  • 1. Data: 2004-10-12 11:15:29
    Temat: pisanie uzasadnien wyrokow sadowych
    Od: "Edmund Dantes" <e...@p...onet.pl>

    Witajcie!

    Czy znacie moze jakies ksiazki lub artykuly prasowe na temat techniki pisania
    uzasadnień sądowych? Byłbym wdzięczny za wszelkie namiary.

    Googlowałem, ale niestety bez efektu.
    Pozdrawiam
    e_d

  • 2. Data: 2004-10-12 11:30:12
    Temat: Re: pisanie uzasadnien wyrokow sadowych
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia 12 Oct 2004 13:15:29 +0200, Edmund Dantes
    <e...@p...onet.pl> napisał:

    > Witajcie!
    >
    > Czy znacie moze jakies ksiazki lub artykuly prasowe na temat techniki
    > pisania
    > uzasadnień sądowych? Byłbym wdzięczny za wszelkie namiary.

    Gdyby istniał jeden powszechnie uznawany sposób... to wszyscy byliby
    szczęścliwi. A tak jeżeli chodzi o uzasadnienia karne istnieją minimum
    trzy sposoby opisywania stanu faktycznego, także trzy sposoby dokonywania
    oceny dowodów, dwie koncepcje uzasadniania wymiaru kary, a o kosztach to
    już każdy inaczej pisze. Każdy ma swój własny styl.

    --
    Falkenstein

  • 3. Data: 2004-10-12 12:21:08
    Od: "Edmund Dantes" <e...@p...onet.pl>

    Tak, zdaje sobie sprawe z tego, ze ilu sedziow tyle sposobow pisania
    uzasadnien. Ale chodzilo mi o podrecznik, gdzie te wszystkie sposoby sa
    opisane. Wiem, ze istnieje przynajmniej jeden artykul naukowy, w kotrym autor
    zajmuje sie ta tematyka. Niestety, moj patron nie potrafil mi powiedziec nic
    wiecej, oprocz tego, ze taki artykul kiedys czytal.

    Jest zapewne wiele sposobow pisania uzasadnien, ale biedny aplikant sadowy,
    ktory pisze swoje pierwsze uzasadnienie nie zna zadnego z nich. A chcialby
    napisc uzasadnienie dobrze. :)

    Pozdrawiam
    e_d

  • 4. Data: 2004-10-12 12:53:02
    Od: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>

    Użytkownik "Edmund Dantes" <e...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:2bcd.000001b7.416bcc34@newsgate.onet.pl...
> [...]
    sadowy,
    > ktory pisze swoje pierwsze uzasadnienie nie zna zadnego z nich. A chcialby

    E, przesadzasz. Bierzesz wyrok (no góra dwa) sędziego patrona albo jeszcze
    lepiej odpalasz jego pliki w komputerze i metodą kopiuj-wklej uzupełnioną
    czasami o zastąp uzasadnienie gotowe
    :)
    pzdr

  • 5. Data: 2004-10-12 13:02:13
    Od: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>

    Użytkownik "Edmund Dantes" <e...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:2bcd.0000016e.416bbcd0@newsgate.onet.pl...
> [...]
    pisania
    > uzasadnień sądowych? Byłbym wdzięczny za wszelkie namiary.

    Idź, i nie googluj więcej... ;)

    Tak mówi Lex:

    Kamiński B. artykuł PS 2003/2/54
    Uzasadnianie z urzędu wyroków sądu drugiej instancji.
    Radkiewicz T. artykuł PS 2001/7-8/50
    Uzasadnienie wyroków zaocznych w procesie cywilnym.
    Sanetra W. artykuł PS 2002/9/48
    Kilka uwag o uzasadnieniach orzeczeń Sądu Najwyższego.
    Wróblewski J. artykuł St.Pr.-Ek. 1990/44/7
    Heurystyka, logika uzasadnienia i informatyka prawnicza.
    Kordela M. artykuł RPEiS 2000/3/25
    Uzasadnienia aksjologiczne w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
    Łętowska E. artykuł PiP 1997/5/3
    Pozaprocesowe znaczenie uzasadnienia sądowego.

    ale nie wiem czy coś Ci się przyda, ten Sanetra może...
    pzdr

  • 6. Data: 2004-10-12 13:34:44
    Od: Dredd<...@...pl>

    Są jeszcze tzw. metodyki sędziego

    Karna (stara) Kempistego
    Karna (nowa ale przeciętna) autora nawet nie pamiętam :)
    Cywilna B. Bladowskiego

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 7. Data: 2004-10-12 13:56:02
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia 12 Oct 2004 14:21:08 +0200, Edmund Dantes
    <e...@p...onet.pl> napisał:

> [...]
    > sadowy,
    > ktory pisze swoje pierwsze uzasadnienie nie zna zadnego z nich. A

    Bosh... aplikant i takie pytanie? Kurs na sekretariat, uśmiechnąć się,
    poprosić o kilka wzorów i kserować, kserowac, kserować, a najlepiej
    przyssać się do komutera i skopiować co tam mają. A i tak pierwsze będzie
    do niczego :-). I nie martw się po napisaniu 20-30 nauczysz się na pamięć
    różnych uzytecznych formułek. Tu masz dwie:

    "Sąd dał wiarę zeznaniom świadka, albowiem są one wewnętrznie spójne i
    znajdują oparcie w pozostałym zgromadzonym w sprawie materiałem dowodowym
    a nadto jako funkcjonariuszowi Policji nie można mu przypisać
    jakiegokolwiek interesu w obciażaniu oskarzonego."

    "Sąd podzielił ustelenia zawarte w opinii biegłego i wnioski w niej
    zawarte uznał za własne albowiem opinia została sporządzona przez osobę
    kompetentną, specjalistę w dziedzinie której zakres obejmował zlecone
    badania, a w toku postępowania nie przedstawiono żadnych okoliczności
    które podważały by prawidłowość zastosowanej metodyki badań i ich wyniku
    lub prawidłowość dokonanego wnioskowania.

    Pisz długo, rozwlekle, wstawiaj OSNy, nawet zbędnie i pamiętaj, ze na
    egzaminie sędziowskim będa cię oceniali ludzie, którzy ostatni raz takie
    uzasadnienie pisali 20 lat temu...

    --
    Falkenstein

  • 8. Data: 2004-10-12 14:16:12
    Od: "Edmund Dantes" <e...@p...onet.pl>

    Dzieki za odpowiedzi. I te merytoryczne i te poza. Usmialem sie setnie - tak
    to jest jak ktos probuje byc zbyt ambitny. :)

    Informuje ze skserowane uzasadnienia sedziego patrona mialem od poczatku. To
    zeby nie bylo ze sroce spod ogona wypadlem.

    Uzasadnienie napisane, ciekawe cojutro powie sedzia.
    pozdrawiam
    e_d

  • 9. Data: 2004-10-12 14:25:58
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Rodrig Falkenstein wrote:
> [...]
    > będzie do niczego :-). I nie martw się po napisaniu 20-30 nauczysz się
    > na pamięć różnych uzytecznych formułek. Tu masz dwie:

    ciekawe tylko kiedy napisze te 20-30...

    > Pisz długo, rozwlekle,

    ???

    KG

  • 10. Data: 2004-10-12 14:27:00
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Edmund Dantes wrote:
    > Uzasadnienie napisane, ciekawe cojutro powie sedzia.

    są dwa wyjścia - albo piszesz od początku, albo tylko podpisze ;)

    KG