    From: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo a negatyw ???
    Date: Thu, 17 Oct 2002 16:20:10 +0200

    Użytkownik "Sebastian Szymanowski" <s...@m...pl> napisał w
    wiadomości news:aom4o2$6mf$1@news2.tpi.pl...
    > witam grupowiczów
    >
    > czy nie dawanie, przez zakład fotograficzny, klientowi negatywu jest
    > oczywiste ?
    >
    > na pytanie dlaczego, odp. nie dajemy klientom naszych prac.
    To ciekawe. Czy kiedy idziesz zrobic sobie zdjecie do dowodu, to tez nie
    dadza Ci negatywu? Troche trudno mi w to uwierzyc. Jestem przyzwyczajona, ze
    zawsze otrzymywalam negatyw. Wydaje mi sie ze norma jest wydanie wszystkich
    materialow dotyczacych zlecenia. Jedyne, z czym sie czasem spotykam, to
    sytuacja, kiedy nie otrzymujesz negatywu, którego nie zaakceptowałeś. Robią
    Ci kilka ujęć, Ty akceptujesz jedno albo 2, dostajesz z nich odbitki
    +negatywy, a z reszty juz nie.
    Szczegolnie, ze gdybys wiedzial, ze nie otrzymasz negatywu, to nie zawarlbys
    z nimi umowy, w ogole nie skorzystalbys z ich uslug.
    Ale tu moze w gre wchodzic co innego. Zdarza sie, ze jesli zglasza sie
    klient, ktory ma szczegolna okazje, np. slub, to uslugodawcy staraja sie na
    tym zerowac, bo wiedza, ze tu klientowi szczegolnie zalezy.
    Zreszta, zaplaciles im za calosc pracy. Ciekawe czemu nie uznali, ze
    zaplaciles tylko za wykonanie zdjecia (to przeciez sporo pracy) i w ogole
    cokolwiek Ci oddali. Materialy zostaly wykonane na Twoje zlecenie, Ty za nie
    placisz.
    Kiedy informatyk na zlecenie firmy wykonuje program, to tez nie dostarcza
    jej wersji demo.
    Jedyne, czego Ci nie wolno zrobic, to twierdzic, ze zdjecia wykonal ktos
    inny, poniewaz tego akurat dotyczy prawo autorskie.
    W tej sytuacji:
    -skoro sie zaparli, to wskanowanie moze byc jednak lepszym pomyslem niz
    wytaczanie im sprawy przed sadem,
    -podaj ludziom info, co to za zaklad, zeby sie nastepna osoba nie naciela,
    -mozesz sie skontaktowac z Federacja Konsumentow i zapytac, co by Ci
    poradzili. Nie zapominaj, ze Ty jako konsument zawarles umowe z
    przedsiebiorstwem. Przypomina mi sie tu art. 385 kodeksu cywilnego, zgodnie
    z ktorym umowa zawarta z konsumentem nie moze przewidywac postanowien, z
    ktorymi konsument nie mial mozliwosci zapoznac sie przed zawarciem umowy
    (umowa oczywiscie nie musi byc pisemna, jak kupujesz jajka w sklepie, to tez
    zawierasz umowe kupna-sprzedazy).
    Pozdrawiam,
    MArta