  • 1. Data: 2006-06-28 15:59:22
    Temat: osoba samotna nieprzytomna problem
    Od: marg <m...@m...pl>

    Witam
    Mamy problem z siostrą mojej babci. Jest to osoba 90-letnia, samotna. W
    tej chwili znajduje się w szpitalu, jest przez większą część czasu
    nieprzytomna a w chwilach przytomności kompletnie niekontaktowa. Szpital
    stara się o dom opieki społecznej. My nie możemy sprawować opieki,
    ponieważ mieszkamy w Lublinie a ona w Gdańsku. Przez jakiś czas była u
    nas, ale urządziła nam piekło.... Kulą u nogi jest jej mieszkanie. Dom
    opieki zdecydował się ją przyjąć, ale żądają 1400 zł miesięcznie, a ona
    ma 1300 emerytury. Wypadałoby więc do niej dopłacać. Zaginęły wszelkie
    dokumenty dotyczące własności.Nikt nie ma pełnomocnictwa do
    reprezentowania jej (nie chciała dać, bo wszyscy to oszuści i
    złodzieje). Mieszkanie nie nadaje się, żeby wynająć, bo jest bez cieplej
    wody, łazienki i toalety, a ciocia doprowadziła je do stanu, że trzeba
    przeprowadzić generalny remont (z kuciem tynków włącznie).
    Mam nadzieję, że znajdzie się jakaś dobra dusza i poradzi co z tym
    zrobić.... Jak ewentualnie odnaleźć akt własności lub
    testament(mieszkanie zapisała w testamencie (notarialnie)na nas, ale to
    było 15 lat temu, przy wykupie na własność za nasze pieniądze, pytanie,
    czy nie zmieniła tego testamentu w międzyczasie, bo kręciła się przy
    niej masa obcych ludzi - np opiekunki z PCK). Jak wyegzekwować taki
    zaginiony testament w razie jej śmierci.
    Pomóżcie

    Marg
    --
    >**< Suma inteligencji na planecie jest stała, liczba ludności rośnie.
    Aksjomat Cole'a >**<

  • 2. Data: 2006-06-28 16:38:46
    Temat: Re: osoba samotna nieprzytomna problem
    Od: KrzysiekPP <jimi@_FALSE_.ceti.pl>

    > niej masa obcych ludzi - np opiekunki z PCK). Jak wyegzekwować taki
    > zaginiony testament w razie jej śmierci.

    Po prostu sproboj jej podsunac cos jak oprzytomnieje ... tak zrobiła
    moja ciotka i zgarnela wszystko, wiec moze i tobie sie uda :)

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 3. Data: 2006-06-28 18:58:40
    Od: "Michał Wilk" <m...@g...pl>

    > Po prostu sproboj jej podsunac cos jak oprzytomnieje ... tak zrobiła
    > moja ciotka i zgarnela wszystko, wiec moze i tobie sie uda :)

    Ale co podsunac?

    Pozdrawiam,
    Michal

  • 4. Data: 2006-06-28 19:29:09
    Od: marg <m...@m...pl>

    KrzysiekPP napisał(a):

    > Po prostu sproboj jej podsunac cos jak oprzytomnieje ... tak zrobiła
    > moja ciotka i zgarnela wszystko, wiec moze i tobie sie uda :)

    testament jest, tylko nie wiadomo gdzie... Bardziej chodzi o
    pełnomocnictwo.... a jest w takim stanie, że nic raczej nie podpisze.....

  • 5. Data: 2006-06-28 22:59:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    marg [###m...@m...pl.###] napisał:

    > testament jest, tylko nie wiadomo gdzie... Bardziej chodzi o
    > pełnomocnictwo.... a jest w takim stanie, że nic raczej nie
    podpisze.....

    Skoro jest w takim stanie, że nie podpisze, to uzyskać tego w inny
    sposób nie można. Zresztą, by cokolwiek można było zrobić z
    mieszkaniem, to musiało by to być upoważnienie notarialne. Jak znam
    życie, to ciotka, nawet jakby oprzytomniała, to zgody na jego sprzedaż
    nie wyrazi.

    Co do obowiązku alimentacyjnego, to na moją znajomość prawa Was ten
    obowiązek nie obciąża. Alimenty przysługują albo od krewnych w linii
    prostej, albo od rodzeństwa. Jak rozumiem takich osób nie ma.
    Obowiązek alimentacyjny nie przechodzi na spadkobierców w/w osób (art.
    139 KRiO).

    W Waszym wypadku miał by zastosowanie art. 140 KRiO mówiący, że
    "Osoba, która dostarcza drugiemu środków utrzymania lub wychowania nie
    będąc do tego zobowiązana (...) może żądać zwrotu od osoby, która
    powinna była te świadczenia spełnić.". Tylko, że tu bedzie zagwozdka,
    bo takiej osoby nie ma.

    Uważam, że jedynym sensownym rozwiązaniem jest odczekanie, jak Szpital
    ów DPS załatwi. Jeśli chcecie partycypować w kosztach DPS-u (ale to
    bedzie więcej, niż 100 zł miesięcznie, bo nie mogą całej emerytury
    zabrać), to na zasadzie umowy cywilnoprawnej z ciotką. Wówczas dług
    stanie się długiem spadkowym i jeśli nawet Ciotka zmieniła testament,
    to będziecie mogli dochodzić swojego roszczenia na spadkobiercy. W
    końcu jest to mieszkanie jako zabezpieczenie. Nie sądzę, by opłaty
    przekroczyły jego wartość.

    Co do znalezienia testamentu, to nie widzę innego rozwiązania, jak
    przeszukanie rzeczy Ciotki. Może gdzieś będzie jakikolwiek zapisek w
    tej materii. Jak nie, to trzeba obdzwonić miejscowych notariuszy
    licząc, że ciotka nie wpadła na pomysł udania się w tym celu do innego
    miasta.

  • 6. Data: 2006-06-29 06:41:17
    Od: marg <m...@m...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > tej materii. Jak nie, to trzeba obdzwonić miejscowych notariuszy
    > licząc, że ciotka nie wpadła na pomysł udania się w tym celu do innego

    dzięki za pomoc. Bedziemy na nią łożyć, bo to człowiek, wredny to
    wredny, ale człowiek. Ma kuzynkę w Gdyni, ale ta pani opiekę nad ciotką
    zaczęła od sprzedaży jej ruchomości (meble gdańskie.... )Instytucja
    długu spadkowego pewnie nam się przyda....
    pozdrawiam
    marg

  • 7. Data: 2006-06-29 11:43:31
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > mieszkaniem, to musiało by to być upoważnienie notarialne. Jak znam
    > życie, to ciotka, nawet jakby oprzytomniała, to zgody na jego sprzedaż

    przypomina mi sie dziadek z filmu Wesele z 2004 roku :)

    P.

    --
    Gość -"Jaki środek antykoncepcyjny jest najskuteczniejszy?"
    Expert -"Spotkałem się z opinią, że najskuteczniejszy jest środek d..y".