

    Za co posiedział? Za podwożenie? To u nas karalne? No bo jak za pomocnictwo
    do gwałtu (to tylko mój domysł) to raczej długo im zeszło z wydedukowaniem,
    że to brednia.

    | ps. Mam nadzieje, ze nie musze dodawać, ze pan Z. okazał się niewinny.

    Fajno. A co mu zarzucali, bo zapomniałeś napisać, albo ja nie wychwyciłem z
    wątku. Bez tego trudno mi się odnieść.

    | ps2. Żeby nie było niedomówień. Za gwałt jestem gotowy zabić (nie w
    | imieniu prawa, a na własne konto). Nie mogę tylko czasem wytrzymać jak
    | czytam o rozstrzyganiu wątpliwości na korzyść oskarżonego i podobne
    | (niestety) bzdury.

    Te bzdury od czasów prawa rzymskiego są fundamentem prawa. Oskarżonemu
    trzeba udowodnić winę. Nie pamiętam, kto to powiedział, ale to mądre i
    przystaje akurat do naszej dyskusji, więc przytoczę: "Lepiej by 10 winnych
    uniewinniono, niźli by jednego niewinnego skazano". Mogłem trochę
    przekręcić, ale ducha nie wypatrzyłem.
    Co do zabijania, to odradzam. Głównie z tego względu, że zabijesz śmiecia, a
    każą Ci odpowiadać za człowieka. Nie kalkuluje się moim zdaniem.
    Ale masz prawo się nie zgadzać ze mną. Ustawowego obowiązku jednomyślności
    jeszcze nie uchwalili.

  • 18. Data: 2003-01-11 00:57:23
    Od: andrzej <a...@w...pl>

    W artykule <avnkca$o8s$1@news.tpi.pl> Robert Tomasik napisał(a):
    > No cóż. Po to są środki odwoławcze, żeby praktykę przybliżać do teorii. Ale
    > nie ma nic idealnego na tym świecie. Czy różnił by się od raju?
    I. sprawa
    II. apelacja
    (ew.) III. kasacja
    teoria:
    oskarzonemu nalezy udowodnic wine, a wczesniej dac szanse obrony
    praktyka:
    jesli nie mozna "przybic" czynu zarzucanego, zmienic kwalifikacje i
    oglosic wyrok
    i "I" jest zalatwione
    II apelacja
    teoria:
    wnikliwie rozpatrzyc prawidlowosc orzeczenia pierwszej instancji
    praktyka:
    jesli wydaje sie byc (oskarzony) niewinny, ale np. siedzial w sledztwie, wyrokowac w
    zawiasach, co zamyka:
    1. Mozliwosci odwolawcze <--
    2. Kwestie odszkodowania, etc.

    > A co policjantom i prawnikom zabrania się pisać szczerze? Kurcze,
    > przeoczyłem pewnie jakąś ustawę.
    nie ale ("policjanci i prawnicy")wiedza, ze to co napisales odbiega od stanu
    faktycznego.
    > Za co posiedział? Za podwożenie? To u nas karalne? No bo jak za pomocnictwo
    > do gwałtu (to tylko mój domysł)
    domysl prawidlowy (nie twierdze, ze prokuratorzy to idioci)
    >to raczej długo im zeszło z wydedukowaniem,
    > że to brednia.
    ale zgodnie z prawem!

    > Fajno. A co mu zarzucali, bo zapomniałeś napisać, albo ja nie wychwyciłem z
    > wątku. Bez tego trudno mi się odnieść.
    no..."pomocnictwo w majtach" (przepraszam, zalozylem ze nie musze tego pisac)

> [...]
    > przystaje akurat do naszej dyskusji, więc przytoczę: "Lepiej by 10 winnych
    > uniewinniono, niźli by jednego niewinnego skazano".
    ja sie z tym zgadzam. Twierdze jednak, ze praktyka u nas jest zgola inna
    > Co do zabijania, to odradzam. Głównie z tego względu, że zabijesz śmiecia, a
    > każą Ci odpowiadać za człowieka. Nie kalkuluje się moim zdaniem.
    :). To zeby jeszcze zagmatwac dodam, ze jestem kategorycznym
    przeciwnikiem KS. :))
    > Ale masz prawo się nie zgadzać ze mną. Ustawowego obowiązku jednomyślności
    > jeszcze nie uchwalili.
    szczegolnie, ze:
    (autentyk)
    nocna zmiana w piekarni "robila szybciej i przy lufce", po czym "lapala"
    ~2h snu. Jeden tego nie robil, ba doniosl o praktyce "szefowi". Szef
    postanowil ukarac (finansowo) pracownikow. "Pokrzywdzeni" wpadli na
    pomysl, ze "kapus" powinien im wyrownac straty. Ten jednak poszedl na
    policje. "Wymuszenie rozbojnicze", areszty.(Na razie nic szczegolnego,
    czy areszt byl potrzebny czy nie, zostawmy w spokoju)
    Ogladam telewizje i widze/slysze, jak poslowie PiS mowia:
    Albo nam malym partia dacie wieksze dotacje, albo damy sie skorumpowac i
    bedziemy (was) okradac. ("moglem cos przekrecic, ale sens zostal":)
    i co? I nic.
    Pan Kaczynski (profesor) mowi: "zamykac z pomowienia", no chyba, ze to
    Jego pomawiaja (Pinejro), to wtedy sa "Lajdackie pomowienia"
    (Rywina, Oleksego, ... zostawmy::))
    Jeszcze tylko jedno. Niezawisle sady sa niezwykle zgodne (czasami) w orzekaniu. Jest
    nagonka ("szalejacy Kaczynski"), areszty zapelnily sie od "alimenciarzy", jakos na
    poczatku zeszlego roku opustoszaly, przy czym sady zaczely orzekac kary w
    zawieszeniu alimentacyjnym recedensom(!).
    To tyle mojego nt. "Lepiej by 10 winnych...", a zycie
    pozdrawiam Andrzej

  • 19. Data: 2003-01-11 10:41:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    | nie ale ("policjanci i prawnicy")wiedza, ze to co napisales odbiega od
    stanu faktycznego.

    Ale wcale nie musi. Tylko, że u nas niestety większa część społeczeństwa
    uważa, że sąd jest nieomylny i nie korygowalny. Jak sędzia powie, że lepiej
    będzie, jak się pan przyzna, to gość się przyznaje, choćby tego nie zrobił.

    | domysl prawidlowy (nie twierdze, ze prokuratorzy to idioci)
    | ale zgodnie z prawem!

    Jakim? Bo do pomocnictwa, to trzeba udowodnić, że conajmniej o tym
    planowanym gwałcie wiedział. A i to w opisanych przez Ciebie okolicznościach
    jest mocno naciągane. Jeśli tylko nie udowodni mu się, że działał świadomie,
    to o pomocnictwie mówic nie można.

    | no..."pomocnictwo w majtach" (przepraszam, zalozylem ze nie musze tego
    pisac)

    Skoro okazał się niewinny, to jednak wbrew temu, co piszesz zadziałało
    prawidłowo. No to teraz gość może domagac się odszkodowania. Za rok, to
    będzie całkiem spora suma.

    | ja sie z tym zgadzam. Twierdze jednak, ze praktyka u nas jest zgola inna
    | :). To zeby jeszcze zagmatwac dodam, ze jestem kategorycznym
    | przeciwnikiem KS. :))

    Mało zagmatwałeś. Ja z kolei uważam, że kara śmierci powinna być. A jeśli
    już nie, to dla zgodności z prawem boskim gośc powinien dostać zastrzeyk i
    zostać odkorowany. Jak będzie sobie dychał w charakterze roślinki, to mi nie
    przeszkadza.

> [...]
    | policje. "Wymuszenie rozbojnicze", areszty.(Na razie nic szczegolnego,
    | czy areszt byl potrzebny czy nie, zostawmy w spokoju)

    A Twoim zdaniem, to mieli do tego prawo?

> [...]
    | Pan Kaczynski (profesor) mowi: "zamykac z pomowienia", no chyba, ze to
    | Jego pomawiaja (Pinejro), to wtedy sa "Lajdackie pomowienia"

    Polityka nigdy w mojej opinii nie opierała się na prawdzie czy prawie. Tu
    nie mają zastosowania żadne racjonalne reguły. Z tego powodu raczej nie
    oglądam dziennika, a jeśli już, to część polityczna mnie nie interesuje. Tam
    na pewno prawdy nie powiedzą.

> [...]
    "alimenciarzy", jakos na poczatku zeszlego roku opustoszaly, przy czym sady
    zaczely orzekac kary w zawieszeniu alimentacyjnym recedensom(!).

    A to przykład na: "ze skrajności w skrajność". jeszcze jeden powód na to, że
    jednak władza sądownicza nie powinna być związana z polityczną w żaden
    sposób. Tak jak bzdurą jest cywilna kontrola nad wojskiem, policją i
    specsłużbami. Ten co kieruje z reguły nie ma na ich temat zielonego pojęcia.
    Oni mu nie wierzą, więc mu nic nie powiedzą. Więc on nabiera podejrzeń, że
    coś ukrywają i zaczyna podejmować samodzielnie decyzje. Moim zdaniem to tak,
    jakby w samolocie jeden wolant sterowy umieścić w kabinie pasażerów na
    wypadek, gdyby pasażerowie utracili zaufanie do pilotów.

    Serdecznie pozdrawiam: Robert

  • 20. Data: 2003-01-11 20:22:52
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik napisa_(a):

    > Te bzdury od czasów prawa rzymskiego są fundamentem prawa. Oskarżonemu
    > trzeba udowodnić winę.

    Nie przesadziłeś z tym prawem rzymskim?

    KG