eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoprawo tytułu do lokalu i ustalenie głównego najemcy mieszkania komunalnego › Re: prawo tytułu do lokalu i ustalenie głównego najemcy mieszkania komunalnego
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 1 Nov 2012 00:04:22 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: prawo tytułu do lokalu i ustalenie głównego najemcy mieszkania
    komunalnego

    On Wed, 31 Oct 2012, valdoozz wrote:

    > Witam,
    >
    > Chcę wykupić mieszkanie komunalne na własność
    [...]
    > W roku 1979 zacząłem zamieszkiwać tylko wraz z żoną (później urodziła się nam
    > 2 dzieci i mieszkamy razem do dnia dzisiejszego). Siostry wyprowadziły się do
    > swoich mieszkań i formalnie (na piśmie) zostały wymeldowane, jedna w 1984r.
    > a druga w 1993r., jak i również rodzice.
    > Na wniosek jednej z moich sióstr, która już nie żyje, za zgodą rodziców
    > w Urzędzie Miejskim - Wydziale Spraw Lokalowych, rozpatrzono pozytywnie
    > decyzję na mocy której lokal po rodzicach przydzielony został mnie
    > i każdemu z rodzeństwa.

    Swoją drogą, ciekawe.
    O ile dobrze kojarzę, przepis że lokal komunalny nie przysługuje komuś
    kto ma inne mieszkanie istniał od głębokiego PRLu co najmniej (w sumie
    nic dziwnego, mógł istnieć i przed wojną).
    Fałszywe zeznania ze względu na metraż?
    :>
    (przepraszam za podejrzenie, ale takie cóś się samo nasuwa - limity
    "przysługiwania" były dość niskie, skoro mieszkała tam wieloosobowa
    rodzina to pewnie mieszkanie nie było w modelu "kawalerka z przedpokojem",
    więc złożenie informacji o większej liczbie najemców mogło być
    wykorzystane do tego celu właśnie).

    > Jeśli dobrze rozumiem, od tej pory staliśmy się wszyscy głównymi
    > najemcami lokalu.

    Odnotowujemy.

    > W roku 1995 podpisałem z MZBMem umowę najmu lokalu.

    Chwila.
    A siostra?
    Co jest na tej umowie "w sprawie siostry"?
    (z tego wnioski są głębiej na dole, za sprawą czynszu)

    > Jeżeli się okaże, a najprawdopodobniej tak, że pomimo tego że moja siostra
    > nie mieszka w tym mieszkaniu oraz została wymeldowana w roku 1984, będę
    > musiał wynegocjować od niej podpisanie odstąpienie od umowy najmu, tak abym
    > to tylko ja stał się jedynym głównym najemcą i mógł sfinalizować jego
    > wykupienie.

    Uwaga, głośno myślę ;)
    (z wnioskiem o krytykę jeśli gdzieś jest dziura).
    Wypada się zgodzić z tezą, że najem nie wygasa tylko z okazji nie
    wykorzystywania. Znaczy najemca ma pełne prawo nająć co mu się tam
    żywnie podoba niejako "na zapas" i nie wykorzystywać.
    Umowa trwa i już. A dopóki płaci, druga strona się nie awanturuje.
    Nawet jeśli istnieją jakieś ograniczenia dla "komunalnych", to
    implikują co najwyżej prawo do wypowiedzenia tej umowy.
    Dobrze gadam?
    To teraz raz jeszcze.

    DOPÓKI PŁACI.

    Po polsku - zakładając, że siostra wnosi roszczenia z tytułu umowy,
    zakładając że JEST stroną umowy najmu, to oznacza ni mniej ni więcej
    (na mój gust) że skoro ona "egzekwuje" prawa z tej umowy (na wyżej
    wspomnianej zasadzie "najmu na zapas"), to powinna opłacić czynsz
    w wysokości proporcjonalnej do jej "udziału".
    Tu uwaga - czynsz. Bo opłaty eksploatacyjne liczone "od użycia"
    lub "od osoby zamieszkującej" to IMO (w tym kontekście) zupełnie
    inna sprawa, która jej nie dotyczy.
    Ale opłaty, które musiałaby ponosić jakby "trzymała" najęte
    mieszkanie mimo że w nim nie mieszkała, już tak jak czynsz.
    Znaczy (IMVHO) - powinna płacić swój udział.
    Oczywiście może go obniżyć (skoro z Tobą mieszkała Twoja
    rodzina, a wg KC za czynsz odpowiadają osoby współzamieszkujące,
    teza żeby liczyć per "osoby mające tytuł prawny" wydaje się
    być uzasadniona).
    Ale nadal parę złotych co miesiąc się nazbiera ;)

    No to pytanie do grupowiczów: coś przeoczyłem?
    Jeśli nie, to pytanie drugie - jaki mamy w tym przypadku termin
    przedawnienia? Trzeba posumować (z odsetkami) ile to czynszu
    wisi współnajemcy :|

    > Czy dobrze rozumuje, że skoro jest ona obok mnie głównym najemcą (prawo
    > scedowane po rodzicach), przed moją żoną i dziećmi, to teoretycznie może
    > również ubiegać się o wykup?

    Zdaje się, że zasady wykupu ustala rada gminy, a nie ustawa.
    Czyli ni mniej ni więcej i trzeba znaleźć, czy prawo wykupu przysługuje:
    - najemcom
    - mieszkańcom
    - jeszcze inaczej

    Ty musisz znaleźć, w uchwale obowiązującej w Twojej gminie.

    > Problem polega na tym, iż jak znam charakter mojej siostry, może mi robić
    > jakieś "schody". Głównie chodzi o pieniądze (jak to w życiu) Co jeśli mnie
    > zaszantażuje, że podpisze ale pod warunkiem jak ją "spłacę" etc.

    Mi j.w. wychodzi, że to ona powinna "spłacić" swój udział w najmie :D

    > Ma swoje własne mieszkanie

    I tu mnie intryguje, jakim prawem jest najemcą mieszkania komunalnego.

    > Kontaktowałem się z radcą prawnym

    Czyim radcą prawnym?

    > w tej sprawie i według niego, fakt iż
    > jestem najemcą który "czynnie" zamieszkuje w tym lokalu daje mnie to pewną
    > przewagę w kwestii wykupu. Innymi słowy czy fakt, że posiadam podpisaną
    > z MZBMem umowę najmu lokalu z roku 1995, a mojej siostra dysponuje jedynie
    > decyzją z roku 1979 o przydzieleniu lokalu (na tyle na ile wiem nie ma
    > piśmiennej umowy najmu

    A tu to nie mam pojęcia.
    Rozgrzebywanie "przeszłego" prawa mieszkaniowego nigdy mi do szczęscia
    potrzebne nie było (nie jestem prawnikiem, zwykły członek "małej
    wspólnoty") i trzeba by znaleźć wprost akt prawny, albo kogoś kto wie
    w którym akcie prawnym będzie regulacja co się z takimi przypadkami
    działo.
    Bo może być tak, że np. brak "konwersji" umowy w określonym czasie
    skutkował wygaśnięciem decyzji o przydziale. Ta wersja by Cię urządzała,
    ale wcale nie wiadomo czy tak było.

    > Co mówi kodeks cywilny w tej sprawie?

    Nie ma tak dobrze.
    KC składa się ledwie z tysiąca i kilkudziesięciu artykułów, nie obejmuje
    całego prawa cywilnego.
    W szczególności najem mieszkalny regulowany jest oddzielną ustawą,
    a tylko sprawy w niej nie ujęte podlegają pod zasady ogólne z KC.
    Podstawowy problem leży w tym, że opisane zdarzenia regulowane były
    przepisami które dziś już nie obowiązują.
    O ile *względnia* łatwo ustalić jak prawo wygląda dziś, to znaleźć
    czy przykładowe wygaśnięcie miało miejsce jest już istotnie trudniej.
    Trudno nawet o wersje elektroniczne przepisów (chyba, że w komercyjnym
    oprogramowaniu).
    Ale jak znajdziesz kogoś, kto wyłożył kilka kafli za program
    z bazą danych PRLowskich dokumentów, do tego powiązanych relacjami,
    to raczej za darmo Cię nie obsłuży :]

    ALE...
    Na mój gust, jakby decyzja o kwaterunku nie wygasała automatycznie
    z mocy prawa wraz z podpisaniem nowej umowy najmu, to oznaczałoby
    gruby błąd urzędu - bo przecież masz "samodzielną" umowę, prawda?
    Stąd nasunął mi się wniosek, że coś takiego mogło mieć miejsce.

    Dopiero na drugi rzut trzymałbym wersję o niezapłaconym czynszu ;)

    pzdr, Gotfryd