    From: "Sebastian Szymanowski" <s...@m...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo a negatyw ???
    Date: Fri, 18 Oct 2002 16:05:53 +0200

    > Nie. Cała sztuka zrobienia dobrego zdjecia to w 95% dobrze zrobiony
    > negatyw.
    > Koszt wykonania odbitki to grosze. Koszt zrobienia zdjęcia to przede
    > wszystkim dobre usatwienie, odpowiednie światło, dobrej klasy sprzęt,
    > talent oraz długoletnie doświadczenie.
    > Niewiele wysiłku już potrzeba, aby z dobrego negatywu zrobić dobre
    > zdjęcie.

    skoro ma taki talent to OK, ale to fotograf mówi mi ile kosztuje to dzieło
    czyl w tym przypadku 80 zł za 1 ujęcie i 3 odbitki, kupa szmalu zważywszy że
    tego typu odbitka kosztuje 1,5 zł
    czyli za swoją pracę twórczą (talent) bierze 80-3x1,5= 75,5 zł a przecież
    ja nie muszę już chcieć robić sobie więcej odbitek bo mi 3 wystarczą na całe
    życie. A skoro już negatyw istnieje i najgorszą pracę już wykoanł to
    dlaczego z tego negatywu każda następna fotka ma kosztować 15 zł ???
    A spotkałem się już że biuorą nawet 53 zł ! ZA CO ? za to że czegoś nie
    dopowiedział i jest teraz panem sytuacji ? ma w końcu MÓJ negatyw.

    > Dlatego, tak jak przy prawie autorskim słuszne płaci się za ilość
    > licencji a nie jednoarazowo za program, który mozna sobie później
    > dowolnie kopiowac - tak tutaj płacisz za np. 4 kopie (odbitki) utworu.
    > Mówiąc inaczej autor nie przenosi autorskich praw majątkowych do
    > negatywu na klienta. Nota bene, taka umowa musiałaby być zawarta na
    > piśmie pod rygorem niewazności.

    tak to sobie może sprzadawać fotki na których są buraki cukrowe a nie moja
    osoba.
    pod warunkiem że ktoś będzie chętny kupić takie odbitki.

    > tego

    TAK JEST !! i niech sobie to wezmą do serca wszyscy rzemieślnicy.

    > Powiem przewrotnie (choć to NTG), że fotograf, który nie mysli o
    > zostawieniu sobie negatywu sam nie wierzy w jakość swojej pracy.

    praca, sorki jak sam coś sobie wymyśli to OK, ale jeśli "chałturzy", bo
    chyba tak mogę nazwać fotografowanie ludzi na ich własne rządanie, to niech
    odda co moje.

    pzdr
    seba