  • 1. Data: 2009-09-17 07:05:37
    Temat: policjant po sluzbie a odpowiedzialnosc SP
    Od: "T" <t...@p...onet.pl>

    Policjant po sluzbie. Idac ulica jest swiadkiem przestepstwa. Puszcza sie w
    pogon i scigajac zbira powoduje szkode (nie wazne - w mieniu, na osobie). Kto
    odpowiada? Bo jak na sluzbie to Skarb Panstwa. A po sluzbie? Czy po godzinach
    sluzby policjant nadal moze podjac dzialania w ramach wykonywania wladzy
    publicznej ze wszelkimi tego konsekwencjami? Czy w sytuacji opisanej wyzej
    lepiej by bylo zeby przeszedl na druga strone ulicy i udawal ze nic nie widzi?

  • 2. Data: 2009-09-17 09:38:51
    Temat: Re: policjant po sluzbie a odpowiedzialnosc SP
    Od: "Imiennika" <i...@v...pl>

    > Policjant po sluzbie. Idac ulica jest swiadkiem przestepstwa. Puszcza sie w
    > pogon i scigajac zbira powoduje szkode (nie wazne - w mieniu, na osobie). Kto
    > odpowiada? Bo jak na sluzbie to Skarb Panstwa. A po sluzbie?

    Kolega policjant po służbie zawsze działa jak zwykły obywatel, nigdy nie
    pokazuje legitymacji, chociaż ją nosi.

  • 3. Data: 2009-09-17 10:26:22
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    T pisze:
> [...]
    > odpowiada? Bo jak na sluzbie to Skarb Panstwa. A po sluzbie? Czy po godzinach

    Formalnie to policjant zawsze jest na służbie.

> [...]
    > lepiej by bylo zeby przeszedl na druga strone ulicy i udawal ze nic nie widzi?

    Lepiej, gdyby napił się wcześniej pół litra piwa i już nie mógłby
    interweniować jako policjant ;)

  • 4. Data: 2009-09-17 11:50:51
    Od: pwz <d...@d...pl>

    T pisze:
> [...]
    > lepiej by bylo zeby przeszedl na druga strone ulicy i udawal ze nic nie widzi?

    WYDAJE MI SIĘ, że nie ma przepisów, które by to jasno i jednoznacznie
    regulowały. PRZYPUSZCZAM, że wszystko by zależało od konkretnej sytuacji
    i ostatecznie - od wyroku sądu...
    pwz

  • 5. Data: 2009-09-17 15:50:08
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "T" <t...@p...onet.pl> wrote
    > Czy po godzinach
    > sluzby policjant nadal moze podjac dzialania w ramach wykonywania wladzy
    > publicznej ze wszelkimi tego konsekwencjami?

    Może podjąć, nawet w pewnym względzie powinien. Ma uprawnienia policjanta.
    Złożył ślubowanie i jeśli tylko wykonuje zadania i cele przewidziane w
    Ustawie o Policji podlega pod tę ustawę.
    Analogicznie: jeśli dostanie "w twarz" po godzinach, ale za to, że jest
    policjantem (np. zemsta, albo interwencja własna) to jest to napaść na
    funkcjonariusza publicznego; jeśli natomiast napastnik tak prywatnie mu
    przyłoży i nie wie, że to policjant, to odpowiada za napaść na cywila.
    Dlatego policjant jeśli już odważy się interweniować po służbie, pierwsze co
    robi to pokazuje legitymacje lub wydaje okrzyk, wtedy przysługują mu prawa i
    ochrona funkcjonariuszy publicznych.

  • 6. Data: 2009-09-17 15:59:34
    Od: Flo <f...@N...gazeta.pl>

    Piotr [trzykoty] pisze:

> [...]
    > robi to pokazuje legitymacje lub wydaje okrzyk, wtedy przysługują mu prawa i

    Nareszcie ktoś wie co pisze.
    Jest właśnie tak jak napisałeś. Decydującym elementem jest
    identyfikacja. Przedstawienie się jako policjant powoduje, że jako
    funkcjonariusz publiczny od tego momentu podlega ochronie prawnej ze
    wszystkimi tego konsekwencjami (również odpowiedzialność skarbu państwa)

    --
    Florian Marzejewski
    http://bezpieczenstwo-osobiste.com

  • 7. Data: 2009-09-17 20:33:58
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > funkcjonariusz publiczny od tego momentu podlega ochronie prawnej ze
    > wszystkimi tego konsekwencjami (również odpowiedzialność skarbu państwa)

    W wypadku gdy jest 1 na 1(policjant po cywilnemu kontra cywil), jak
    udowodnić, że się przedstawił/wylegitymował lub nie?

  • 8. Data: 2009-09-17 20:40:48
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "nadir" <n...@h...org> wrote
    > W wypadku gdy jest 1 na 1(policjant po cywilnemu kontra cywil), jak
    > udowodnić, że się przedstawił/wylegitymował lub nie?

    A jak jest 1 na 1. ktoś dał komuś "w mordę", jak udowodnić kto zaczął...? A
    jak jest 1 na 1 i ktoś kogoś zabił... Takich problemów jest wiele, prawo nie
    jest doskonałe, bo człowiek i sytuacje nie są doskonałe.

    Są trzy możliwości:
    - w rzeczywiśtosci są inne dowody (ktoś jednak widział, d.rzeczowe, nagranie
    etc)
    - ktoś się poplącze w zeznaniach i wyjdzie prawda
    - nic nie da się ustalić: albo sąd uwierzy jednej ze stron albo sprawę
    "zamknie" bez rozstrzygania, np. karną umorzy itp.

  • 9. Data: 2009-09-17 22:14:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "T" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Nie podam sygnatury akt, ale nie dawno Sąd Najwyższy (bodaj
    Administracyjny) zajął w tej sprawie mniej więcej następujące stanowisko.
    Policjant nieumundurowany po służbie działa jako policjant od momentu gdy
    okaże legitymacje służbową lub chociażby oświadczy ustnie, że jest
    policjantem. Póki tego nie uczyni działa w ramach ogólnie obowiązujących
    każdego obywatela przepisów. Stąd też co do zasady w opisanym wypadku miał
    społeczny obowiązek interweniowania. Jeśli nie okazał legitymacji i
    przykładowo nie krzyknął "Policja!", to nie ciążą na nim obowiązki
    policjanta ani nie przysługują związane z tym prawa.

    Co do spowodowania strat w trakcie pościgu, to wydajemy się, że ciężko
    będzie zająć stanowisko bez znajomości szczegółów sprawy. Przede wszystkim
    oceny wymaga przyczyna spowodowania szkody. Co innego, gdy przypadkowo
    kogoś potrąci i wywróci, a co innego, jak zacznie strzelać i porozbija
    szyby, albo zgoła kogoś zrani.

  • 10. Data: 2009-09-17 22:25:52
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Piotr [trzykoty] pisze:

    > - ktoś się poplącze w zeznaniach i wyjdzie prawda

    Hehehe. Właściwie zmotywowany/nastawiony sąd uzna niespójności w
    zeznaniach za "nieistotne detale", nawet gdyby wychodziły z zeznań
    kompletne brednie (typu jedna osoba w dwóch miejscach na raz).