    From: Wojtek Szweicer <w...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo autorskie a wyszukiwarki
    Date: Mon, 03 Nov 2003 17:41:42 GMT

    Dnia 2003-11-03 13:44 Marcin Tałajczyk napisał(a):

    > Naszła mnie dzisiaj taka myśl, a właściwie pytanie : Wg jakich zasad
    > prawnych działają wyszukiwarki? Np. taki Google skanuje sobie cały
    > internet i KOPIUJE wszystko co mu wpadnie w rękę (często można
    > zobaczyć link Kopia strony). Czy to jest legalne ?
    >
    > Załóżmy że na stronie napiszę "Nie wyrażam zgody na kopiowanie treści
    > i umieszczanie jej poza moim serwisem" albo po prostu "Nie wyrażam
    > zgody na dodanie mojej strony do wyszukiwarki" :) - i co wtedy ?
    > Przecież głupie automaty nie zrozumieją tego że to co robią jest
    > nielegalne...

> [...]

    Wydaje mi się, że publikując stronę zgadzasz się na przestrzeganie
    pewnych reguł, np. na to, że nie umieszczasz tam wirusów, że nie
    umieszczasz pornografii w sposób umożliwiający do niej dostęp
    nieletnich, no i że każdy użytkownik [1] czy wyszukiwarka może zrobić
    jej kopię. Są pewne reguły (wspomniany robots.txt, blokowanie hasłem),
    który uniemożliwia zrobienie kopii strony, inaczej pewnie Twoja zgoda
    jest domniemana.

    Google czy archive.org wyraźnie zaznaczają, że jest to kopia strony, że
    to nie oni są autorami. Myślę, że jeśli każdy może zrobić tę kopię na
    swój dysk i udostępnić innym (oczywiście, w nie zmienionej treści), to
    chyba i wyszukiwarka może? Co innego, gdyby serwis był płatny, ale do
    takiego czegoś wyszukiwarki nie mają dostępu.
    - Szwejk

    [1] Użytkownik po połączeniu się z Twoją stroną ma tę stronę już na
    swoim dysku

    --
    www.republika.pl/portfoljo (o mnie)
    www.wielkawojna.prv.pl (1914-18)

    Ceterum censeo Carthaginem esse delendam! (Cato)