    From: "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: poczta polska - a prawo
    Date: Thu, 21 Aug 2003 15:23:14 +0000 (UTC)

    Yennifer <y...@a...nospam.pl> napisał(a):

    > Wczoraj na poczcie - pani z "okienka" odmowila mi nadania listu poleconego,
    > bez wpisanego kodu pocztowego.

    Pracownik prawidłowo odmówił przyjęcia tej przesyłki.
    "W wypadku usług świadczonych przez Pocztę Polską obowiązuje podanie w
    informacji identyfikującej adresata i nadawcę pocztowego numeru adresowego" -
    tak brzmi par. 6. ust. 4 Rozporządzenia ministra łączności z dn. 15 marca
    1996 r. w sprawie warunków korzystania z usług pocztowych o charakterze
    powszechnym (Dz. U. nr 40 z 1996 r., poz. 173).

    > Nadmieniam, iz dzialo sie to w UP w Gdansku i adresat ma siedzibe rowniez w
    > Gdansku.

    To nie ma nic do rzeczy. W Gdańsku każda ulica ma przydzielony pocztowy numer
    adresowy. Dodatkowo pewni adresaci mogą mieć osobne kody pocztowe. Pracownik
    nie musi uczyć się na pamięć kodów pocztowych by poprawiać to, czego nie
    dopełnili nadawcy. Przepisy jasno mówią co jest obowiązkiem nadawcy, a co
    obowiązkiem Poczty.

    > A zeby bylo smieszniej - adresatem byl Urzad Skarbowy - mieszczacy
    > sie w odleglosci ok 0,5 - 1 km od poczty:-))))

    To tym bardziej nie ma nic do rzeczy. Pracownik nie musi wiedzieć gdzie
    siedzibę ma adresat, czy jest to blisko czy daleko. Pracownik ma obowiązek
    przyjąć przesyłkę spełniającą wymagania określone przepisami pocztowymi.
    Nadmienię, że nie wszystkie przepisy muszą być zrozumiałe - nie trzeba się
    zastanawiać czy są dobre, czy złe, należy ich przestrzegać.

    > Czy ta Pani miala prawo mi odmowic???

    Nie tylko prawo, ale obowiązek. W przypadku przyjęcia tej przesyłki,
    pracownik naraziłby się na raport i konsekwencje służbowe.

    > W regulaminie Poczty znalazlam jedynie informacje, że list "powinien" mies
    > wpisany kod pocztowy celem _szybszego_ doreczenia przesylki.
    > Nie ma ani slowa o "obowiazku"

    Widać nie przyłożyłaś się.
    § 12 ust. 1 Regulaminu świadczenia usług pocztowych o charakterze powszechnym
    stanowi, że:
    Adres nadawcy i adresata umieszczony na przesyłce pocztowej lub blankiecie
    przekazu pocztowego powinien zawierać dane, podane w następującej kolejności:
    1) imię i nazwisko lub pełną nazwę nadawcy i adresata,
    2) nazwę ulicy, numer domu i mieszkania (lokalu),
    3) miejscowość, w której znajduje się siedziba nadawcy lub adresata, jeżeli
    pocztowa placówka oddawcza mieści się w innej miejscowości,
    4) pocztowy numer adresowy (kod pocztowy) oraz nazwę miejscowości, w której
    znajduje się pocztowa placówka oddawcza.

    > Podejrzewam Pania z UP o czysta zlosliwosc - bo wlasnie uplywal termin
    > skladania PIT-5 (było ostatnie 5 minut dnia 20 sierpnia)

    Nie wiem czy Twoje podejrzenia są uzasadnione. Piszesz, że miałaś do końca
    dnia 5 minut. Sprawdzenie jednego kodu pocztowego trwa ok. 20 sekund,
    wpisanie na kopertę i potwierdzenie nadania kolejne 10 sekund. Razem wychodzi
    pół minuty. Zostaje jeszcze 4,5 minuty...
    Gdyby Pani była naprawdę złośliwa, odmówiłaby przyjęcia przesyłki nie z
    powodu kodu pocztowego. Na pewno znalazłby się jakiś inny powód.

    > Wiec jak to jest z kodem pocztowym???

    Masz obowiązek używać go podczas korzystania z usług świadczonych przez
    Pocztę Polską.