  • 1. Data: 2004-10-12 10:24:06
    Temat: Policja a kontrola osobista
    Od: h...@v...pl

    Czy policja podczas rutynowej kontroli ma prawo do przeszukania kieszeni mojej
    kurtki, wybebeszania rzeczy z portfela, czy zagladania do samochodu, schowka,
    bagaznika bez nakazu prokuratury? Zdaje mi sie ze kiedys bylo tak, iz na prosbe
    policjanta mamy obowiazek otwarcia bagaznika, ale lapki musza miec przy sobie.
    Jak to teraz wyglada? Czy maja prawo przeszukac kazdego zatrzymanego
    przechodnia czy kierowce, pod pretekstem szukania narkotykow, broni etc.?
    pozdr.
    hecht

  • 2. Data: 2004-10-12 10:37:29
    Temat: Re: Policja a kontrola osobista
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik <h...@v...pl> napisał w wiadomości
    > Czy policja podczas rutynowej kontroli ma prawo do przeszukania kieszeni
    > mojej

    poczytaj moze tu cos ciekawego znajdziesz
    http://kiosk.onet.pl/1190894,1,4,241,druk.html

  • 3. Data: 2004-10-12 10:48:10
    Od: p...@o...pl

    To tak samo jak z mieszkaniem, zawsze policjant moze podejrzewac ze
    przechowujesz podejrzanego o przestepstwo, materialy niebzpieczne bron czy
    materialy wybuchowe oraz srodki odurzające.
    W niektorych prokuraturach praktykuje sie jeszcze podpisywanie nakazu
    przeszukiania inblanco, tak ze policjant moze sobie go wypisac, kiedy
    potrzebuje.

  • 4. Data: 2004-10-12 11:29:06
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > To tak samo jak z mieszkaniem, zawsze policjant moze podejrzewac ze
    > przechowujesz podejrzanego o przestepstwo, materialy niebzpieczne bron
    czy
    > materialy wybuchowe oraz srodki odurzające.

    podejrzenia musza byc uzasadnione.

    P.

    --
    Jestes samotny? Internetowe Biuro Miłości zaprasza:
    http://tiny.pl/r48 ->oferty bez logowania, blog, milosne forum i chat z

  • 5. Data: 2004-10-12 12:01:29
    Od: "sonn" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik <h...@v...pl> napisał w wiadomości

    219 par. 1 i 220 par. 3 k.p.k.

    Sonn

  • 6. Data: 2004-10-12 13:02:25
    Od: h...@v...pl

    Hmm przejrzalem archiwum i to bylo juz walkowane nie raz, jednak czytalem wiele
    sprzecznych opinii na temat przeszukania, sprawdzenia, kontroli osobistej.
    Jedno jest pewne: podejrzanym moze byc kazdy i kazdy moze byc sprawdzony,
    przeszukany etc. A co jesli podejrzenie bylo nieuzasadnione? Czy jesli nosze
    brudne, wytarte, dziurawe ciuchy, kaptur na glowie to istnieje uzasadnione
    podejrzenie, ze moge miec przy sobie srodki odurzajace? Czy kierowca samochodu
    jest z zasady podejrzewany o posiadanie broni, co zezwala funkcjonariuszom na
    zagladanie pod siedzenia samochodu, do schowka itd? Jesli zostaje zatrzymany za
    niezapiete pasy, rozmowe przez telefon w czasie jazdy, to daje to podstawe do
    przeszukania celem zabezpieczenia przedmiotow, ktorych posiadanie jest prawnie
    zabronione? Jesli nic zabronionego nie znaleziono, to wnoszenie skargi jest imo
    bezzasadne, bo uzasadnione podejrzenie funkcjonariusza (ktory sila rzeczy musi
    byc podejrzliwy) daje mu prawo do wykonania czynnosci sluzbowych nie tylko w
    celu znalezienia czegos ale tez upewnienia sie iz zabronionych przedmiotow nie
    posiadam? Czy wolno policji zagladac do portfela, przeciez tam broni nie
    schowam? ;-)
    pozdr.

  • 7. Data: 2004-10-12 17:30:21
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > podejrzenia musza byc uzasadnione.

    Nieeee, to jakas sprzecznosc. Albo masz podejrzenia, albo pewnosc. Nie
    ma czego takiego jak uzasadnione podejrzenia, bo to jest to samo co
    sucha woda ;-)

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 8. Data: 2004-10-12 19:03:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > poczytaj moze tu cos ciekawego znajdziesz
    > http://kiosk.onet.pl/1190894,1,4,241,druk.html

    Ale ostrożnie, bo przy pobieżnym czytaniu znalazłem tam kilka błędów.
    Pierwszy, to stwierdzenie, ze przeszukanie może być dokonane jedynie na
    podstawie nakazu prokuratora albo kierownika jednostki. To oczywista bzdura.
    Nakaz może wydać jeszcze sąd, a i legitymacja służbowa wystarczy.

  • 9. Data: 2004-10-12 19:06:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <k...@n...op.pl> napisał w wiadomości

    > Nieeee, to jakas sprzecznosc. Albo masz podejrzenia, albo pewnosc. Nie
    > ma czego takiego jak uzasadnione podejrzenia, bo to jest to samo co
    > sucha woda ;-)

    Nie masz racji. Określenie "uzasadnione podejrzenie" oznacza, że jakby coś,
    to potrafisz to uzasadnić w racjonalny sposób. Przy legitymowaniu
    jakiejkolwiek osoby w środku nocy uzasadnienie nie trudno wymyślić.
    Legitymując zupełnie przypadkową osobę w południe na ruchliwej ulicy, to już
    gorzej. Ale i tu można stwierdzić, ze była podobna do osoby poszukiwanej. W
    wypadku kontroli osobistej w pierwszym przypadku można ją uzasadnić, ale w
    drugim, to już ciężko, o ile nie ma jakiś dodatkowych okoliczności.

  • 10. Data: 2004-10-12 19:12:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <h...@v...pl> napisał w wiadomości

    Prawo do takich czynności wynika z ROZPORZĄDZENIA RADY MINISTRÓW z dnia 17
    września 1990 r. w sprawie trybu legitymowania, zatrzymywania osób,
    dokonywania kontroli osobistej oraz przeglądania bagaży i sprawdzania
    ładunku przez policjantów. Opisano to w rozdziale 4. Powinno być tutaj:
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19900700409 , ale
    tekstu w chwili obecnej nie ma. Poczekaj, może tylko chwilowo, albo poszukać
    w google. Tylko zwróć uwagi na ewentualne zmiany, bo było dwa razy
    nowelizowane.