    From: "M" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: pracodawca obiecal
    Date: 11 Jun 2004 00:47:03 +0200

    > Słyszałem. Tylko zastanawiam się jak gość udowodni, że w ogóle tam pracował
    > w toku postępowania cywilnego. No i za to postępowanie trzeba zapłacić. Choć
    > w teorii może to i wygląda szybciej, to podejrzewam, że w praktyce szycie
    > odzyska te pieniążki drogą karną.

    Tylko zeby prowadzic post. karne musi byc po temu podstawa - a tu owszem,
    zostaly zlamane przepisy, ale przepisy prawa cywilnego (a dokladniej prawa
    zobowiazan - kwestia niewykonania zobowiazania). A takowego dochodzic mozna
    tylko w post. cywilnym (z wyjatkiem kwestii procesu adhezyjnego, co jednak nie
    ma w tej sytuacji zadnego znaczenia).

    Co do kwestii placenia za post. cywilne:
    Jezeli powodztwo oprzec na przepisach kp - i wnosic o ustalenie np. istnienia
    stosunku pracy to - polecam lekture kpc, a w szczegolnosci art. 463 -
    "pracownik dochodzacy roszczen z zakresu prawa pracy [...] nie ma obowiazku
    uiszczania oplat sadowych".

    Jezeli powodztwo zostanie oparte na twierdzeniu o zawarciu per facta
    concludendia innej niz umowa o prace umowy (np. umowy zlecenia) - sa
    mozliwosci ubiegania sie o zwolnienie z kosztow a poza tym - w razie
    uwzglednienia powodztwa - sad zasadza na rzecz powoda zwrot kosztow przez
    pozwanego.

    Kolejna kwestia - kwestia dowodowa - w post. cywilnym tez prowadzi sie post.
    dowodowe, co prawda w duzej mierze na zasadzie wnioskowej, tj. z inicjatywy
    stron, ale takze z urzedu. Ta ostatnia opcja znajduje szerokie zastosowanie w
    sprawach pracowniczych wlasnie, gdzie zreszta nawet wszczecie post. moze
    nastapic.

    Ale jeszcze raz - podstawowym argumentem przemawiajacym za dochodzeniem
    czegokolwiek od tego pracowdawcy w post. cywilnym jest to, ze postepowanie
    tego pracodawcy wyczerpuje przede wszystkim i w sposob niezaprzeczalny
    znamiona niewykonania zobowiazania. Natomiast ewentualne doszukiwanie sie w
    tym np. oszustwa jest wysoce dyskusyjne i podwazalne. Podzielam tu opinie
    jednej z osob, ktora sie wypowiadala wczesniej na ten temat, ze
    najprawdopodobniej post. karne w tej sprawie zostaloby w ekspresowym ytempie
    umorzone.