    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: pies zagryzl fretke
    Date: Wed, 28 Jan 2004 13:15:16 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@pc64.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "kazy" <k...@b...org> napisał w wiadomości
    news:bv80uv$ket$1@flis.man.torun.pl...

    Ja bym sprawę rozgraniczył na trzy wątki. Wątek pierwszy, to sprawa
    odpowiedzialności cywilnej za spowodowaną szkodę materialną. Może to
    kontrowersyjne dla Ciebie, ale w tym wypadku przepisy są analogiczne do
    uszkodzenia mienia. A zatem należy Ci się zwrot wartości straty. Nie wiem
    ile kosztuje tchurzo-fretka, ale w każdym razie na taką kwotę możesz
    spokojnie liczyć przed sądem, jeżeli nie dojdzie do ugody pomiędzy Tobą a
    właścicielem psa.

    Wątek karny. Po pierwsze właścicielka bez wątpienia nie zachowała
    należytych środków ostrożności przy trzymaniu psa. A to stanowi
    wykroczenie. Po za tym na niektóre rasy trzeba mieć pozwolenie. Tak czy
    inaczej ja bym złożył zawiadomienie na policję. Dowodem na niezachowanie
    stosownych środków ostrożności jest to, że pies zdołał się jej wyrwać i
    zaatakować Ciebie i Twoje zwierze. Co do posiadania zezwolenia, to na
    odległość nic się już napisać nie da, bo trzeba by było widzieć tego psa.

    Ostatni wątek, to wątek odszkodowawczy, czyli odszkodowanie dla Ciebie za
    stratę przyjaciela i wstrząs psychiczny związany z napaścią. W tym wypadku
    jeśli nie dojdziecie do porozumienia z właścicielem zwierzęcia, to
    pozostaje sąd. Możesz żądać dowolnej kwoty i zapłacisz od niej wpis sądowy
    (8%). Ile uzna sąd za uzasadnione, to już inna sprawa. Propozycja Marcina
    mówiąca o 5.000 zł wydaje mi się w miarę rozsądna, ale oceniać to będzie
    sąd, a nie ja.